شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: بانک مرکزی میزان تورم در 12ماه منتهی به تیرماه سال 1386 را معادل 8/14 درصد اعلام کرد.

بر اساس خلاصه نتایج بدست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 100=1383 (359 قلم کالا و خدمت) در تیرماه 1386، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در تیرماه 1386 نسبت به ماه قبل 8/0 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 1/17 درصد افزایش یافت.

نرخ تورم در فروردین، اردیبهشت و خرداد سال جاری به ترتیب 8/12، 6/13 و 2/14 درصد اعلام شده بود که رسیدن آن به 8/14 درصد در تیرماه حکایت از رشد 2درصدی در 4 ماهه اول امسال دارد.

نرخ تورم در تیرماه سال گذشته 4/10 درصد بود که رسیدن آن به رقم 8/14 درصد در تیرماه امسال، نشانه روند صعودی سطح عمومی قیمت‌ها در یک سال اخیر است.

نرخ تورم از خردادماه سال گذشته تاکنون، به جز فروردین‌ماه امسال روند صعودی طی کرده است و انتظار افزایش آن در ماه جاری و ماه‌های آینده بیشتر از احتمال کاهش آن است و به نظر می‌رسد پیش‌بینی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از رسیدن نرخ تورم به 17 درصد در سال جاری در حال تحقق است.

بانک مرکزی با اذعان بر تاثیر رشد نقدینگی بر رشد تورم، به منظور کنترل نقدینگی مجوز انتشار 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را دریافت کرده است.

نرخ تورم، کاهش می‌یابد

دکتر اکبر کمیجانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی، تزریق‌ نقدینگی‌ برای‌ اجرای‌ طرح‌های‌ نیمه‌‌تمام‌ عمرانی‌ و تولیدی را از عوامل رشد تورم دانست و اعلام کرد: این روند افزایش تورم، موقتی است و با وارد شدن‌ این‌ طرح‌ها به‌ چرخه‌ تولید و اجرای سیاست‌های‌ کنترلی،‌ نرخ‌ تورم‌ در کشور کاهش‌ خواهد یافت‌.

کمیجانی در مصاحبه‌ای تلویزیونی در اراک گفت: پرداخت ‌ تسهیلات‌ به‌ بخش‌ تولید اگر چه‌ ممکن‌ است‌ در کوتاه‌‌مدت‌ آثار تورمی‌ داشته‌ باشد اما با وارد شدن‌ این‌ سرمایه‌ به‌ عرصه‌ تولید، نقش‌ کاهنده‌ در تورم‌ دارد اما اگر افزایش‌ تسهیلات‌ بانکی‌ به‌ سمت‌ تولید هدایت‌ نشود، تورم‌زا خواهد بود.

کد خبر 28695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز