یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهوری پاکستان یکشنبه 21 مرداد به منظور شرکت در آخرین روز اجلاس بزرگ جرگه، وارد کابل شد.

این اجلاس، حدود هفتصد نماینده را از دو کشور افغانستان و پاکستان، با هدف جستجوی راه حلی برای مشکلات امنیتی افغانستان و پاکستان و ایجاد استراتژی مشخصی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی در کابل گردهم جمع کرده است.

شرکت کنندگان اجلاس صلح ظرف روزهای گذشته بحث های داغی در مورد روابط دو کشور افغانستان و پاکستان و عوامل افزایش تندرویی در این دو کشور داشتند.

پرویزمشرف رییس جمهوری پاکستان پس از حضور در این اجلاس در سخنانی گفت: "ما (افغانستان و پاکستان) هر یک در قبال کشورهای خود مسئولیت داریم. مسئولیت افغانستان این است که برای دست یافتن به صلح تلاش کند"

مشرف افزود: "در مقابل ما (پاکستان) هم مسئولیتی داریم: شکی ندارم که شورشیان در افغانستان از خاک ما حمایت می شوند و مسئولیت ما این است که اجازه ندهیم شبکه‌های حامی شورشیان در خاک ما به فعالیت خود ادامه دهند."

مشرف، مسئولیت های افغانستان و پاکستان را "حرکت مشترک" توصیف کرد و گفت که باید برای دست یابی به این اهداف، هر دو کشور یکجا با هم کار کند.

او افزود: "من به عنوان یک مسلمان همان چیزی را می گویم که در دل دارم. این را من به شما ضمانت می دهم که به حرف‌هایم عمل می کنم، من از آنانی نیستم که در زبان یک چیز می گویند در دل چیزی دیگری دارند."

مبارزه با طالبانیزه شدن

آقای مشرف در ادامه به مشکلاتی که در افغانستان وجود دارد اشاره کرد و طالبان را بخشی از مردم این کشور خواند که باید به زندگی عادی سوق داده شوند.

او گفت: "ما باید وضعیت را بشناسیم. طالبان بخشی از جامعه افغانستان هستند. برخی از آنان جاهل هستند و نمی دانند چه می کنند، باید با بخشی از آنان همدردی شود."

رییس جمهور پاکستان افزود که باید به جای طالبان، با طالبانیزه کردن افغانستان مبارزه شود.

او گفت: "طالبان انسان هستند، ولی طالبانیزه شدن، یک تفکر است. باید با این تفکر مبارزه کرد."

مشرف یافتن راه حل برای این مشکل را وظیفه دولت افغانستان و نمایندگان مردم این کشور خواند و اضافه کرد که باید در کنار عملیات نظامی، برنامه های اقتصادی و اجتماعی در افغانستان افزایش یابد.

پرویز مشرف در سخنرانی خود خطاب به حدود هفتصد نماینده افغانستان و پاکستان و مقامات دولتی دو کشور گفت خوشحال است که پیام دوستی و برادری مردم پاکستان را همراه با خود آورده است. 

من از دستاوردهای این جرگه بسیار امید دارم. شما (شرکت کنندگان) نماینده‌های مردم هستید و کلید صلح در دست شماست. من خوشحال هستم که پیام کامیابی این جرگه را با خود به پاکستان می برم

مشرف گفت: "من از ته دل می گویم که مردم و حکومت پاکستان با شما (افغانستان) برادری و اتحاد می خواهند و می خواهند در خوشی های شما شریک شوند."

مشرف اما تاکید کرد که اگر هر دو کشور در راستای اعتماد سازی در بین هم تلاش نکنند، کاری از پیش نخواهد رفت.

رییس جمهور مشرف گفت، حل مشکلات افغانستان و پاکستان نیاز به اتحاد وهمدلی دارد و به گفته او، این اتحاد تا زمانی که اعتماد بین دو کشور وجود نداشته باشد، بوجود نخواهد آمد.

حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان نیز که پس از مشرف سخنرانی خیلی کوتاهی داشت، خطاب به همتای پاکستانی خود گفت: "می خواهم به رییس جمهور مشرف بگویم که اعتماد افغانستان با شماست."

کد خبر 28735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز