همشهری آنلاین: بزرگان موسیقی نواحی ایرانی در قالب یک کنسرت مشترک با عنوان «سازینه نواحی ایران» به یاد مقام‌دان پیشکسوت موسیقی کشورمان بخش‌های مختلفی از گونه های موسیقی اقوام را در تالار وحدت اجرا می‌کنند.

موسیقی نواحی ایران

به گزارش مهر پیمان بزرگ‌نیا سرپرست گروه «سازینه نواحی ایران»ضمن اعلام این خبر گفت: این کنسرت روز چهارشنبه 29 بهمن ماه امسال در قالب بخش موسیقی نواحی سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به منظور پاسداشت پیشکسوت موسیقی نواحی ایران استاد پروین بهمنی با حضور تعداد زیادی از خوانندگان و نوازندگان صاحب نام موسیقی نواحی ایرانی در تالار وحدت برگزار می‌شود.

به گفته وی، تمامی عواید حاصل از بلیت فروشی کنسرت به تامین هزینه درمانی این هنرمند موسیقی قشقایی تعلق خواهد گرفت.

بزرگ‌نیا ادامه داد: استاد محمدرضا درویشی از پیشکسوتان و پژوهشگران با سابقه موسیقی نواحی ایران در این کنسرت به عنوان سخنران حضور خواهند داشت که طی آن از مقام هنری خانم بهمنی نیز تجلیل به عمل خواهد آمد. ایرج رحمانپور از موسیقی لرستان، کوروش اسدپور از موسیقی بختیاری، صلاح الدین خضری از موسیقی کردستان، ساداتی از موسیقی ترکمن و احتمالا محسن شریفیان از موسیقی بوشهر به عنوان خوانندگان این کنسرت حضور خواهند داشت. البته در بخش حرکات موزون نیز هنرمندانی از مناطق مختلف به اجرای حرکات آیینی و محلی چون لزگی آذربایجان، بختیاری، کردی و اسب چوبی منطقه خراسان می پردازند که در این بخش حسین ولی نژاد، عاشیق اسد ملکی و محمدرضا اسحاقی، محمود فرضی نژاد به عنوان خواننده ما را همراه می کنند.

این پژوهشگر موسیقی نواحی بیان کرد: ما در این کنسرت که به قول آقای درویشی یک جشنواره بزرگ موسیقی نواحی در قالب یک کنسرت موسیقایی است تلاش کردیم به ریشه های موسیقی نواحی کشور و وحدت ملودیک موسیقی اقوام که در بسیاری از موارد یکی هستند بپردازیم و آن را به مخاطب ارائه دهیم. در واقع آثار ارائه شده در این کنسرت روی یک نت مشترک و در یک کوک فرود می آیند. البته غیر از اجرای برنامه هایی که به آن اشاره کردم قرار بر این است که خانم بهمنی به همراه استاد ابراهیم کهن دیرپور لالایی های معروف قشقایی را بخوانند ضمن اینکه این احتمال وجود دارد از استاد غلامشاه قنبری نیز برای این کنسرت استفاده کنیم.

بزرگ نیا درباره گروه نوازندگان این کنسرت نیز گفت: ما در این کنسرت از نوازندگان مطرح موسیقی نواحی ایران نیز استفاده کردیم و امیدواریم با تمهیداتی که اندیشیده شده مخاطب امروزی به موسیقی نواحی به عنوان نماینده شایسته موسیقی ایرانی جدی تر نگاه کند و در این مسیر تلاش کردیم آنچه در این کنسرت به نمایش گذاشته شده آنچنان شکل تخصصی نداشته باشد چرا که ما دوست داریم توسط این راویان موسیقی مناطق مخاطبان خود را پیدا کنیم کاری که همیشه دوست داشتم آن را در قالب یک آلبوم انجام دهم اما تاکنون موفق به انجام آن نشدم.

وی با انتقاد از بودجه ناکافی بخش موسیقی نواحی و کنسرت گروه «سازینه» توضیح داد: متاسفانه گویا این کنسرت برای دوستان زیاد جدی نیست که دوست ندارند هزینه هایی را به برنامه اختصاص دهند. متاسفانه ستاد جشنواره فقط به پرداخت هزینه هتل و رفت وآمد اعضای گروه بسنده کرده و مبلغ دیگری را به ما نداده اند. البته بماند که همه این دوستان به خاطر حضور خانم بهمنی دعوت من را برای اجرای در این کنسرت قبول کرده اند و خدا را شاهد می گیرم که هیچکدام از این هنرمندان بزرگ ذره ای صحبت از مسائل مالی با من نکردند اما سوال من این است که آیا این بزرگان شان و منزلتشان پایین تر از موسیقی پاپ است که هیچ توجهی به آنها نمی شود؟ و البته که همه چیز در سکوت کامل خبری و تبلیغاتی است گویی دوستان بخش پاپ بسیار بسیار مهم تر از ما هستند.

این نوازنده در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: متاسفانه برخی از دوستان به این کنسرت از این زاویه نگاه می کنند که باید بلیت فروشی کند تا بتواند هزینه های خود را تامین کند. حتی بعضی از این دوستان هم به من گفتند چرا بلیتی فروخته نشده است؟ در حالی که من باید به آنها بگویم وقتی مردم هنرمند موسیقی پاپ را می شناسند اما بسیاری از آنها هنرمندان حافظ ریشه و اصالت موسیقی خود را نمی شناسند من چه کنم؟ به اعتقاد مسوولان عزیز جشنواره سی ام فجر که من با محدودیت های مالی آنها آشنا هستم باید به این گروه‌ها کمک کنند و بلیت کنسرت را لااقل در اختیار دانشجویان و پژوهشگران موسیقی قرار دهند که آنها بیایند و از این کنسرت استفاده کنند. البته بماند که ما این برنامه را طوری طراحی کردیم که عامه مردم نیز از شنیدن ملودی های کنسرت لذت ببرند اما به هر حال باید به این نکته اذعان کنم، دوستان ببخشید که ما موسیقی پاپ نیستیم.

کد خبر 286433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha