مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۲۰:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین – معصومه کیهانی: از دولتهای عربی خواسته شده کنوانسیون سازمان ملل در زمینه رفع تبعیض علیه زنان را تصویب کنند.

 یکی از این موارد گردهمایی اخیر نمایندگان 13 کشور عربی و ترکیه در رباط بود که تصویب این کنوانسیون را به طور جدی از کشورهای عربی خواستار شدند.

این خواسته در حالی دنبال می شود که در برخی کشورهای عربی مثل عربستان سعودی، هنوز حق رانندگی زنان که از حقوق ابتدایی هر شهروندی محسوب می‌شود به رسمیت شناخته نشده است. گرچه برخی خبرها حاکی است چند تن از زنان تحصیل کرده در این کشور به عنوان مشاور در مجلس مشورتی، مشغول فعالیت هستند. 

مجلس مشورتی عربستان سعودی که از سال 1993 با 60 عضو انتصابی تاسیس شد و اکنون 150 عضو دارد، فاقد اختیارات قانونگذاری است و تنها به تصویب طرح های مهم اقتصادی ، اجتماعی و آموزشی می‌پردازد. این طرحها معمولا مورد توجه دولت قرار می‌گیرد.

نکته جالب در این میان، ارائه طرحی از سوی یک عضو پارلمان اروپا در خصوص ممنوع‌ شدن رانندگی مردان عربستان است. به گفته ارائه کننده طرح ،" راجرهلمر " این خواسته به عنوان اعتراض به نا‌دیده گرفتن حقوق زنان در رانندگی مطرح شده است.  

اما در افغانستان خشونت علیه زنان بیداد می‌کند. قاچاق دختران، ازدواج‌های اجباری، ضرب و شتم وعدم برخورداری از آموزش و خدمات درمانی مناسب ، بارزترین موارد خشونت علیه زنان در افغانستان به شمار می آید.

گزارش‌های گونا‌گون از وضعیت زنان در افغانستان حاکی است در مدت چهار سال گذشته، زمینه فعالیت و توجه به حقوق اجتماعی و سیاسی زنان تا حدودی فراهم نشده است اما به دلیل وجود ریشه‌های عمیق عقب‌ماندگی در این کشور، بویژه در ارتباط با حقوق زنان راه دشواری برای تضمین این حقوق باید طی شود.

"شکریه بارکزی" سردبیر هفته‌نامه "آینه زن "- که یکی از نشریات فعال زنان در افغانستان محسوب می‌شود- در مراسم دریافت جایزه تندیس بلورین از سوی "نقد و بررسی مطبوعات جهانی" در این باره گفت زنان افغان در شرایط بسیار دشواری بسر می برند و حقوق آنان رعایت نمی‌شود زیرا روند دموکراسی در افغانستان به کندی پیش می‌رود و معضلاتی مانند خشونت، فساد اداری، کودک ربایی، قاچاق مواد مخدر ، ناامنی ، شرایط بد اقتصادی و بهداشتی و همچنین وجود فرماندهان محلی همچنان در این جامعه مشکل‌آفرینی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه همانند میلیونها زن و دختر افغانی، زندگی را در کنار تلخی‌ها، دشواریها و محرومیت‌‌ ها سپری کرده است ، در مورد موضوع مطالب و نگاه نشریه "اینه زن " گفت این نشریه هم جامعه را با بینش زنان در قبال مسایل مختلف آشنا کرده و هم جامعه را به زنان معرفی می‌کند. و در کنار این معرفی ، برای تغییر نگرش مردان نسبت به زنان تلاش می‌ورزد.

"آینه زن " بر خلاف اکثر نشریات زنان ، به مسایل مهم روز ، مسایل سیاسی و وضعیت کنونی جامعه و چالش‌هایی که اساسا زنان با آن مواجه‌اند و نقش سازنده زنان می‌پردازد.

بی‌تردید وجود بیش از 360 نشریه ، 48 ایستگاه رادیویی و نزدیک به 21 شبکه تلویزیونی برای افغانستان جنگ‌زده و ویران، حداقل نقطه آغازی است برای حرکت به سوی زندگی بهتر. چرا که وقتی امکان تماس با دنیای پیشرفته فراهم می‌شود به هر حال دغدغه‌های انسان برای رسیدن به جاذبه‌هایی که در بسیاری موارد ، واقعی هستند شکل می‌گیرند و پرسش‌ها و چرایی ها و تلاش ها را در عرصه های مختلف برمی انگیزد.

خانم بارکزی نیز معتقد است پیروزی روزافزون قلم بر تفنگ و گسترش اعتماد مردم به مطبوعات نقطه امیدی هم برای اهل مطبوعات و هم برای کلیه اقشار جامعه به شمار می‌آید.

اما خبرهای مربوط به زنان در کویت ، وضعیت متعادل‌تری را به تصویر می‌کشند. نمونه‌ای از این خبرها حاکی است انتخابات " مجلس امت " کویت برای اولین بار با مشارکت زنان برگزار شده است . اگرچه هیچ یک از 28 نامزد زن این انتخابات به پارلمان راه نیافته اند.

منابع: ایرنا، بی‌بی‌سی

کد خبر 2852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز