همشهری‌آنلاین: با جایگزین نمودن روغن‌های گیاهی خوراکی به جای قسمتی از چربی شیر و یا فرآورده‌های آن براساس توصیه سازمان بین‌المللی استاندارد (Codex Alimentary) محصولاتی تحت عنوان آنالوگ تولید می‌شود.

چربی لبنیات

هدف از توليد آنالوگ يا محصولات لبنی با چربی گیاهی، ‌ایجاد تنوع در انواع فرآورده‌های لبنی (کم چرب، پرچرب و بدون چربی) به عنوان حقی برای انتخاب بیشتراستفاده کنندگان است به شرط اينكه بر روی نشانه گذاری‌های مصرف کننده کاملا از ترکیبات فرآورده لبنی و میزان و نوع چربی گیاهی آن مطلع شود.

در توليد اين نوع محصولات استفاده از روغن‌هاي نارگیل، هسته پالم و سایر روغن‌های غیر خوراکی، انواع روغن‌هاي هیدروژنه، چربی حیوانی با منشاء غیر شیری در تولید‌این نوع محصول مجاز نمی باشد.

براساس استانداردهاي تدوين شده مطابق جدول شماره 3، پروانه‌هاي توليد محصولات آنالوگ از سوي سازمان غذا و دارو صادر شده است.

استانداردهای محصولات لبنی با چربی گیاهی

شماره استاندارد ملی

نام استاندارد ملی

ردیف

2450

بستنی - ویژگی‌ها و روش‌های آزمون

1

10696

پنیر پروسس آنالوگ- ویژگی ها

2

11843

اسپریدهای مخلوط- ویژگی‌ها و روش‌های آزمون

3

12736

پنیرتازه با چربی گیاهی (پنیرتازه آنالوگ)- ویژگی‌ها

4

13525

پنیر خامه‌ای با چربی گیاهی- ویژگی ها و روش‌های آزمون

5

13526

پنیر پیتزای پروسس- ویژگی ها

6

10208

شیرخشک با چربی گیاهی - ویژگی ها و روش‌های آزمون

7

14683

بستنی پروبیوتیک- ویژگی ها و روش‌های آزمون

8

  • خصوصيات استانداردهای محصولات لبنی با چربی گیاهی (آنالوگ):

مطابق با استانداردهاي ملي، تولید هریک از‌این محصولات با استفاده از روغن‌های گیاهی خوراکی مناسب توصيه شده است در حالي كه تاكيد بر عدم استفاده از روغن‌هاي گیاهی مانند نارگیل، هسته پالم و سایر روغن‌های غیر خوراکی مي باشد.

استاندارد 2450بستنی:
از فرآورده‌های شیر یا شیر کامل با چربی نباتی که‌این چربی باید منطبق بر استاندارد 9131(انواع روغن‌های خوراکی مورد مصرف خانوار در پخت و پز به استثنای سرخ کردن) باشد و در نشانه گذاری باید نوع چربی (چربی نباتی، فقط چربی شیر، مخلوط چربی شیر و نباتی) مشخص باشد.

استاندارد106966پنیر پروسس آنالوگ:
فرآورده‌ای که علاوه بر پنیر، سدیم، کلسیم کازئینات، روغن‌های گیاهی مناسب مانند سویا، بادام زمینی، پالم، هسته پالم و سایر روغن‌های نباتی هیدروژنه مناسب، مواد امولسیون کننده، نمک و آب و سایر ترکیبات مجاز که با کمک گرما و عملیات مکانیکی به صورت بافت پنیری تهیه می شود.

استاندارد11843اسپریدهای مخلوط:
امولسیون آب در چربی یا چربی در آب که چربی شیر آن ها حداقل برابر 30% و حداکثر 50 % از کل چربی می باشد.‌این فرآورده منشائ گیاهی و لبنی دارد. ویژگی‌های چربی گیاهی مورد استفاده در‌این فرآیند مطابق استاندارد 143 کره گیاهی (مارگارین) است.

استاندارد 12736 پنیرتازه با چربی گیاهی (پنیرتازه آنالوگ):
پنیری که به عنوان فرآورده لبنی با اختلاط شیر بدون چربی و روغن گیاهی خوراکی پس از فرآیندهای لازم تهیه، بسته بندی و آماده مصرف می گردد. مواد اولیه اصلی شامل شیر بدون چربی، مایه پنیر یا هرنوع ماده منعقد کننده مناسب و بدون زیان و روغن‌های گیاهی تصفیه شده خالص یا مخلوط مطابق با استانداردهای ملی‌ایران است.

استفاده از روغن نارگیل و روغن هسته پالم و سایر روغن‌های غیرخوراکی در تولید‌این فرآورده مجاز نمی باشد مواد اولیه اختیاری شامل پودر شیر خشک، کنسانتره‌های پروتئینی شیر، آب پنیر،شیر خشک،نمک طعام، آب آشامیدنی و سایر مواد مجاز خوراکی نظیر ادویه هاو طعم دهند ه هاست.

استفاده از چربی حیوانی با منشاء غیر چربی شیر مجاز نمی باشد. عطر و طعم پنیرتازه آنالوگ بايد مناسب و مخصوص به خود باشد و فاقد هرگونه عطر و طعم نامطبوع مانند تند شدگی، ترشیدگی و عاری از هرگونه طعم ناشی از چربی گیاهی باشد. در صورت استفاده از چربی گیاهی باید پروفایل اسیدهای چرب با ویژگی‌های آن با استاندارد ملی‌ایران مطابقت داشته باشد و در نشانه گذاری ذکر مواد متشکله و میزان و نوع چربی به کار رفته، مجموع اسیدهای چرب ترانس الزامی است.

استاندارد 13525 پنیر خامه‌ای با چربی گیاهی:
فرآورده شیری با چربی غیر هیدروژنه یا چربی غیر شیری است که با جایگزین کردن چربی گیاهی به جای بخشی یا کل چربی شیر به میزان 40 تا 60 درصد و در صورت لزوم تقویت طعم با مواد طعم دهنده مجاز، تولید می شود.استفاده از روغن نارگیل، روغن هسته پالم و سایر روغن‌های غیر خوراکی و همچنین چربی حیوانی با منشاء غیر شیری در تولید‌این محصول مجاز نمی باشد. در نشانه گذاری در ج عبارت پنیر خامه‌ای با درصد دقیق چربی گیاهی به صورت واضح و شفاف در قسمت نام و نوع فرآورده الزامی است.

استاندارد 13526 :پنیر پیتزای پروسس :حاوی چربی گیاهی است، پنیری که از یک یا مخلوط چند نوع پنیر با منشاءلبنی، کازئین، کازینات و انواع لخته‌های پنیر است و روغن مورد استفاده از نوع غیر هیدروژنه است و حداکثر 60 % از چربی فرآورده را تشکیل می دهد.

استاندارد 10208 مخلوط پودری شیرخشك با چربی گیاهی: برای استفاده صنعتی است و برای تغذیه اطفال و کودکان زیر 2 سال کاربرد ندارد و‌این فرآورده با حذف بخش عمده‌ای از اجرائ شیرو افزودن روغن گیاهی خوراکی، چربی گیاهی خوراکی یا مخلوطی از همه آنها به دست می‌اید. مواد خام شامل شیر بدون چربی و پودرهای شیر بدون چربی، روغن‌ها و چربی‌های گیاهی خوراکی است كه مقدار چربی کل باید به اطلاع مصرف کننده نهایی برسد.

استاندارد 14683 بستنی پروبیوتیک: حاوی میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک که منجر به حفظ و بهبود توازن فلور میکروبی روده و در بردارنده خواص سودمند برای مصرف کننده می شوند .از اجزای تشکیل دهنده‌این فرآورده علاوه بر شیر (پاستوریزه، تبخیر شده تغلیظ شده و شیر خشک) چربی‌های مورد استفاده شامل خامه،پودر خامه،کره، مارگارین و روغن‌های خوراکی (مطابق استاندارد 9131)، روغن کره کاکائو و جانشین آن، روغن کره و سایر مواد قتدی و افزودنی‌های مجاز است.ذکر نوع چربی (چربی شیر، چربی نباتی یا مخلوط هر دو) الزامی است و در نشانه گذاری نباید تخت عنوان بستنی شیری نام گذاری شود مگر آنکه چربی آن فقط چربی شیر باشد.

دفتر بهبود تغذيه جامعه - معاونت سلامت وزارت بهداشت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 285803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha