سرنــوشت کــرایه‌های حمل ‌ونقل عمومی در بخش مترو،تاکسیرانی و اتوبوسرانی در جلسه شورای شهر مشخص شد.

شورای شهر

طبق مصوبه شوراي شهر نرخ بليت مترو در حدود 10درصد و نرخ كرايه انواع تاكسي‌هاي تهران در تمام خطوط و سرويس‌ها نسبت به نرخ‌هاي مصوب سال قبل 20درصد افزايش يافت. برهمين اساس كرايه‌ اتوبوس‌ها براي سال آينده نيز بين 50 تا 100تومان افزايش مي‌يابد.
البته بررسي‌هاي بيشتر در رابطه با كرايه‌هاي حمل‌ونقل عمومي هفته پيش در جلسه مشترك كميسيون‌ عمران و حمل‌ونقل و كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران انجام شد.

در آن جلسه سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران، پيمان سنندجي مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران، محسن نايبي مديرعامل شركت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه هم حاضر بودند تا پيشنهادهاي خود را براي ميزان افزايش نرخ كرايه‌هاي حمل‌ونقل عمومي ارائه دهند. در جلسه يادشده اغلب اعضاي شوراي شهر تهران بر ميزان افزايش نرخ‌ها با توجه به افزايش 17درصدي تورم در سال 94تأكيد داشتند.

  • مباحث مترويي اعضاي شوراي شهر

يكي از مهم‌ترين دستورات جلسه شوراي شهر تهران به بررسي لايحه تعيين قيمت بليت مترو در سال 94اختصاص يافت. در اين جلسه سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران نيز از فاصله زياد بين پرداخت‌هاي مردم با قيمت‌هاي واقعي سخن به ميان آورد. به گفته وي نمودار يارانه‌هاي مترو سيرصعودي دارد درحالي‌كه تخصيص‌ها به مترو اينگونه نيست و امروزه بخش عمده‌اي از درآمدهاي شهرداري به جاي توسعه امور عمراني صرف يارانه‌هاي مترو مي‌شود.

اينطور كه وي اعلام كردكل يارانه اختصاص يافته به حوزه حمل‌ونقل شهرداري‌هاي كشور كمتر از 300ميليارد تومان از سوي مجلس شوراي اسلامي براي سال 93مصوب شده كه سهم تهران كمتر از يك سوم اين ميزان است؛ درحالي‌كه همين مبلغ هم به‌طور كامل تخصيص داده نمي‌شود. در جدول شماره يك اظهارنظر اعضاي شوراي شهر در رابطه با اين لايحه آمده است.
پس از اين بود كه اعضا لايحه افزايش بهاي بليت مترو را به‌طور متوسط 50تومان در بليت‌هاي اعتباري به تصويب رساندند. همچنين در اين لايحه قيمت بليت تك‌سفره 600تومان و بليت 2سفره يكهزار تومان تعيين شد كه با رأي اكثريت اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران به تصويب رسيد.

  • افزايش 20درصدي كرايه تاكسي

بررسي لايحه ميزان افزايش نرخ كرايه‌هاي تاكسي در سال 94نيز از مصوبات ديروز شوراي شهر بود. در نهايت پيشنهاد افزايش 20درصدي نرخ كرايه تاكسي نسبت به آخرين نرخ‌هاي مصوب سال قبل به رأي گذاشته شد كه با اكثريت آرا به تصويب رسيد. اظهارنظر اعضا را در اين‌باره در جدول شماره 2 مي‌خوانيد.

  • افزايش 50تا 100توماني كرايه‌هاي اتوبوس در سال 94

درباره كرايه‌ اتوبوس‌هاي شركت واحد اعم از عمومي و خصوصي براي سال بعد هم تصميم‌گيري شد. تصميم نهايي اعضاي شورا نيز افزايش 50تا 100توماني كرايه‌هاي اتوبوس در سال 94بود كه به موجب آن كرايه‌هاي اتوبوس اعم از عمومي و خصوصي در سال 94بيش از 100تومان افزايش نخواهد داشت. گفتني است درصورتي كه دستگاه‌هاي نصب شده در اتوبوس‌ها خراب باشد طبق تبصره‌هاي موجود، از مسافرين آن اتوبوس نبايد پولي دريافت شود.

  • نرخ عوارض ورود به طرح ترافيك

در يكصد و بيست و ششمين جلسه شوراي شهر تهران لايحه تعيين نرخ ورود به محدوده طرح ترافيك و محدوده اضطرار شهر تهران مورد بررسي قرار گرفت كه اين لايحه به تصويب اعضاي شوراي شهر تهران رسيد. اينطور كه دبير گفت نرخ آرم براي جانبازان 25تا 70درصد، معلولان، بيماران خاص و خبرنگاران حدود 25درصد افزايش خواهد داشت. همچنين طبق سنوات قبل براي جانبازان 70درصد به بالا نيز طرح ترافيك رايگان خواهد بود. در ساير بندهاي مورد نظر در جداول صدور طرح ترافيك به محدوده طرح ترافيك افزايش 30درصدي نرخ براي سال 94اجرا مي‌شود. در ضمن به گفته دبير در سال آينده هزينه ورود كاميون‌هاي داراي مجوز تردد طي روز هم 40هزار تومان خواهد بود.

  • انتخاب 9نفر به‌عنوان هيأت نظارت بر انتخابات شوراياري‌ها

همچنين رئيس كميسيون شهرسازي و معماري پيشنهاد داد براي برگزاري هر چه بهتر انتخابات شوراياري‌ها هيأت نظارتي متشكل از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران تعيين شود كه پيشنهادش با استقبال رئيس شورا و ساير اعضا روبه‌رو شد. محمد سالاري همچنين گفت كه بهتر است زمان برگزاري انتخابات به تعويق بيفتد چراكه فرمانداري و وزارت كشور در بيانيه‌ها و مصاحبه‌هايي در برگزاري انتخابات شوراياري‌ها شائبه ايجاد كرده‌اند. تعويق انتخابات مورد تأكيد دوستي و انصاري هم بود.

در اين جلسه، 9نفر از اعضاي شورا (محمد سالاري، اسماعيل دوستي، محسن سرخو، رضا تقي‌پور، اقبال شاكري، احمد دنيا مالي، عليرضا دبير، هادي ساعي و معصومه آباد) به‌عنوان اعضاي هيأت نظارت بر انتخابات شوراياري‌ها معرفي شدند.اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه روز گذشته شوراي شهر هم طبق معمول، تذكرات و پيشنهادهايي داشتند.

برهمين اساس هادي ساعي، عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران در قالب تذكري، گفت: ما 2هفته پيش در كميته سفرهاي خارجي تصويب كرديم تعدادي از مسئولان شهرداري براي بازديد از نمايشگاه بين‌المللي آلمان، به آن كشور سفر كنند و تأكيد كرديم كه آقاي تندگويان نيز به‌دليل تخصص در اين سفر با هيأت همراه باشند.

وي با اشاره به اينكه هيأت مربوطه به اين سفر رفته، اما متأسفانه هيچ‌گونه هماهنگي با آقاي تندگويان نشده است، خاطر‌نشان كرد: مسئولان مربوطه بايد پاسخگوي عمل خود باشند. مجتبي شاكري نيز به مرگ ملك عبدالله شاه عربستان اشاره و آرزو كرد سياست‌هاي منطقه‌اي اين كشور به‌خصوص در مورد ايران تغيير كند. در اين جلسه همچنين عبدالحسين مختاباد درخصوص آتش‌سوزي محله مجيديه تهران كه منجر به فوت 3نفر از شهروندان تهراني شد، از رئيس شورا خواست، مسئولين آتش‌نشاني در جلسه شورا حاضر شوند و در اين خصوص گزارش دهند. ناصر اماني، قائم‌مقام معاونت برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شورا كه در جلسه شورا حضور داشت اما در توضيح اين حادثه گفت: از 2ايستگاه آتش‌نشاني كه در نزديكي محل وقوع حادثه بودند، سريعاً نيروها به محل اعزام شده و به‌خوبي توانسته بودند آتش را مهار كنند.

  • نامه مقام معظم رهبري باعث شد حركت در تاريخ كشور ما شكل گيرد

رئيس شوراي شهر تهران در ابتداي جلسه ديروز با اشاره به نامه مقام معظم رهبري به جوانان آمريكا و اروپا گفت: اين نامه باعث شد يك حركت نوين در تاريخ ما شكل بگيرد چرا كه نامه ايشان تأثير مثبتي بر جوانان خواهد گذاشت. مهدي چمران افزود: اين موضوعي است كه جا دارد به خوبي به آن پرداخته شود چرا كه ايشان از مقامات و مسئولين آمريكايي و اروپايي مأيوس شدند و مستقيماً با جوانان سخن گفتند و سؤالات اساسي آنها را در يك متن كوتاه مطرح كردند. به گفته چمران متن اين نگارش و نامه‌نگاري و خطاب قرار دادن جوانان در اروپا و آمريكا و تشويق آنها به شناسايي اسلام و پرهيز از تبليغات دروغين كه در رسانه‌هاست، يك باب جديدي است كه تأثيرات خوبي در بين مردم و جوانان اروپايي و آمريكايي خواهد گذاشت.

کد خبر 285345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha