شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

مریم سعیدنژاد: شیشه‌های دوجداره برای نخستین‌بار در سال ۱۸۶۵میلادی توسط یک شیشه‌فروش در نیویورک ساخته شد.

پنجره

در ايران هم پاي پنجره‌هاي يوپي‌وي‌سي و دوجداره از دهه50 به خانه‌ها باز شد. البته زمان نسبتا زيادي طول كشيد تا استفاده از اين مدل پنجره‌ها رونق بيابد. حالا هم به‌دليل مهم شدن مسئله مصرف بهينه انرژي، بازار اين نوع پنجرها رونق خوبي گرفته. در تابستان و زمستان با هر روشي كه خانه را خنك يا گرم مي‌كنيد بايد دنبال راهي براي جلوگيري از هدر رفتن انرژي داخل خانه هم باشيد. پنجره‌هاي دوجداره تا حد زيادي مي‌توانند در اين راه كمك‌حالتان باشند، ضمن اينكه مي‌توانيد از دست گردوغبار و صداي محيط بيرون هم در امان باشيد. سري زديم به بازار تا سر از چند و چون خريد اين پنجره‌ها و البته تبديل‌كردن پنجره‌هاي عادي به دوجداره دربياوريم.

  • امنيت، از همه نظر

پنجره‌هاي دوجداره از اتصال 2شيشه موازي در مقابل هم روي يك چارچوب با جنس‌هاي مختلف تشكيل مي‌شود. فريم‌هايي هم كه بين 2شيشه قرار مي‌گيرند توسط مواد خاص رطوبت‌گير پر مي‌شوند. فضاي بين 2شيشه هم توسط گاز آرگون پر مي‌شود. دليل استفاده از گاز آرگون هم اين است كه فاصله مولكول‌هاي اين گاز نسبت به هوا بيشتر است و باعث خاصيت عايق بودن در برابر صوت و دما مي‌شود. شيشه‌هاي دوجداره را مي‌توان به دسته‌هاي متنوع شيشه‌هاي رنگي، رفلكس، لمينيت، سكوريت يا نشكن، شيشه‌خم و شيشه‌هاي طرحدار تقسيم كرد. پروفيل‌ها هم معمولا يو‌پي‌وي‌سي‌ هستند و مي‌توان پنجره‌هاي متنوعي از نظر نوع باز شدن و رنگ و شكل ساخت.

دوجداره‌ها غير از عايق بودن در برابر براي انرژي و كم‌كردن هزينه قبض‌هاي خانه، در برابر آلودگي صوتي هم عايق خوبي محسوب مي‌شوند. با اين پنجره‌ها آلودگي صوتي حدود 20تا 30دسي‌بل كاهش مي‌يابد. اين پنجره‌ها با توجه به نوع مواد به‌كار رفته بين 25تا 35درصد از هدر رفتن انرژي جلوگيري مي‌كنند. در ضمن بايد مزيت‌هاي ديگري مثل جلوگيري از نفوذ گردوغبار و رطوبت به خانه را هم اضافه كرد. معمولا پروفيل‌ها و يراق‌آلات طراحي شده در اين پنجره‌ها گالوانيزه شده و در برابر زنگ‌زدگي و خوردگي و مواد شيميايي موجود در هوا مقاومند و نياز به رنگ‌آميزي و جلا زدن دوره‌اي ندارند. به‌علت ضخامت و مقاومت شيشه‌ها در برابر شكستن هم از پنجره‌هاي معمولي مقاوم‌ترند با اينكه در عين حال نسبتاً سبك هستند. تنوع مدل و رنگ اين پنجره‌ها كه با هر دكوراسيوني سازگار است هم از مزيت‌هاي آنها محسوب مي‌شود. يراق‌آلات به‌كار رفته در اين پنجره‌ها، هم ضريب امنيتي آنها را در برابر سرقت بالا مي‌برد، ضمن اينكه تنوع زيادي در مدل باز شدن پنجره ايجاد مي‌كنند. حتي شما مي‌توانيد روي اين پنجره‌ها تجهيزات الكترونيكي از قبيل كنترل‌هاي برقي يا ريموتي نصب كنيد.

  • دوجداره شدن چه آسان!

براي دوجداره شدن پنجره‌هاي خانه مي‌توانيد يكي از روش‌هاي زير را با توجه به مزايا و قيمت انتخاب كنيد:

شيشه‌بري: (كاهش اتلاف انرژي 30درصد)
شما مي‌توانيد بدون بنايي پنجره‌هاي قديمي را به‌راحتي دوجداره كنيد و در حقيقت روي همان قاب‌هاي قديمي آهني و آلومينيومي شيشه‌هاي دوجداره نصب كنيد. البته قاعدتا اين نوع پنجره‌هاي دوجداره قابليت‌ها و كارايي پنجره‌هاي يوپي‌وي‌سي را نخواهند داشت چون در اين روش فقط شيشه تعويض مي‌شود و عمليات تزريق گاز آرگون هم ندارند. شيشه‌ها هم معمولا بدون استفاده از دستگاه‌هاي شست‌وشو و پرس‌شيشه ساخته مي‌شوند. اين نوع پنجره‌ها مقداري در بحث اتلاف انرژي تأثير گذارند ولي عملكرد ضعيفي دارند و ممكن است فضاي داخلي بين 2شيشه بعد از مدتي دچار بخار شود. استفاده از چسب آكواريوم به جاي چسب‌هاي مخصوص و عدم‌درزگيري قسمت‌هاي بازشوي پنجره و نفوذ آب و سرما و گردوغبار و صدا هم از ديگر مشكلات اين پنجره‌هاست. هزينه اين روش براي هر مترمربع حدود 55هزار تومان درخواهد آمد كه حدود 12هزار تومان آن هزينه نصب است.

وين تيونينگ
اين روش هم ساده است و نياز به بنايي ندارد و قاب قديمي پنجره سر جاي خود باقي مي‌ماند ولي با انجام يكسري كارها مشكلات روش قبلي در آن برطرف مي‌شود. شيشه‌ها، صنعتي و ساخت كارخانه‌ها هستند و تزريق گاز آرگون دارند. نصب شيشه روي قاب اصولي انجام شده و قسمت‌هاي بازشو با درزگيرهاي لاستيكي عايق‌بندي مي‌شود. اينطوري ديگر خبري از نفوذ گردوغبار، آب، سر‌وصدا و سرما نخواهد بود. اين روش فقط براي پنجره‌هاي آهني قابل اجراست. هزينه هر مترمربع آن حدود 120هزار تومان است كه از اين مقدار حدود 20هزار تومان هزينه نصب است.

تعويض پنجره
در اين روش كه كمي سخت‌تر از بقيه است به جز فريم آهني دور پنجره، بقيه پنجره به كل بريده و برداشته مي‌شود و جاي آن پنجره‌اي با قاب يو‌پي‌وي‌سي مي‌نشيند. پروفيل پلاستيكي نصب‌شده در اين روش نسبت به روش‌هاي قبلي باعث اتلاف انرژي بسيار كمتري مي‌شود و تمام مراحل ازجمله گاز آرگون و درزگير و چسب مخصوص و غيره را شامل مي‌شود. بيشتر پنجره‌هاي دوجداره استاندارد و مرغوب، از اين نوع، يعني يو‌پي‌وي‌سي ساخته مي‌شوند. هزينه اين مدل پنجره براي هر مترمربع از 230هزار تومان شروع مي‌شود و بسته به نوع پروفيل و طرح پنجره و داخلي يا خارجي بودن مواد بالاتر هم مي‌رود. به‌طور متوسط هزينه اين پنجره‌ها براي هر مترمربع بين 230تا 350هزار تومان است. حدود 20هزار تومان از مبلغ كل، هزينه نصب خواهد بود. اين روش براي پنجره‌هاي آلومينيومي مناسب‌تر است.

  • نگهداري

حالا كه پنجره دوجداره گرفته‌ايد بايد حسابي مراقبش باشيد. اين نكته‌ها را فراموش نكنيد.
هر چند‌ماه يك‌بار لولاي پنجره‌هاي يو‌پي‌وي‌سي را روغن بزنيد. مقدارش كم باشد تا باعث جذب گردوغبار نشود؛ در كل هم لولاها را خيلي سفت نكنيد چرا كه آسيب مي‌بينند.
براي اينكه پنجره‌ها عايق‌بندي خود را حفظ كنند بايد هر چند‌ماه يك‌بار لاستيك‌ها را تميز كنيد.
از نزديك كردن شعله مستقيم و حرارت به پروفيل‌ها و شيشه‌ها خودداري كنيد.
براي تميز كردن پنجره هم يادتان باشد از پارچه‌هاي نرم استفاده كنيد و هرگز وسايل زبري مثل اسكاچ و سيم ظرفشويي را به‌كار نگيريد.
براي زيبايي و انعطاف و همچنين عمر بيشتر پنجره‌ها تمام درزهاي آن را هر 3‌ماه يك‌بار با دستمال و صابون مايع تميز كنيد. براي شيشه‌ها مي‌توانيد از مايع‌هاي شيشه پاك‌كن استفاده كنيد ولي براي قاب‌هاي يو‌پي‌وي‌سي فقط آب و صابون به‌كار ببريد.
زماني كه در خانه كارهاي ساختماني مثل نقاشي يا تعميرات داريد روي پنجره‌ها را با پوشش مناسب بپوشانيد تا آسيب نبينند.

  • نكته خريد

دوجداره، از همان ابتدا
«ليست قيمت براساس خواسته مشتري تعيين مي‌شود»؛ اين جمله‌اي است كه هنگام مذاكره براي خريد پنجره‌هاي دوجداره به شما خواهند گفت. دليلش هم ساده است، تنوع خريد در اين مورد خيلي بالاست. به‌طور مثال، اينكه شما بخواهيد پنجره شما يك لنگه باشد يا دوتايي، يا در 2جهت افقي و عمودي قابليت بازشدن داشته باشد، قيمت‌ها را متفاوت مي‌كند؛ قيمتي كه بعد از بازديد و چانه‌زني‌هاي فني داده مي‌شود. به هر حال، قبل از خريد پنجره‌هاي دوجداره بهتر است نكات زير را درنظر بگيريد.
قبل از هر كار مشخص كنيد چه نوع و مدل پنجره‌اي و براي كجا مي‌خواهيد. اندازه دقيق پنجره‌ها را هم بگيريد. نوع باز و بسته شدن و نوع شيشه‌ها و حتي رنگ قاب پنجره را از قبل مشخص كنيد.
‌ به مرغوب بودن جنس پروفيل پنجره دقت كنيد. پروفيل با كيفيت، مشكلاتي از قبيل تغيير رنگ با گذشت زمان، شكستگي يا حتي تغيير شكل و افتادگي پيدا نمي‌كند.
مي‌توانيد يراق‌آلات را طوري انتخاب كنيد كه پنجره شما از تك حالت براي باز شدن به 2حالت تبديل شود.
‌ مونتاژ قطعات و ساخت پنجره هم بايد با كيفيت انجام شده باشد. حتي نحوه نصب پنجره‌ها روي ديوار هم مهم است؛ پس از نيروي تخصصي براي اين كار كمك بگيريد.
‌ براي خريد پنجره فروشنده‌ها با شما قرارداد مي‌بندند. مدت زمان تحويل پروژه، نوع پروفيل مصرفي و مدت ضمانت، نوع شيشه و يراق‌آلات، قيمت هر كدام از اجزاي پنجره و قيمت كل و ميزان پرداخت وجه قبل و بعد از نصب از مواردي هستند كه بايد در قرارداد ذكر شده باشند.

کد خبر 286484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha