شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

گروه سیاسی: دور سوم گفتگوهای ایران و آمریکا برسر مسائل عراق درحالی به پایان رسید که ظاهراً سطح گفتگوها از حد سفیران 2 کشور در عراق به سطح حسین امیرعبداللهیان، رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه ایران و مارسی ریس، رایزن سیاسی نظامی سفارت آمریکا در بغداد کاهش یافت.

حضور2 نفر جدید در رأس هیات‌های نمایندگی ایران و آمریکا این جمع‌بندی را به وجود می آورد که مذاکرات دور سوم تنها برای عملی شدن توافقات دور دوم در تشکیل کمیته امنیتی بوده است.

نکته حائز اهمیت در خبرهایی که از این مذاکرات منتشر شد دیدار غیررسمی 2 سفیر در حاشیه این مذاکرات بوده است.

امیر عبداللهیان رئیس هیات مذاکره‌کننده‌ ایرانی درباره‌ این دیدار گفت: در این دیدار، چارچوب مذاکرات کارشناسی مورد بررسی 2 طرف قرار گرفت.

اظهارات عبدالهیان بیانگر خارج نشدن 2 طرف از محدوده مذاکرات در مورد عراق و نیاز آمریکا به ایران برای حل مشکلات خود در عراق می باشد.

در رابطه با همزمانی مذاکرات ایران و آمریکا با شدت یافتن تحرکات آمریکا علیه ایران در منطقه جهت اتحاد اعراب علیه ایران و تشدید تحریم‌های اقتصادی روز دوشنبه گذشته با 2نفر از فعالان سیاسی جناح اصولگرا گفت‌وگو کردیم، اینک گفتگو با 2نفر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب از نظرتان می‌گذرد.

 مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در مورد تحرکات اخیر آمریکا در منطقه دیدگاه‌هایی دارد که حاکی از تغییر دکترین آمریکا در خاورمیانه است.

وی در این خصوص می‌گوید: دکترین سیاست خارجی آمریکا در رابطه با خاورمیانه از دو سال پیش رو به تغییر گذاشته است.

آمریکا با هدف دمکراتیزه کردن کشورهای منطقه، وارد عراق شد و قصد داشت با ساقط کردن رژیم دیکتاتوری صدام، عراق را به کشور نمونه دموکراسی و توسعه یافته تبدیل کرده و از این رهگذر بتواند با دمکراسی هدایت شده‌اش نظام‌های سیاسی مورد علاقه خود را در منطقه حاکم کند تا هم مسأله اسرائیل حل شده و هم جلوی رشد اسلام سیاسی گرفته شود.

اما با توجه به شکست تمام عیار این خط‌مشی در عراق، دستاوردی جز درماندگی، هرج و مرج داخلی در عراق،‌ آدمکشی و توسعه خشونت و عقب‌ماندگی شدید برای مردم این کشور و افزایش تلفات نظامی، برای آمریکایی‌ها نداشته است.

کشورهای اسلامی نشان داده‌اند که به دمکراسی آمریکایی اعتماد و اعتقادی ندارند و آمریکایی‌ها نیز دریافته‌اند که شعار دمکراسی در حال حاضر علیه خودشان به کار گرفته شده است لذا امروز قصد دارند با تغییر روش خود، مثلث امپریالیسم، صهیونیزم و ارتجاع را مجددا شکل داده و تقویت کنند.

این همان مثلث شومی است که در برابر پیروزی انقلاب اسلامی ایران فعال بود و در دوران جنگ هشت ساله علیه ایران بسیار فعال‌تر ظاهر شد، در آن دوران امپریالیسم غرب به رهبری آمریکا و صهیونیزم اسرائیل و ارتجاع عرب در خدمت صدام و علیه ایران بودند.

سفر مقامات بلندپایه آمریکایی به منطقه با هدف بازسازی و تقویت اضلاع این مثلث انجام شده است و متأسفانه نشانه‌هایی از وادادگی برخی کشورهای عربی با افزایش تحرکات وسیع برای تشدید اختلافات مذهبی و قومی قابل مشاهده است.

اضلاع این مثلث سعی دارند با بزرگ جلوه دادن خطر شیعه و ترساندن کشورهای مسلمان منطقه از توطئه شیعه‌گری، دشمن موهومی را مطرح کنند تا از رهگذر آن جلوی نفوذ و گسترش انقلاب اسلامی و اتحاد مسلمانان را بگیرند و بازارهای جدیدی برای فروش سلاح‌های خود فراهم کنند.

غربی‌ها همزمان که درآمدهای نفتی منطقه بالا رفته با ترفندی سعی کرده‌اند این درآمدها را مجددا به منبع اصلی یعنی کشورهای غربی بازگردانند و اکنون نیز که قیمت‌های نفت افزایش یافته و درآمدهای سرشاری را نصیب کشورهای منطقه از جمله اعراب کرده است آنها سعی دارند به بهانه تأمین مالیات حضور نیروهای غربی برای تأمین امنیت منطقه در برابر دشمنی که آنها می‌سازند که یک روز صدام و روز دیگر ایران است، از این درآمدهای سرشار به نفع خود بهره ببرند.

نماینده مردم تهران در مجالس گذشته در خصوص راهکاری که باید توسط ایران در پیش گرفته شود هم می‌گوید: ایران باید در برابر توطئه شوم بازسازی مثلث امپریالیسم،‌صهیونیزم و ارتجاع همچنان به وحدت جهان اسلام تأکید کرده و تلاش کند، اعتماد کشورهای منطقه را به خود جلب کند، حوزه نفوذش را در منطقه حفظ کرده و گسترش دهد و در دام تفرقه‌افکنی آمریکا که از گلوی آخوندهای وهابی درباری بیرون می‌آید نیفتد.

ایران نباید در حرکت عکس‌العملی قرار گیرد و تحت عنوان دفاع از شیعه اقداماتی صورت گیرد که دستاویز تشدید اختلافات مذهبی و قومی قرار گیرد.

برای مقابله با توطئه‌ها لازم است استراتژی وحدت ملی و انسجام اسلامی به عنوان یک ضرورت و شعار ملی مورد تاکید قرار گیرد و با توجه به درپیش بودن انتخابات،‌این عرصه می‌تواند به عرصه گسترش اتحاد ملی و پرهیز از برنامه‌های تند جناحی و حذفی تبدیل شود.

در بعد خارجی نیز اکنون که آمریکا در عراق به ایران نیازمند شده است ایران نباید به طور یکجانبه در جهت بیرون آمدن آمریکا از باتلاق عراق عمل کند، دنیای سیاست دنیای داد و ستد و تعامل است،‌تعامل هم نیازمند هوشیاری و خردورزی است، آمریکا مایل است با استراتژی چماق و هویج از ما امتیاز بگیرد لذا قوه مجریه باید هوشمندتر از گذشته عمل نماید.

به کارگیری روش‌های متین و منطقی

مرتضی حاجی وزیر سابق آموزش و پرورش در مورد همراهی اکثریت دمکرات‌های کنگره با جمهوریخواهان در سیاست‌های منطقه‌ای هم گفت: در مورد مصوبات کنگره باید گفت که تعداد آنها در رابطه با ایران زیاد بود و کار جدیدی نیست.

آنها راه طی شده را دوباره طی می‌کنند. حضور نظامی در منطقه، فروش سلاح و تحریم‌های اقتصادی همگی برای نشان‌دادن موضوع قدرت آمریکا و پوشاندن ضعف‌های آنهاست. آمریکا احتیاج دارد بر سر عراق با ایران مذاکره کند، نتیجه مذاکره هم معلوم نیست ولی همین که آمریکا از موضع اسکتباری خود پایین آمده و با ایران بر سر یک میز می‌نشیند، نشان‌دهنده ضعف آنهاست.

وی در مورد راه‌های مقابله با شرایط کنونی گفت: برای مقابله با تحرکات آمریکا علیه کشورمان، لازم است استراتژی اتحاد ملی و انسجام اسلامی پیگیری شود. مسئولیت کسانی که در قدرت هستند عملی‌کردن این استراتژی، سنگین‌تر است و کسانی هم که در قدرت نیستند باید بهانه‌جویی‌ها را کم کنند.

وی افزود: برای تامین منابع ملی کشور باید روشهای متین و منطقی را بکار گرفت. گاهی شاهد نوعی بی‌احتیاطی در اظهارنظرها بویژه توسط مقاماتی هستیم که باید بیش از دیگران به این مهم توجه کرده و منافع کشور را با مواضع شخصی خلط نکنند.

حاجی از اعضای تشکل‌های سیاسی و آحاد مردم نیز می‌خواهد به منافع ملی توجه داشته و سیاست‌های پذیرفته‌شده و مسلم نظام را در ارتباطات خارجی مورد حمایت قرار دهند.

کد خبر 28660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز