همشهری‌آنلاین: ایرینا بوکووا مدیرکل یونسکو به مناسبت چهارمین سالگرد روز جهانی رادیو، ۱۳ فوریه ۲۰۱۵ (۲۴ بهمن ۹۳) پیامی به شرح زیر ارسال کرده است:

ایرینا بوکووا

چهارمین سال روز جهانی رادیو که هر سال آن را گرامی می‌داریم، امسال بر موضوع مردان و زنان جوان تأکید دارد. به این مناسبت، یونسکو بر شمول اجتماعی هرچه بیشتر نسل زیر 30 سال تأکید می‌کند؛ با توجه به این مهم که آنها بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. در این روز همچنین یونسکو بر اهمیت نقش رادیو در تحقق این هدف تأکید می‌کند.

جوانان به اندازه کافی در رسانه‌ها حضور ندارند و این گونه‌ای از طردشدن است که اغلب نشان‌دهنده انزوای اجتماعی، اقتصادی و دموکراتیک است. هنوز هم تهیه‌ کننده‌های جوان نایاب‌اند. تعداد بسیار کمی از برنامه‌ها به جوانان اختصاص دارد یا از طرف آنها برنامه‌ریزی و تهیه شده است. این کمبود، بیانگر پیش داوری‌های بسیار زیادی است که در مورد جوانان در رسانه‌ها از جمله تلویزیون و رادیو گسترش یافته است.

رادیو ابزاری برای تغییر در اختیار‌مان می‌گذارد.

رادیو ابزاری است برای انسجام، آموزش و فرهنگ.

رادیو جایگاهی است برای تبادل اندیشه‌ها، جایی که جوانان می‌توانند جایگاه خود را در آن بیابند و از طریق آن خود را ابراز کنند.

رسانه‌های بین‌المللی اغلب از طریق جوانان (آنان که شهروند جایی هستند و یا به شکل آزاد فعالیت می‌کنند) قادر به پوشش‌دادن اخبار و رویدادهای مناطق خطرناک یا حساس هستند. چه بهتر که با فراهم آوردن امکانی برای ابراز وجود جوانان، از آنان بهتر حمایت کنیم. ما می‌توانیم اجازه دهیم تا اندیشه‌های بدیع و دیدگاه‌های نو از طریق امواج رادیو به سمع همه برسد و به واسطه این زمینه‌ای فراهم شود برای احیای انرژی‌ها و همکاری‌های جمعی. هدف روز جهانی رادیو در سال 2015 به طور دقیق این است که بیانگر تلاش‌های یونسکو برای رویارویی با همه اشکال تبعیض باشد.

به علاوه، از طریق انتشاردادن اطلاعات، رادیو به ایجاد حس جمع‌بودن کمک می‌کند و به جوامع یاری می‌رساند تا به این شکل در شرایط جنگ مسلحانه، تنش سیاسی و مصیبت‌های بشری از حصار تنهایی خود بیرون بیایند. یونسکو در حال حاضر از رادیو برای انتشار پیام‌های فوری بهداشتی در رویارویی با بحران ابولا استفاده می‌کند. به علاوه، رادیو می‌تواند به برقراری مجدد پیوندهای اجتماعی در جامعه پناهنده‌ها کمک کند و در این ارتباط یونسکو از رادیو به عنوان ابزاری برای انتشار آموزش، فرهنگ و اطلاع‌رسانی استفاده کرده است و این کار را از طریق پشتیبانی از برنامه‌هایی که به‌وسیله جوانان خلق و اجرا می‌شود، انجام می‌دهد.

امروز من از همه کشورهای عضو یونسکو و همکاران این سازمان، به¬ویژه در عرصه رادیو، درخواست می‌کنم که حول این رسانه بسیج شوند و از آن به عنوان نیرویی برای مشارکت اجتماعی، گفتگوی بین نسل‌ها و تغییر و تحول اجتماعی بهترین استفاده را کنند.

ایرینا بوکوا - مدیرکل یونسکو

کد خبر 286464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha