همشهری آنلاین: درحالی که سخنگوی وزارت خارجه چین نسبت به دیدار احتمالی رئیس جمهوری آمریکا با دالایی لاما هشدار داده، رسانه های چینی معتقدند این دیدار ممکن است روابط شکننده پکن - واشنگتن را به خطر بیاندازد.

دالایی لاما

به گزارش ايرنا، روزنامه چاینا دیلی دوشنبه گزارش داد: «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر با دعوت از «دالایی لاما» رهبر معنوی جدایی طلبان تبت برای حضور در یک مراسم مذهبی در این کشور، روابط شکننده پکن - واشنگتن را در معرض خطر قرار می دهد.

بنا بر این دعوت، دالایی لاما قرار است پنجشنبه این هفته در مراسم صبحانه دعای ملی در واشنگتن شرکت کند.

این مراسم هر ساله در اولین پنجشنبه از دومین ماه سال میلادی یعنی فوریه (بهمن ماه) برگزار می شود که در آن بیش از سه هزار و 500 میهمان از بیش از 100 کشور دنیا و همچنین سیاستمداران و نمایندگان کنگره آمریکا حضور دارند.

روزنامه چاینا دیلی گزارش داد که اوباما تاکنون سه بار با دالایی لاما ملاقات داشته و هر بار با اعتراض شدید پکن مواجه شده چرا که مقامات چین معتقدند این کار آمریکا، حمایت از تجزیه طلبان این کشور است.

«هونگ لی» سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری هشدار داد هیچ ملت یا کشوری حق ندارد به بهانه موضوع تبت در امور داخلی چین دخالت کند و پکن مخالف دیدار سران کشورها با دالایی لاما است.

وی تاکید کرد: چین امیدوار است آمریکا به تعهداتش درباره موضوع تبت پایبند بماند.

این درحالی است که یک سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که هنوز هیچ برنامه مشخصی درباره دیدار دوجانبه «اوباما» با «دالایی لاما» در حاشیه این مراسم وجود ندارد.

«یوان ژنگ» پژوهشگر ارشد مطالعات سیاست خارجی آمریکا در یک آکادمی تحقیقاتی چین گفت که این موضوع که دیداری بین اوباما و دالایی لاما انجام خواهد شد موجب شده تا مقامات پکن احساس ناراحتی کرده و به این موضوع واکنش نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد که دولت اوباما سعی می کند تا به طور هوشمندانه ای بین فشارهای داخل و احتمال ناراحتی دولت چین، توازن برقرار نماید.

روزنامه چاینا دیلی، دیدار خصوصی باراک اوباما و دالایی لاما را یک «سردرد سیاسی» دانست و گزارش داد: این موضوع بر روابط چین و آمریکا بسیار تاثیر می گذارد چرا که مقامات پکن معتقدند اینگونه اقدامات در راستای حمایت از جدایی طلبان چین انجام می شود.

«ژانگ یسویی» معاون وزیر خارجه چین سال گذشته در واکنش به دیدار این دو نفر، «نیل کریتنبرینک» کاردار سفارت آمریکا در پکن را احضار کرد.

وی تاکید کرد، آمریکا از یک سو تبت را به عنوان بخشی از حاکمیت چین به رسمیت می شناسد اما از سوی دیگر با رهبر جدایی طلبان این منطقه دیدار و گفت وگو می کند.

مسئول کمیته امور خارجی مجلس ملی نمایندگان خلق چین نیز اواخر فروردین ماه سالجاری درباره دیدار برخی از اعضای کنگره آمریکا با دالایی لاما واکنش نشان داد.

این مقام چینی گفت: مسئولان و برخی اعضای کنگره آمریکا با نادیده گرفتن رویکرد جدی چین، با دالایی لاما دیدار کردند که این اقدام نقض تعهد آمریکا مبنی بر حمایت نکردن از استقلال تبت بوده و دخالت جدی در امور داخلی چین است. مجلس ملی نمایندگان خلق چین از این اقدام بسیار ناراضی و قاطعانه با آن مخالف است.

این مقام افزود: تبت از دیرباز بخش جدانشدنی چین است و دالایی لاما هرگز تلاش برای استقلال تبت را متوقف نکرده است. او با لباس مذهبی و ادعای حمایت از حقوق بشر، خودمختاری تبت را تبلیغ می کند و هدف اصلی او جداسازی تبت از چین و تخریب همبستگی ملیت های کشور است.

کد خبر 286119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha