براساس اعلام بانک جهانی در سال ۲۰۰۰میلادی تولید گاز گلخانه‌ای کشور ۳۱۵میلیون تن بود اما با گذشت ۱۵سال هم‌اکنون ایران سالانه بیش از ۵۵۰میلیون تن گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند. این رقم ایران را در رتبه نهم کشور تولید‌کننده گاز گلخانه‌ای جهان قرار داده است.

هزينه‌هاي اجتماعي تخريب محيط‌زيست بر اثر مصرف حامل‌هاي انرژي فسيلي در كشور براساس مطالعات بانك جهاني و سازمان حفاظت محيط‌زيست ايران، در سال1391 حدود 10ميليارد تومان براساس قيمت‌هاي ثابت سال1381 است كه معادل 20درصد توليد ناخالص داخلي كشور در آن سال اعلام شده است. در واقع بيش از 20درصد از توليد ناخالص داخلي كشور در سال1381 صرف هزينه‌هاي اجتماعي ناشي از تخريب محيط‌زيست به‌دليل انتشار گازهاي گلخانه‌اي شده است.

رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران در اين‌باره گفت: علت اصلي افزايش دما و كاهش بارندگي در سال‌هاي اخير، انتشار گازهاي گلخانه‌اي به‌دليل مصرف بالاي انرژي‌هاي فسيلي و استفاده از الگوهاي توسعه ناپايدار است. علي محمد شاعري با بيان اين مطلب اظهار داشت: حدود 80درصد علت تغييرات آب و هوايي انرژي‌هاي فسيلي هستند و 20درصد مابقي به‌علت فرايندهاي غلط صنعتي، كاهش پوشش گياهي پيرامون شهر به‌دليل تخريب مراتع و اراضي كشاورزي و... است. وي با بيان اينكه صنايع با مصرف بالاي انرژي‌هاي فسيلي و توليد آلاينده يكي از معضلات شهر تهران هستند، افزود: همچنين كاربري‌هاي مسكوني، اداري و تجاري با مصرف بي‌رويه انرژي و انتشار بيش از حد گازهاي گلخانه‌اي موجب افزايش دما و درنهايت كاهش بارندگي در تهران شده‌اند.

مشكلات ناشي از افزايش دما و كاهش بارندگي سبب مي‌شود پديده‌هايي مانند بيابان‌زايي، كاهش آب، گسترش ريزگردها و افزايش انواع آلاينده‌هاي زيست‌محيطي و محصولات كشاورزي، كاهش جنگل‌ها و فضاي سبز ايجاد شود. رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با تأكيدبر اينكه همه دستگاه‌هاي ذيربط بايد در اين حوزه به مسئوليت‌هاي خود عمل كنند، تصريح كرد: وزارت نفت، صنايع، نيرو، جهادكشاورزي، سازمان حفاظت محيط‌زيست، وزارت كشور و شهرداري‌هاي سراسر كشور با كمك مردم بايد منابع انتشار گازهاي گلخانه‌اي را دقيقا شناسايي و تحت كنترل و مديريت خود درآورند.

شاعري با اشاره به راه‌حل اساسي براي برون رفت از اين وضيعت گفت: استفاده از انرژي‌هاي نو و تجديد پذير و سرمايه‌گذاري در اين بخش، ساماندهي صنايع آلاينده براساس مقررات صنعت سبز، توسعه صنايع با درنظرگيري ضوابط محيط‌زيستي، بهينه‌سازي‌ مصرف انرژي، مديريت منابع آب و توسعه فضاي سبز و استفاده از فناوري‌هاي نوين در مديريت پسماند ازجمله راهكارهاي مقابله با اين پديده است كه اميدواريم با مشاركت تمامي شهروندان، حمايت دولت و شهرداري اجرايي شود.

محمدحسين اردشيري مدير ايمني، بهداشت و محيط‌زيست وزارت نفت چندي پيش گفته بود كه تا سال۲۰۲۰ همه فعاليت‌هاي ما براي كنترل گازهاي گلخانه‌اي به‌صورت داوطلبانه خواهد بود، اما بعد از آن مشمول جرايمي مانند ماليات بستن به نفت و امثال آن مي‌شويم كه شايد مشكلات آن كمتر از مشكلات انرژي هسته‌اي نباشد.

  • تلاش براي كاهش گازهاي گلخانه‌اي

تلاش براي كاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي با تكيه بر استفاده از بيوگازها در برخي كشورهاي جهان ازجمله آلمان تقريبا از يك دهه گذشته رونق چشمگيري داشته است و شهرداري تهران نيز براي كاهش گازهاي گلخانه‌اي اقدامات قابل‌توجهي را در دست اجرا دارد.

ازجمله اقدامات شهرداري تهران براي استحصال بيوگاز، احداث كارخانه هاضم زباله در شرق تهران است كه استحصال گاز متان و توليد برق از آن در دستور كار است. صنعت توليد بيوگاز از زباله‌هاي شهري عنوان زيست‌محيطي‌ترين پروژه‌هاي شهرهاي بزرگ جهان است كه از سوي بسياري از شهرداري‌هاي جهان مورد توجه قرار گرفته ‌است.

  • جو زمين چطور گلخانه مي‌شود؟

شايد بسياري از شما فقط دي‌اكسيد كربن را به‌عنوان گاز گلخانه‌اي بشناسيد اما بايد بدانيد كه دي‌ نيتروژن اكسيد (گاز خنده)، متان، بخار آب و ازت هم جزو گازهاي گلخانه‌اي محسوب مي‌شوند. اين گازها فضاي گلخانه‌اي را در اطراف زمين ايجاد مي‌كنند. يعني همانند گلخانه‌ها كه وقتي نور خورشيد وارد محيط مي‌شود به‌دليل جداره شيشه‌اي، بخشي از آن دوباره به درون گلخانه برمي‌گردد در اطراف زمين هم چنين حالتي روي داده و موجب مي‌شود تا جو زمين شبيه به فضاي داخل گلخانه از بيرون گرم‌تر شود. اين ساده‌ترين تعريف از حالت گلخانه‌اي است كه در جو زمين ايجاد مي‌شود.

کد خبر 286477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha