چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دولت پاکستان روز گذشته اعلام کرد در حمله ارتش این کشور به شبه‌نظامیان در نزدیکی مرز با افغانستان بیش از 12 شبه نظامی‌کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این حمله در آستانه نشست بزرگان قبایل مرزی پاکستان برای هماهنگ کردن اقدامات علیه القاعده و طالبان صورت گرفته است.

منابع نزدیک به ارتش پاکستان با تایید این خبر گفتند در این حمله که از سه‌شنبه‌شب آغاز شد هلی‌کوپترهای ارتش از هوا محل‌های اختفای شبه‌نظامیان را در غرب میران‌شاه، شهر اصلی وزیرستان شمالی هدف قرار دادند. در میان کشته شدگان این حملات بین 6 تا 8 عرب، تاجیک و چچن وجود دارند.

بیش از 10 شبه نظامی‌هم در این حملات مجروح شده‌اند. این عملیات که 3 ساعت به طول انجامید بعد از دریافت اطلاعاتی آغاز شد که از سوی منابع خبری ارتش در محل واصل شده بود و نشان می‌داد شبه نظامیان در آن منطقه تجمع خواهند کرد.

درگیری‌ها در این منطقه از پاکستان از ماه گذشته و بعد از لغو توافقنامه آتش‌بس با دولت از سر گرفته شده است. عملیات سه‌شنبه شب ارتش پاکستان یکی از بزرگترین حملات به مقرهای شبه نظامیان در مناطق قبایلی‌‌نشین این کشور است.

بزرگان قبایل پاکستانی از امروز (پنج‌شنبه) در کابل، پایتخت افغانستان گردهم می‌آیند تا در شورایی به نام جرگه درباره اقدام مشترک علیه طالبان و القاعده گفتگو کنند. در این نشست حامد کرزای و پرویز مشرف، رؤسای جمهور افغانستان و پاکستان هم حضور خواهند داشت و دو طرف امید زیادی به نتیجه بخش بودن این نشست دارند.

کرزای در سفر اخیر خود به ایالات‌متحده طی کنفرانس خبری مشترک خود با جورج بوش، همتای آمریکایی‌اش در کمپ دیوید به این نشست اشاره کرد و نتیجه آن را مهم خواند. با این وجود سران و بزرگان دو قبیله مناطق شمال و جنوب وزیرستان در این نشست شرکت نخواهند کرد و آن را تحریم کرده‌اند. این دو قبیله بیشترین نزدیکی را با طالبان و القاعده دارند.

در همین حال و در شرایطی که هر روز گزارش و اظهار نظر تازه‌ای درباره احتمال حمله آمریکا به خاک پاکستان منتشر می‌شود مشرف در سخنانی با انتقاد از چنین تصمیمی‌تاکید کرد حمله نظامی‌آمریکا به خاک پاکستان تنها روابط و همکاری دو طرف در جنگ با تروریسم را تخریب می‌کند و فایده دیگری ندارد. [در همین ارتباط]

در همین حال منابع خبری پاکستان نتایج نظرسنجی را منتشر کردند که نشان می‌دهد مردم پاکستان دیگر مشرف را برای ادامه رهبری این کشور مناسب نمی‌دانند.

بر اساس این نظرسنجی 63 درصد از مردم خواهان استعفای مشرف هستند.

پیش‌بینی بی‌نظیر

گزارش فرانس‌پرس حاکی‌است، بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر سابق پاکستان از پایان یافتن زمان معامله با پرویز مشرف،‌ رئیس جمهور این کشور خبر داد.

بوتو گفت: با توجه به تمایل مشرف برای بدست آوردن حمایت حزب مردم  در انتخابات ریاست جمهوری آتی پاکستان، هنوز پاسخی از مشرف به خواسته‌هایم دریافت نکرده‌ام.

بوتو در دیدار خود با مشرف که دو هفته پیش در ابوظبی،‌ پایتخت امارات عربی متحده انجام شد شرط اصلی برای حمایت حزب مردم از وی را استعفا از مقام ریاست ارتش اعلام کرده بود.

کد خبر 28567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز