سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

‌دختران دانش‌آموز به‌علت نوع پوشش (مانتو و شلوار و مقنعه) نمی‌توانند آزادانه در حیاط مدارس تحرک داشته باشند و این موضوع لزوم محرم‌سازی‌ مدارس را بیش از گذشته نمایان می‌سازد اما آموزش و پرورش اعلام کرده محرم‌سازی مدارس دخترانه در شهرهای بزرگ همچون تهران امکان‌پذیر نیست.

مدرسه

وزير آموزش و پرورش كه بارها از محرم‌سازي مدارس حمايت كرده هفته گذشته در نشست خبري اعلام كرد تلاش مي‌كنيم تا فضايي براي دانش‌آموزان دختر فراهم كنيم تا آزادتر و راحت‌تر فعاليت كنند ولي در شهرهاي بزرگ با توجه به مشرف بودن ساختمان‌هاي اطراف مدارس چنين كاري عملا امكان پذير نيست.علي‌اصغر فاني آبان 92گفته بود كه بحث محرم‌سازي مدارس دختران كاري نيست كه طي يك يا 2سال انجام شود و اين امر نياز به وقت و همچنين هزينه دارد.

  • انتقاد از نبود فضاي مناسب

باتوجه به تراكم دانش‌آموزي و كمبود منابع مالي، طرح شاداب‌سازي مدارس دخترانه به فراموشي سپرده شده‌ است، اين در حالي است كه هر روز تعداد بيشتري از دانش‌آموزان به ناچار در شهرها و آپارتمان‌ها ساكن مي‌شوند و فقر حركتي بيش از پيش آنها را تهديد مي‌كند. اين در حالي است كه نيمي از جمعيت 13ميليون و 500هزار نفري دانش‌آموزان كشور را دختران تشكيل مي‌دهند كه در حدود 42هزار مدرسه مشغول تحصيل هستند.

مدير يكي از دبيرستان‌هاي دخترانه تهران در اين‌باره به همشهري گفت: واحد آموزشي‌اي كه ما در آن هستيم اوايل پيروزي انقلاب اسلامي ساخته شده و در بافت فرسوده قرار دارد، آن زمان خانه‌هاي اطراف مدرسه كه يك يا 2طبقه بودند اكنون چند طبقه شده‌اند و مشرف به مدرسه هستند. دانش‌آموزان زنگ‌هاي ورزش راحت نيستند و امكان انجام حركات ورزشي را ندارند. وي افزود: متأسفانه چندبار شاهد بوده‌ام كه از ساختمان‌هاي اطراف داخل حياط مدرسه را تماشا مي‌كنند، هر چه هم ارتفاع ديوار را بالا برديم فايده‌اي نداشت و مشكل همچنان باقي‌ است. يكي از دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه يكي از دبيرستان‌ها نيز مي‌گويد: ساختمان‌هاي اطراف به حياط مدرسه مشرف هستند. ما حتي نمي‌توانيم مقنعه را از سرمان برداريم چه برسد مسئولان پاسخ دهند كه ما نمي‌توانيم همانند پسران در مدرسه ورزش كنيم و حتي در حياط و كلاس درس بايد مقنعه بر سر داشته باشيم.

  • كارشناسان چه مي‌گويند‌

نبود امكان ورزش براي دختران در مدارس، خانه و محيط پيراموني خانه موجب شده تا اين گروه از جامعه دچار فقر حركتي بيشتري نسبت به پسران شوند. نتايج تحقيقاتي كه طي چند سال اخير منتشر شده نشان مي‌دهد كه حدود 80درصد دانش‌آموزان از ناهنجاري‌‌هاي اسكلتي رنج مي‌برند و سهم دختران از اين مشكل بيش از پسران است. نورالله دستايي، عضو كميسيون آموزش مجلس در مهر 90 گفت: براساس آمارهاي آموزش و پرورش حدود ۶۰ درصد دانش‌آموزان در سنين مختلف از مشكلات و ناهنجاري‌هاي قامتي رنج مي‌برند.

محمود سلطاني، كارشناس تربيت‌بدني در اين‌باره به همشهري گفت: ساختمان مدارس بايد براساس نيازهاي دانش‌آموزان ساخته شود، قبل از اجراي طرح‌هايي مانند شاداب‌سازي‌ مدارس بايد با استفاده از نظرات روانشناسان اجتماعي، جامعه‌شناسان و متخصصان تعليم و تربيت كودك و نوجوان، هزينه و فايده كنيم. مهم‌تر اينكه بايد آموزش و پرورش يك‌بار و براي هميشه تكليف خود را با مباحث پرورشي روشن كند.

محمد نودهي، كارشناس آموزش و پرورش نيز مي‌گويد: حياط مدرسه نخستين محل برخورد دانش‌آموزان‌ با مدرسه است. تخليه انرژي دانش‌آموزان و تجديد قوا، ذهن و بدن آنان را براي حضور در زنگ‌هاي بعدي آماده مي‌سازد و در نتيجه بازدهي آنان افزايش مي‌يابد. وي افزود: ‌‌چون امكان استفاده از نور خورشيد براي دانش‌آموزان ميسر نيست آنها از كمبود ويتامين دي نيز رنج مي‌برند. معاون عمراني وزير آموزش و پرورش در اين‌باره به همشهري گفت:

هرگز افزايش ارتفاع ديوارهاي مدارس دخترانه هدف محرم‌سازي مدارس دخترانه نيست، بلكه هدف اين است كه نيازهاي آموزشي و پرورشي دانش‌آموزان دختر در مدرسه خودشان برآورده شود. مرتضي رئيسي با بيان اينكه اعتباري براي اين كار پيش‌بيني نشده، افزود: در پروژه‌هايي كه در سال‌هاي اخير ساخته شده يا در حال ساخت است تا حد امكان بحث محرم‌سازي رعايت شده، ولي در بسياري از پروژه‌ها به لحاظ كمبود زمين و موقعيت جغرافيايي امكان محرم‌سازي وجود ندارد. رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور اظهار كرد: ايجاد سالن‌هاي ورزشي بهترين راه پاسخگويي به نيازهاي دانش‌آموزان دختر است.

ساختمان مدارس بايد به شكلي ساخته شود تا دانش‌آموزان احساس آرامش كنند. وي درباره امكان محرم‌سازي مدارس همسو با نظر وزير آموزش‌وپرورش اظهار كرد: در شهرهاي بزرگ خيلي امكان تغيير در معماري مدارس به‌علت مرتفع بودن ساختمان‌هاي اطراف مدارس وجود ندارد. از طرفي در مدارس قديمي به هيچ‌وجه نمي‌توان چنين طرحي‌ را اجرا كرد. دراين مدارس با توجه به وضعيت ديوارها بالا بردن ارتفاع آنها امكان پذير نيست.

کد خبر 286817

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha