دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: ریسه رفتن یا حبس کردن نفس با تحریک، گریه، قطع تنفس و سیاهی دور لب کودک همراه است، والدین در این مواقع به جای تنفس دهان به دهان،‌ ماساژ قلبی و ‌پاشیدن آب سرد بر صورت کودک به او قطره آهن بدهند.

به گزارش فارس، ساسان ساکت در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره حبس شدن نفس کودک و سیاه شدن او، اظهار داشت: ریسه رفتن یا حبس کردن نفس یکی از اختلالاتی است که در سنین یک سال و نیم شایع است. کودک به دنبال گرفتن شیشه شیر یا وسیله بازی از او تحریک شده، گریه می‌کند و در نهایت نفسش قطع می‌شود که افزایش طول مدت حبس تنفس موجب سیاه شدن دور لب او می‌شود.

  • موقع حمله تنفس دهان به دهان ممنوع

وی افزود: معمولاً والدین در این مواقع از تنفس دهان به دهان،‌ ماساژ قلبی و ‌پاشیدن آب سرد بر صورت کودک استفاده می‌کنند، در حالی این اقدامات نه الزامی دارد و نه موجب هوشیاری کودک می‌شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:‌ لازم است کودک توسط متخصص اطفال یا فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان بررسی شود، زیرا این نوع حمله به حبس کردن نفس همراه با سیاه شدن است، باید به دقت بررسی شود.

  • کودک از نظر قلبی، تنفسی و اعصاب بررسی شود

وی افزود: کودک باید از نظر بیماری‌های قلبی، تنفسی و مغز و اعصاب بررسی شود و اگر از هر نظر کاملاً طبیعی بود، می‌توانیم اطمینان دهیم که تنها حملات BHS یا حبس تنفس را دارد.

ساکت ادامه داد:‌ این اختلال به مرور با افزایش سن بهبود پیدا می‌کند و موقعی که رخ می‌دهد نیاز به اقدام خاصی وجود ندارد، حتی توصیه می‌شود که والدین از بغل کردن کودک بپرهیزند زیرا ممکن است کودک بترسد و وضعیتش بدتر شود.

  • انواع حملات حبس تنفس

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت:‌حملات حبس تنفس به دو نوع با پریدگی رنگ و سیاه شدن دور لب و دهان تقسیم می‌شود.

  • مبتلایان 15 قطره آهن تا دو سالگی مصرف کنند

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد:‌ گاهی فقر آهن و کم خونی موجب بروز اختلال ریسه رفتن یا حبس تنفس می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود مبتلایان از 4 یا 6 ماهگی تا جشن تولد دوسالگی روزانه 15 قطره آهن ایرانی مصرف کنند.

کد خبر 286126

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha