شنبه ۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: درخواست برای تعطیلی زندان آمریکایی گوانتانامو که در خاک کوبا مستقر است، تشدید شده است.

این درخواست‌ها صرفا از جانب سبزها یا حزب چپ آلمان مطرح نیست، بلکه دموکرات مسیحی‌ها هم در اعلام این درخواست با این احزاب همصدا شده‌اند.
روزنامه فایننشیال تایمز آلمان با انتشار این مطلب نوشت، گونتر نوکه، مسوول امور حقوق بشر در دولت آلمان گفت که مشکل اصلی همچنان پابرجاست. بهترین کار این است که این زندان هر چه سریع‌تر تعطیل و مشخص شود که با زندانیان چگونه برخورد شده است.
گرگور گیزی، رییس فراکسیون حزب چپ آلمان نیز گفت: گوانتانامو داغ ننگی برای دموکراسی و حکومت قانون است. باید فشار بین‌المللی بر آمریکا در این خصوص افزایش یابد. صدراعظم آلمان باید ابتکاری را از جانب اتحادیه اروپا برای تعطیل کردن این زندان راه بیندازد.
وکیل مراد کورناتس، زندانی تازه آزاد شده ترک تبار آلمانی از زندان گوانتانامو نیز گفت: حتی جنگ با تروریسم هم باید بر اساس قواعد و قانون انجام بگیرد. برای همین است که باید تعطیلی گوانتانامو را خواستار شد. آمریکا شرایط بازداشت غیرانسانی و شکنجه‌های سختی را بر زندانیان اعمال می‌کند.
وکیل مدافع کورناتس گفته است که آمریکا در سال 2002 میلادی و در زمان دولت شرودر به آلمان پیشنهاد آزادی این شهروند آلمانی را  داده بوده، اما دولت برلین این پیشنهاد را رد کرده است. دولت آلمان این اتهام را رد می‌کند، اما یکی از احزاب آلمان با نام آلمان آزاد قصد دارد صحت این ادعاها را بررسی کند.
در همین حال، کلودیا روث، مسوول امور حقوق بشر دولت سابق آلمان و رییس فعلی سبزها در این کشور تاکید کرده است که در آن سال از وقوع چنین رخدادی مطلع نشده است و برای همین باید مسوولان دولت سابق آلمان در این باره پاسخگو باشند.
کد خبر 2868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز