شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

تقریبا تمام وقت جلسات شورای شهرتهران و دغدغه اعضای آن در روزهای جاری تصویب بودجه سال بعد شهرداری است.

در اين مدت اعضا بايد تلاش كنند دريك مهلت كوتاه يعني تا قبل از اسفند‌ماه تكليف بودجه مورد نياز براي اداره كلانشهر تهران را براي سال آينده روشن كنند.

تصويب بودجه شهرداري يكي از مهم‌ترين، حساس‌ترين و پيچيده‌ترين دستورها در جلسات شوراي شهربه شمار مي‌رود. امسال نيز شهرداري تهران طبق وظيفه قانوني خود در پايان دي‌ماه بودجه سال 94را تقديم شوراي شهر كرد؛ بنابراين ارائه بموقع اين لايحه مي‌تواند فرصت لازم در اختيار اعضاي شورا بگذارد تا سر صبر و با دقت به‌كار بررسي سياست‌هاي بودجه سال آينده برسند.

طبق اطلاعاتي كه شهردار تهران در هنگام تقديم بودجه به اعضاي شوراي شهر و شهروندان ارائه داد، بودجه سال آينده تهران از رشد 10درصدي برخوردار است و البته در تنظيم آن به اقتصاد مقاومتي نيز توجه ويژه‌اي شده است. همچنين درآمدهاي پايدار تهران نيز با 11درصد رشد به 48درصد خواهد رسيد. با اين همه اكثريت اعضاي شوراي شهر تهران بر يك چيز اتفاق نظر دارند و آن تمركز بودجه بر توسعه ناوگان حمل ونقل عمومي با محوريت مترو است.

در اين‌باره احمد دنيامالي رئيس كميسيون عمران شوراي شهر معتقد است كه همه اعضا متفق‌القول هستند تا اولويت بودجه برساخت مترو متمركز باشد. بنابراين با وجود شرايط اقتصادي كشور در بودجه سال ۹۴ اعتبارات لازم براي پروژه‌هاي زيربنايي نظير مترو حفظ خواهد شد. دراين باره پيشنهادهاي مختلفي از سوي اعضاي شوراي شهر به گوش مي‌رسد. مثلا اسماعيل دوستي و رحمت‌الله حافظي جزو آن دسته ازاعضايي هستند كه معتقد به كاهش مقدار بودجه سال آينده‌اند. از نظر آنها اگر بودجه سال ۹۴ سخت‌گيرانه‌تر بسته شود مي‌توان شهر را همچنان با همين كيفيت اداره كرد. پرويز سروري نيز همين اعتقاد را دارد و براي آن 3 پيشنهاد مطرح كرد؛ كاهش مصارف جاري، استفاده بهينه از منابع موجود و اينكه پروژه‌هاي عمراني غيرمؤثر جديدي در شهر آغاز نشود. عليرضا دبير نيز معتقد است كه هر نوع كاهش يا افزايشي در بودجه پيشنهادي شهرداري بايد با پشتوانه كار كارشناسي صورت گيرد.

ضمن اينكه اگر قرار بر كاهش يا حفظ سقف بودجه براي سال آينده باشد بايد به‌صورت متعادل درهمه رديف‌هاي بودجه لحاظ شود نه اينكه تنها شامل حال برخي موضوعات شود. اينكه بودجه سال آينده با چه مشخصاتي بسته شود كه هم تحقق آن دور از دسترس نباشد و هم آسيبي به نحوه اداره شهر نخورد همه اعضاي شوراي شهر را به چاره‌انديشي واداشته است. در اين ميان محسن پيرهادي معتقد به كاهش تغيير كاربري‌ها و افزايش تجاري‌سازي در شهر است تا جايي كه تأكيد دارد حتي اگر پروژه‌هاي عمراني غيرضروري را حذف كنيم بهتر از آن است كه به تغيير كاربري‌هاي غيرمجاز و افزايش تجاري‌سازي به‌منظور كسب درآمد تن دهيم. رضا تقي پور، سخنگوي شوراي شهر هم به‌عنوان زبان مشترك همه اعضا تأكيد دارد كه با وجود همه محدوديت‌هاي اقتصادي اصرار ما بر اين است كه هيچ كاهش اعتباري در بخش توسعه مترو به‌عنوان ستون فقرات ناوگان حمل ونقل عمومي نداشته باشيم.

  • حركت رو به جلو طبق برنامه

معاون برنامه‌ريزي توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران هم گفت: براساس مصوب شوراي شهر تهران و برنامه 5 ساله دوم شهر تهران، بايد سالانه 10درصد به درآمدهاي پايدار اضافه شود و ما اين مقدار را براي سال بعد 11درصد درنظر گرفته‌ايم. وي بر اين عقيده است كه حتي با وجود كاهش صدور پروانه ساخت، بازهم مشكلي در بودجه سال آينده پيش نخواهد آمد. محمد صلاحي به يك نكته ديگر نيز اشاره كرد و اينكه، انتظار مي‌رود بدهي‌هاي دولت به‌ويژه درخصوص مترو به مرور پرداخت شود. صلاحي در پاسخ به اين سؤال همشهري كه سال گذشته چقدر از درآمدهاي پايدار پيش‌بيني شده سال‌93 محقق شد، پاسخ داد كه 100درصد پيش‌بيني‌ها محقق شد.

  • تعيين سهم مديريت شهري از درآمدهاي كشور

مرتضي طلايي نايب‌رئيس شوراي شهر تهران با اينكه معتقد است بودجه شهر تهران براي سال آينده حداقل بايد 20هزار ميليارد تومان بود، گفت: شهر توسعه يافته و نگهداشت آن و نيز ارائه خدمات بهتر هزينه بالايي را مي‌طلبد. وي در توضيح نحوه تأمين منابع مورد نيازبراي اداره شهر گفت: بخشي از سياست‌ها در مديريت شهري اعم از شهرداري و شوراي شهر تأمين درآمدهاي پايدار است كه ضريب رشدي نيز براي آن درنظر گرفته شده است. بخش ديگر به مجلس شوراي اسلامي و راه‌هاي درنظر گرفته شده براي رسيدن به درآمدهاي پايدار مربوط مي‌شود، يعني مشخص كردن سهم مديريت شهري از درآمدهاي كشور مانند سوخت كه در قانون نيز بر آن تأكيد شده است. بخش ديگر هم تعهدات گذشته دولتي و بدهي‌هاي قوه مجريه به شهرداري است كه اگر هريك از نهادهاي يادشده تعهدات مالي خود به شهر را انجام دهند در نتيجه مي‌توان اميدوار بود كه شهر را بدون نگراني از نظر مالي اداره كرد.

کد خبر 285147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha