همشهری آنلاین: معاون خمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه روزانه ۷۵۰۰ تن زباله در تهران تولید می‌شود، و به ازای هر تن زباله ۳.۱ تن آلاینده‌های گازهای گلخانه‌ای تولید می‌شود، از افتتاح نخستین کارخانه زباله‌سوز کشور در هفته آتی خبر داد.

زباله

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجتبی عبداللهی در نشست خبری افتتاح اولین نیروگاه زباله سوز کشور افزود:

در سرتاسر جهان 250 میلیون تن پسماند شهری با استفاده از 2150 تاسیسات زباله سوز در 35 کشور سوزانده می‌شود که اکثر قریب به اتفاق آن به برق تبدیل می‌شود چراکه بانکهای جهانی برای این کار وام می‌دهد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران از انجام مذاکراتی برای احداث زباله سوزهای جدید خبر داد افزود: هر کارخانه نزدیک به 1200 تا 1500 میلیارد تومان هزینه دارد اما با تاسیس دو کارخانه دیگر می‌توانیم کل پسماندهای تهران را به برق تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: هفته آینده اولین کارخانه زباله سوز کشور با حضور شهردار تهران افتتاح خواهد شد که شاید بلافاصله کارخانه جدید زباله سوزی در کنار این کارخانه کلنگ زنی شود.

عبداللهی با بیان این که بخش خصوصی سهامدار 40 درصد از این کارخانه است، اظهار کرد: تا پنج سال اولیه بخش خصوصی بهره برداری خواهد کرد، اما پس از آن کارخانه متعلق به شهرداری خواهد بود، درحالی که که عمر مفید کارخانه 40 تا50 سال با قابلیت بازسازی است که این نشان دهنده سودآوری کارخانه زباله سوزی است.

وی با تاکید بر این که مشکل اصلی شهرداری تهران در خصوص پسماند بیمارستانی با مراکز درمان سرپایی است گفت: روزانه 80 تا 90 تن زباله از بیمارستانهای وزارت بهداشت جمع اوری می‌کنیم و در کنار آن و زارت بهداشت نیز کنترل خوبی دارد ولی این اقدامات نیاز به کار مشترک چند جانبه داریم.

به گزارش ایسنا، عبداللهی در رابطه با ویژگی‌های مثبت روش دفع زباله‌سوزی بیان کرد: کاهش سریع حجم زباله، کاهش هزینه‌های دفع از بین بردن خطر آلودگی آب‌ها، کاهش بو، کاهش گازهای گلخانه‌ای و از بین رفتن زیستگاه‌های حیوانات، از بین بردن ضایعات خطرناک و کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی از جمله ویژگی‌های مثبت این روش برای دفع زباله است. همچنین بازیافت فلزات و تولید انرژی به صورت برق کار اصلی زباله‌سوز است.

وی در ادامه با اشاره به سه روش زباله‌سوزی و فرایندهای آن عنوان کرد: سوختن، گازسوزی و تولید برق در این کارخانه باعث تولید سه مگاوات برق در هر روز می‌شود که این میزان برق با سوزاندن 200 تن زباله و تولید 7 هزار و 600 تن کیلوژول انرژی حرارتی همراه است، البته توانایی تولید بیش از 200 تن برای این کارخانه پیش بینی شده است.

عبداللهی با بیان اینکه روزانه 800 تا 1200 درجه سانتیگراد دما در این کارخانه تولید می‌شود، گفت: برای اینکه برق را به مدار اصلی انتقال دهیم، سه هزار و 700 متر تیرگذاری و کابل ایجاد کردیم تا به مدار اصلی واقع در جاده قدیم قم برسانیم.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه اولین کارخانه زباله‌سوز در کشور با مشارکت چین ساخته شده است، گفت: این کارخانه دارای استاندارد روز دنیاست در حالی که در کشور ما براساس مصوبه مجلس اجازه احداث کارخانه در مرکز شهر به شهرداری‌ها نمی‌دهند در حالی که در سایر کشورها چنین نیست.

قطع 5 میلیون درخت در تهران

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به کاشت 5 میلیون درخت در هفته درختکاری امسال عنوان کرد: علاوه بر پارک‌ها در مراکز آموزش گل و گیاه در 22 منطقه و منازل شهروندان نیز، کاشت گیاهان و نهال را انجام خواهیم داد و در این راستا از توان سرای محلات استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در تمامی 374 محله تهران توزیع درخت خواهیم داشت. همچنین از توان تعدادی مساجد برای توزیع استفاده خواهیم کرد به این شکل در هر منطقه 10 مسجد را برای همکاری با موضوع توزیع نهال شناسایی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه توزیع درخت زیتون را در بین افرادی که در راهپیمایی شرکت می‌کنند، خواهیم داشت، گفت: قرار است امسال دو هزار درخت در خیابان ولیعصر(عج) کاشته شود که روز گذشته اولین درخت توسط شهردار تهران، دکتر قالیباف کاشته شد.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران درخصوص برنامه‌های این معاونت در دهه فجر عنوان کرد: برای روز 22 بهمن حمل و نقل شرکت اتوبوسرانی با استفاده از 110 دستگاه خطوط 2، 4 و 7 برای این روز انجام خواهد داد.

وی همچنین درخصوص هفته ارگانیک تهران بیان کرد: هفت درصد از مکان‌های تجاری تهران در دست شهرداری است اما این مراکز 35 درصد از نیازمندی شهروندان را برطرف می‌کنند، بنابراین تامین سلامت و پایش محصولات عرضه شده در این مراکز اهمیت بالایی دارد.

عبداللهی ادامه داد: براین اساس کمیته‌ای با وزارت بهداشت برای پایش صیفی‌جات، میوه‌جات و میوه‌و تره‌بار در دستور کار قرار دادیم.

 

کد خبر 286349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha