مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

محدثه قیدی: مشکل کمبود آب به‌دلیل کاهش میزان بارندگی و افزایش بی‌رویه جمعیت در تهران کار را به جایی رسانده که شورای شهر پایتخت موضوع باز چرخانی و استفاده مجدد از آب را به‌عنوان یک الزام برای شهر تهران درنظر گرفته است.

شهرداري و شوراي شهر تهران همسو با يكديگر از سال89 تاكنون به فكر راهكارهايي به‌منظور افزايش راندمان آبياري، استفاده بهينه از منابع آب، انتقال و توزيع آب از مناطق برخوردار به مناطق كم‌برخوردارتر و استفاده از روش‌هاي نوين آبياري فضاي سبز بوده‌اند. اين اقدام همسو در قالب طرح جامع آب خام هم‌اكنون مراحل نهايي تصويب خود را در صحن شوراي شهر تهران سپري مي‌كند.

مديريت شهري از سال89 تا‌كنون براي انجام اين مهم با فراز و نشيب‌هاي بسياري مواجه بوده كه ازجمله آنها درگير شدن با وزارت نيرو و سازمان آب منطقه‌اي بود زيرا آنها مسئوليت منابع آبي را دراختيار خود مي‌دانستند به همين دليل كار تهيه طرح جامع آب تهران به‌رغم همه تلاش‌هاي صورت‌گرفته با بن‌بست مواجه و در نهايت مقرر شد تا شهرداري تهران لايحه طرح جامع آب خام شهر تهران براي استفاده در فضاي سبز و پارك‌ها را تهيه كند. اين طرح نيز مجددا با مخالفت صريح آب منطقه‌اي و سازمان آب و فاضلاب مواجه شد. درباره دليل اين مخالفت محمد حقاني رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر به همشهري گفت: موضوع دريافت هزينه‌هاي حق‌النظاره و آب‌بها بود كه بايد به آ‌نها پرداخت مي‌شد و اين سازمان برنقش تعيين‌كننده خود به‌عنوان مالك اصلي آب در كشور برابر قانون تأكيد داشت.

به‌گفته حقاني با وجود اين مخالفت‌ها سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران باز هم دست به‌كار تهيه طرحي به‌منظور جمع‌آوري و به‌روزرساني تمام مطالعات در مورد طرح جامع آب خام شد. براساس اين طرح مساحت فضاي سبز تهران، طرح‌هاي توسعه‌اي‌، تعداد بوستان‌ها، وسعت كمربند سبز اطراف شهر، حاشيه بزرگراه‌ها ومعابر و ميزان نياز آنها به آب خام در افق 5ساله پيش‌بيني شده و از طرف ديگر منابع اصلي آب خام اعم از چاه‌ها، قنوات، آب‌هاي سطحي، پساب فاضلاب و تصفيه‌خانه‌ها نيز شناسايي و سهم سازمان پارك‌ها از اين منابع مشخص شده است.

حقاني با اشاره به اينكه برداشت‌هاي بي‌رويه و خارج از توان و طاقت از سفره‌هاي زيرزميني آسيب‌هاي بسياري به‌دنبال داشته، افزود: عدم‌مديريت درست منابع آبي تهران باعث شده كه ما از طبيعت اخطار بگيريم درحالي‌كه ما نيازمند صرفه‌جويي و استفاده از آب خام به روش‌هاي نوين و بهره‌گيري از فناوري‌هاي جديد براي آبياري فضاي سبز شهري هستيم. در واقع شهرداري تهران با تهيه طرح جامع آ‌ب خام قصد دارد با تأمين يك شبكه مجزا از آب شرب و با بهره‌گيري از سيستم تحت فشار، سيستم آبياري قطره‌اي موضوع استفاده بهينه از منابع 4گانه آبي (چاه، قنات، آب‌هاي سطحي و پساب فاضلاب) را دنبال و به شكلي صحيح مديريت كند.

از سوي ديگر به‌گفته اين عضو شوراي شهر تهران، فاضلاب شهر تهران اگر قبلا به چاه‌هاي جذبي مي‌رفت و مي‌توانست عامل بالا آمدن سفره‌هاي زيرزميني باشد اما حالا با انتقال فاضلاب به جنوب شهر اين جذب ديگر صورت نمي‌گيرد و آ‌ب‌هاي زيرزميني تغذيه نمي‌شود. به همين دليل حقاني از دنبال كردن طرحي مشترك توسط شركت آب و فاضلاب، شوراي شهر و شهرداري تهران سخن گفت كه براساس آن به جاي اينكه كل فاضلاب شهر و روان‌آب‌ها به جنوب شهر منتقل شود تصفيه‌خانه‌هايي در مناطق مختلف شهر راه‌اندازي شود تا به‌صورت محلي پساب هر منطقه درهمان جا تصفيه شود و به‌عنوان آب‌خام مورد استفاده قرار گيرد. روشي كه حتي درصورت خشكسالي، آبياري فضاي سبز شهرتهران را تضمين خواهد كرد و مي‌توان از آن به‌عنوان شبكه دوم آب تهران نام‌برد كه كار توزيع آب غيربهداشتي به‌منظور آبياري فضاهاي سبز، جنگلكاري‌ها، رفيوژها و... را برعهده خواهد گرفت.

  • كنترل شبكه آبياري فضاي سبز تهران

علي محمد مختاري رئيس سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران از انجام صدها كيلومتر لوله‌گذاري و احداث بيش از 300مخزن ذخيره آب با گنجايش 555هزار مترمكعب در تهران خبرداد و گفت: با اجراي كامل طرح جامع آب خام در پايتخت، بخش قابل توجهي از آبياري‌هايي كه با استفاده از شيلنگ و تانكر انجام مي‌شود به شيوه‌هاي مكانيزه و به‌صورت آبياري باراني و قطره‌اي انجام مي‌شود. مختاري همچنين آبياري مكانيزه كل فضاي سبز پايتخت را نيازمند 2هزار ميليارد تومان اعتبار دانست و گفت: با استفاده از تغيير روش آبياري از روش‌هاي دستي و سطحي به روش‌هاي نوين آبياري تحت‌فشار بازده كاربرد آب در فضاي سبز افزايش خواهد يافت.

کد خبر 285374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha