پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با تشریح جزئیات بیشتر از نحوه جریمه ریالی مشمولان غایب از پیش‌بینی رقم قابل توجهی از درآمدهای حاصل از این طرح برای بهتر شدن شرایط سربازی کشور خبر داد.

سربازی

سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تصویب طرح جریمه ریالی مشمولان دارای بیش از هشت سال غیبت در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع اخیرا در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسیده اما این هنوز قطعی نیست و باید به صحن علنی مجلس رفته و پس از تصویب به تایید شورای نگهبان نیز برسد.

کمالی با بیان اینکه برای جریمه این دسته از مشمولان حداقل‌ها و حداکثرهایی درنظرگرفته شده گفت: آنچه که روز گذشته در رسانه‌ها تحت عنوان جریمه ریالی مشمولان دارای هشت سال غیبت یا بیشتر از آن اعلام شد حداقل رقم این جریمه بود و برای آن حداکثرهایی نیز وجود دارد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به حداقل مبلغ جریمه‌ای که این دسته از مشمولان غایب باید پرداخت کنند گفت: بر این اساس مبنای جرایم برای مشمولان دارای مدرک زیر دیپلم 10 میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک دیپلم 15 میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک فوق دیپلم 20 میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک لیسانس 25 میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک فوق لیسانس 30 میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک دکترای غیرپزشکی 35 میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک دکترای پزشکی 40 میلیون تومان و برای مشمولان دارای مدرک دکترای تخصصی 50 میلیون تومان تعیین شده است.

کمالی با بیان اینکه این رقم مبنا و حداقل جرایم بوده و به ازای هر سال غیبت 10 درصد به این مبلغ اضافه خواهد شد افزود: در حال حاضر طبق برآوردهایی که ما داشته‌ایم حداکثر زمان غیبت برای مشمولان زیر دیپلم و دیپلم 20 سال،‌ مشمولان فوق دیپلم 17 سال، مشمولان دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس 15 سال، مشمولان دارای مدرک دکترای پزشکی 14 سال و ... است که این حداکثر سنوات غیبت مشمولان است.

حداکثر جریمه ریالی مشمولان غایب

وی افزود: بنابراین با احتساب حداکثر مدت غیبت مشمولان، حداکثر رقم پرداختی از سوی مشمولان غایب برای مشمولان زیر دیپلم 22 میلیون، برای مشمولان دارای مدرک دیپلم 33 میلیون، برای مشمولان دارای مدرک فوق دیپلم 38 میلیون،‌ برای مشمولان دارای مدرک لیسانس 42 میلیون، برای مشمولان دارای مدرک ارشد 51 میلیون، برای مشمولان دارای مدرک دکترای غیرپزشکی 56 میلیون،‌ برای مشمولان دارای مدرک دکترای پزشکی 88 میلیون و برای مشمولان دارای مدرک دکترای پزشکی 90 میلیون تومان جریمه ریالی تعیین شده است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه پس از احتساب این موارد پنج درصد جریمه برای مشمولان متاهل کسر می‌شود گفت: همچنین به ازای هر فرزند نیز پنج درصد از مبلغ این جریمه کسر خواهد شد.

تعیین 3 محدودیت برای جریمه شدگان

کمالی همچنین از تعیین سه محدودیت برای این دسته از افراد خبر داد و گفت: بر این اساس افرادی که از طریق پرداخت جریمه ریالی کارت معافیت از سربازی دریافت کرده‌اند امکان نماینده شدن برای مجلس را نخواهند داشت و نیز نمی‌توانند کاندیدای شورای شهر و روستا شوند. علاوه بر آن این دسته از افراد اجازه ندارند در دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت سمت مدیر یا بالاتر از آن را داشته باشند.

75 درصد غایبان زیر دیپلم‌اند

وی در رابطه با برآوردها از مدرک تحصیلی غایبان سربازی خاطرنشان کرد: برابر برآوردهای اولیه حدود 75 درصد غایبان سربازی مدرک تحصیلی زیر دیپلم دارند و تنها 30 درصد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم هستند همچنین تنها 1.7 درصد از غایبان دارای مدرک لیسانس و 3 دهم درصد دارای مدارک کارشناسی ارشد و بالاتر هستند. بنابراین پیش‌بینی می شود که عمده مشمولان نیز برای معافیت خود رقمی بین 10 تا 22 میلیون تومان را پرداخت کنند.

کمالی با اشاره به فراخوان ثبت نام از متقاضیان واجد شرایط پرداخت جریمه ریالی به جای انجام خدمت سربازی خاطرنشان کرد: ما به منظور تسریع در انجام کارها فراخوانی را صادر کرده و به متقاضیان واجد شرایط گفتیم که از 15 بهمن ماه تا 15 اسفندماه به دفاتر پلیس +10 مراجعه و پیش ثبت نام را انجام دهند لذا تاکید می‌کنیم که داوطلبان باید با مراجعه به این دفاتر پیش ثبت نام خود را انجام دهند.

کمالی با تاکید بر اینکه ما جوانان را برای پرداخت جریمه تشویق نمی‌کنیم و می‌خواهیم تکلیف سربازی خود را در اسرع وقت مشخص کنند گفت: هیچ اصرار و تاکیدی برای پرداخت جریمه وجود ندارد مشمولان غایب می‌توانند همانند اکثر جوانانی که به سربازی رفتند بیایند و به سربازی بروند و ما هم از این موضوع استقبال می کنیم چرا که اولویت رفتن به سربازی است و سه محدودیتی که ذکر شد نیز برای سربازان وجود ندارد.

تشدید برخورد با مشمولان غایب و مراکز به کارگیرنده آنها از سال آینده

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه در سال 94 با برنامه ریزی‌های صورت گرفته با مشمولان غایب و مراکز به کارگیرنده آن‌ها برخورد جدی صورت خواهد گرفت گفت: مراکزی که اقدام به بکارگیری مشمولان غایب کرده باشند برای بار اول به ازای هر سرباز غایب ملزم به پرداخت هزینه سالانه یک سرباز و برای بار دوم و بالاتر ملزم به پرداخت هزینه سالانه 3 سرباز به ازای هر سرباز غایبی که به کار گرفته‌اند، خواهند شد.

وی افزود:‌ هزینه سالانه یک سرباز در سال جاری معادل 3.5 میلیون تومان است.

هزینه کرد رقم قابل توجهی از جرایم برای خود سربازان

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره اینکه چه مقدار از درآمد حاصل از طرح جریمه مشمولان دارای بیش از 8 سال غیبت صرف خود سربازان خواهد شد گفت: در قانون پیش بینی شده که 3 هزار میلیارد از محل درآمدهای این طرح به منظور تقویت بنیه دفاعی کشور هزینه شود که بهبود وضعیت سربازان و بهتر شدن شرایط آنان نیز در همین گروه جای می‌گیرد.

پاسخ به برخی از پرسش‌های مخاطبان ایسنا

کمالی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان که پرسیده بود آیا به این دسته از افراد کارت معافیت قرمز رنگ صادر می‌شود یا خیر؟ گفت: چنین چیزی درست نیست و این طور نیست که برای این افراد کارت معافیت قرمز صادر شود همان‌طور که گفتم سه محدودیت برایشان وجود دارد اما همین کارت معافیت هوشمندی که برای دیگر افراد صادر شده برایشان صادر می شود با این تفاوت که در آنجا ذکر می‌شود که معافیت با استناد بند 4 ماده 26 قانون بودجه سال 94 صادر شده است.

کمالی همچنین درباره سوال دیگری درباره زمان آغاز محاسبه هشت سال غیبت پرسیده و اینکه آیا زمان انصراف از تحصیل به عنوان مبدا تعیین می‌شود یا آخرین مدرک تحصیلی؟ گفت: درباره آن دسته از مشمولانی که مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده‌اند زمان اخذ آخرین مدرک تحصیلی اما در رابطه با مشمولانی که از تحصیل انصراف داده‌اند زمان انصراف به عنوان مبدا غیبت تعیین خواهد شد.

وی همچنین در واکنش به کامنت‌ها و اظهارنظر‌های برخی از مخاطبان که گفته بودند چرا افراد دیپلمه باید معاف شوند اما افراد دارای مدرک تحصیلی با توجه به اینکه سنوات غیبت‌شان به هشت سال نرسیده نمی‌توانند با پرداخت جریمه معاف شوند؟ گفت: سن سربازی 18 سال تمام یعنی آغاز 19 سالگی است در حقیقت افرادی که درس خوانده و ادامه تحصیل داده‌اند کسانی هستند که نظام یک فرجه به آنان داد تا ادامه تحصیل بدهند بنابراین برای این افراد نیز از همان ابتدا یک سری تسهیلات درنظر گرفته شده بود که برای مشمولان دیپلم و زیر دیپلم وجود نداشت.

کد خبر 286393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha