چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پس از اعتراض رسانه‌ها، هنرمندان و علاقه‌مندان هنر تئاتر به وضعیت در حال تخریب سالن نصر و پیشنهاد عزت‌الله انتظامی برای تبدیل این سالن به موزه تئاتر ایران، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، کمیته‌ ویژه‌ای را برای پی‌گیری این موضوع تعیین کرد.

اما این ماجرا وقتی جدی‌تر و شیرین‌تر می‌شود که بدانیم، حسین پارسایی پس از بازدید از این سالن به رسانه‌های گروهی گفته است: ‌تغییر کاربری تئاتر نصر از شهریورماه سال جاری به طور رسمی آغاز می‌شود.

یعنی تنها 2 هفته دیگر باید شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه قدیمی اما بر زمین مانده باشیم و این یعنی این که مثل همیشه، مساله بودجه، نخستین مانع کار خواهد بود.

پارسایی در این باره اظهار امیدواری می‌کند: فاز اول راه‌اندازی موزه با مشارکت مراکز ذی ربط همچون اداره کل موزه‌ها، سازمان میراث فرهنگی، جهاد دانشگاهی و با همراهی هنرمندان ـ همان‌طور که پیش از این تامین اعتبار شده است ـ در نیم‌سال دوم 86 آغاز شود.

پارسایی برای اینکه کار دوباره گیر نکند، 5 نفر را مامور قضیه کرده است: این کمیته مرکب از مجید جعفری، محمود عزیزی، جواد افشین نیا، کیومرث مرادی و سعید رحمانی ـ به عنوان نماینده جهاد دانشگاهی ـ است که جهت تصریح در روند بازسازی تئاتر نصر، قرار است ظرف یک ماه آینده گردش کار و نظارت بر مجموعه و امر بازسازی از طریق این کمیته را به اطلاع هنرمندان و اهالی مطبوعات برسانند.

با این حال وقتی از فاز اول سخن می‌گوییم یعنی با پروژه‌ای بسیار طولانی و نفس‌گیر روبه‌روییم. فرایندی که از کارهای بسیار ساده آغاز می‌شود.

پارسایی ادامه می‌دهد: در نخستین گام تمام مجاری ورودی شامل تمام درب‌ها مسدود خواهد شد تا کوچکترین تغییری در وضعیت فعلی تئاتر نصر و وسایل درون آن داده نشود.

اما حتی همین اقدام هم باعث خرسندی هنرمندان قانع و سر به زیر خواهد بود. دست کم صندلی‌ها به یغما نمی‌روند، اگرچه در ورودی، مانعی برای سرقت سقف نیست.

پارسایی این طور توضیح می‌دهد: این اتفاق به‌دلیل ریزش باران و عدم مراقبت از ساختمان اتفاق افتاده است، بنابراین در دستور کار و رسیدگی است و برای مراقبت مجدد از تئاتر نصر تمهیداتی اندیشیده می‌شود.

و اضافه می‌کند: تمام کمبودهای اینجا تا آخرین وضعیت آن صورت جلسه خواهد شد و به مسئولان انتقال داده می‌شود و از این پس حتی یک میخ نباید در تئاتر نصر جابه‌جا شود.
اما تئاتر نصر تنها یکی از یادگارهای دوران طلایی خیابان لاله‌زار است. خیابانی که زمانی مهد فرهنگ و هنر بود و حالا بورس لامپ و پریز و سیم است. حالا این تئاتر نصر است که دوباره لاله‌زار را یادمان آورده و مسئولان را به حرکت واداشته است.

مجید جعفری که مدتی تئاتر نصر را در اجاره خود داشته است، در این باره می‌گوید: حدود 10 سال پیش طرح بازسازی خیابان لاله‌زار به‌عنوان نخستین خیابان ایران مطرح و مصوب شد که این خیابان تغییر کاربری بدهد و تبدیل به یک موزه شود. اما گر چه مصوبه در شهرداری وجود دارد و در شورای شهر نیز دوباره به تصویب رسیده است تا کنون اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است.

به اعتقاد جعفری در صورتی که تغییر کاربری خیابان لاله‌زار انجام شود مشاغل موجود در این خیابان هم متناسب با این شرایط تغییر می‌کند و بازسازی چند تئاتر موجود در آن همچون تئاتر نصر، پارس و دهقان در دستور کار قرار می‌گیرد.

جعفری ادامه می‌دهد: گراندهتل که بسیاری از تصمیمات مهم مملکت در آن اتخاذ شده، باید به عنوان میراث ملی و فرهنگی برای ما باقی بماند. ضمن اینکه بازسازی آن به راحتی انجام خواهد شد.

جعفری در گفت و گو با ایسنا خطاب به مسئولان فرهنگی می‌گوید: اجازه ندهید تئاتر پارس، نصر و دهقان به سرنوشت «جامعه باربد» گرفتار و به پاساژ تبدیل شود.

آخرین نفس‌ها

تئاتر نصر شهریور ماه 81 برای آخرین‌بار میزبان یک نمایش به کارگردانی حسن عظیمی بود و  از آن پس، به محلی متروک بدل شده است.

کد خبر 28561

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز