همشهری‌انلاین: مقامات کاخ سفید واشنگتن و کنگره آمریکا روز گذشته بر سر تحریم های ایران با یکدیگر درگیر شدند و به نظر می‌رسد این درگیری و اختلاف نظر احتمالا در طول یک سال آینده جریان داشته باشد.

whitehouse congress

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال ،باوجود هشدار باراک اوباما ،رئیس‌جمهور آمریکا درباره استفاده از حق وتو برای مخالفت با هرگونه مصوبه‌ای در کنگره این کشور برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در جریان روند مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک ، سیاستمداران جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا روز گذشته در جلسه استماع سنای این کشور عهد کردند که تمام تلاش خود را برای به‌تصویب رساندن تحریم‌های جدید و بازدارنده علیه ایران به کار بگیرند.

عصبانیت سیاستمداران آمریکایی در جلسه دیروز استماع سنای این کشور زمانی آغاز شد که مقامات ارشد دولت آمریکا از احتمال این‌که مذاکرات بین‌المللی درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران برای سومین مرتبه تمدید شود، پرده برداشتند.

مقامات ارشد دولت آمریکا روز گذشته در جلسه استماع سنا اعلام کردند روند مذاکرات هسته‌ای با ایران به گونه‌ای است که شاید مذاکرات نیاز باشد فراتر از ضرب‌الاجل ژوئن آینده کشیده شود.

بحران و اختلاف نظر بین کاخ سفید و کنگره آمریکا در حالی روبه افزایش است که جان بوهنر ،رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو ،نخست‌وزیر اسرائیل دعوت کرده است تا در یازدهم فوریه آینده در کنگره آمریکا حضور یابد و درباره تهدیدات تندروهای اسلامی و ایران سخنرانی کند.

دولت آمریکا حرکت جان بوهنر را نقض کننده پروتکل دیپلماتیک اعلام کرده است زیرا در این باره هیچ مشورتی با کاخ سفید نه از سوی کنگره و نه از سوی دولت اسرائیل نشده است.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا می گوید: کاخ سفید موضوع سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا را از زبان یکی از کارمندان ارشد سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا شنیده است و قبل از آن هیچ مشورتی با کاخ سفید انجام نشده‌است. همین گزارش حاکی است  تصمیم رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای دعوت از نتانیاهو  برای ایراد سخنرانی در کنگره این کشور که با حمایت بسیاری از جمهوری‌خواهان روبه‌رو شده است پس از آن انجام شد که دیوید کامرون ،نخست‌وزیر انگلیس هفته گذشته به واشنگتن سفر کرد و مهمان اوباما بود.

اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته ضمن درخواست از کنگره آمریکا برای متوقف کردن تصویب هرگونه تحریم جدید علیه ایران در جریان برپایی مذاکرات هسته‌ای ، فاش کردد او شخصا با برخی از سناتورهای آمریکایی در این‌باره مذاکراتی داشته است.

فدریکا موگرینی ،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز گذشته به همراه جان کری ،وزیر امور خارجه آمریکا با خبرنگاران در واشنگتن سخن می گفت از کنگره آمریکا خواست تا به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک فرصت بدهند و این راهکار دیپلماتیک را تا حصول نتیجه از بین نبرند.

مقامات کاخ سفید آمریکا و کنگره این کشور در حالی اختلاف نظر شدید درباره ایران پیدا کرده‌اند که قرار است مقامات ایران و آمریکا روز جمعه و شنبه در زوریخ با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کنند.

کد خبر 285025

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha