محمدباقر قالیباف شهردار تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران لایحه بودجه سال ۹۴ را به همراه گزارش عملکرد ۹ماهه شهرداری تقدیم رئیس این شورا کرد.

شورای شهر

ارائه بموقع بودجه از سوي شهردار تهران تقديرهمه اعضاي شوراي شهر را به همراه داشت.رقم بودجه پيشنهادي كه براساس برش سال دوم برنامه 5ساله شهرداري، در چارچوب رويكرد اقتصاد مقاومتي و به‌صورت انقباضي تدوين شده است برابر با 17هزارو460 ميليارد تومان است كه نسبت به اعتبار مصوب بودجه سال93 حدود 10درصد افزايش نشان مي‌دهد.

محمدباقر قاليباف طي سخناني 63درصد بودجه پيشنهاد شده شهرداري تهران براي سال آينده را نقد و 37درصد را غيرنقد اعلام كرد و گفت: براساس سياست‌هاي سال94 و مطابق برنامه ميزان بودجه نقدي سال94 نسبت به سال93 افزايش يافته است. وي با مقايسه ويژگي‌هاي بودجه شهرداري با بودجه دولت گفت: بيش از 70درصد بودجه‌هاي دولت جاري و هزينه‌اي است و كمتراز 30درصد آن به برنامه‌هاي زيرساختي اختصاص دارد. اين درحالي است كه شهرداري تهران اين توفيق را داشته است كه بيش از 70درصد بودجه‌اش در سال94 مبتني بر توسعه زيرساخت‌ها و تنها 30درصد بودجه‌ درحوزه هزينه و نگهداشت شهر باشد كه اين رويكرد يكي ازمهم‌ترين اقدامات در حوزه اقتصاد مقاومتي مي‌تواند محسوب شود.

اتفاق مهم ديگري كه قاليباف ديروز هنگام تقديم بودجه سال آينده در صحن علني شوراي شهر به آن اشاره كرد اين بود كه در سال‌جاري، 37درصد بودجه شامل درآمد پايدار مي‌شد اما براي سال آينده با شاخص‌هاي موجود 48درصد بودجه از محل درآمدهاي پايدار تأمين خواهد شد. شهردار تهران گفت: طبق برنامه 5ساله هر سال بايد 10درصد به درآمد پايدار شهر تهران اضافه شود ولي ما موفق شديم با وجود شرايط اقتصادي دشوار 11درصد به بودجه پايدار شهر اضافه كنيم كه اين نشان‌دهنده سياست‌هاي توسعه‌اي مديريت شهري است.

وي خطاب به اعضاي شوراي شهر نويد داد كه بودجه شهرداري از تك‌محصولي بودن يا اتكا به درآمد ناشي از ساخت‌وساز خارج شده است. قاليباف درتوضيح اين مطلب گفت: به صراحت مي‌گويم كه حتي درصورتي كه منبع درآمدي شهرداري تهران از محل ساخت‌وساز 100درصد متوقف شود اما بازهم شهر قابل اداره خواهد بود و حتي به غيراز هزينه‌هاي پرسنلي، جاري و نگهداشت 2هزار ميليارد تومان ظرفيت توسعه‌اي خواهيم داشت و اين يعني اقتصاد مقاومتي درحالي‌كه 10سال پيش اين قدرت وقوت در شهرداري نبود.

شهردار تهران با اشاره به اينكه در طول 40 تا 50 سال گذشته هميشه 30درصد بودجه شهر تهران از سوي دولت تأمين مي‌شد، گفت: در سال84 بودجه نقد شهرداري تهران 1300ميليارد تومان بود. در همان سال بودجه تحقق يافته شهرداري 998ميليارد تومان بود. يعني 2ميليارد تومان كمتر از هزار ميليارد اما در آن سال حدود 300ميليارد تومان شهرداري از دولت دريافتي داشت يعني 30درصد بودجه، اما ظرف 10سال گذشته و طي دولت‌هاي نهم و دهم سيركمك دولت به شهرداري تهران نزولي بوده و حالا در سال93 دريافتي ما از دولت به 3درصد هم نمي‌رسد. از نظر قاليباف اين موضوع گرچه از يك نظر خوب است و باعث مي‌شود كه شهرداري روي پاي خود بايستد اما بالاخره سهم شهر تهران از محل بودجه عمومي و قانون كجاست؟

وي در عين حال گفت: ‌البته امروز شرايط دولت در حوزه درآمدي را درك مي‌كنيم ونبايد بي‌انصافي كنيم، ولي از دولت گله منديم كه چرا طبق قانون سهم پولي راكه از محل جرايم راهنمايي و رانندگي يا عوارض سوخت به خزانه واريز مي‌شود به شهرداري نمي‌دهد. اينكه خواسته زيادي نيست.

قاليباف همچنين خطاب به دولت گفت: رديف طلب‌هاي شهرداري از دولت انبوه شده است. ما هم هيچ وقت نگفتيم كه پول نقد بدهيد حتي عرض كردم به دوستانمان در دولت كه چون شرايط مالي شما را مي‌دانيم 100درصد طلب ما را غيرنقدي بدهيد. حتي مي‌توانيد هرچه تشخيص مي‌دهيد به ما بدهيد اما متأسفانه پاسخي شنيده نشده است. وي از اعضاي شوراي شهر تهران خواست با توجه به اينكه سال به سرعت مي‌گذرد به‌گونه‌اي عمل كنند كه كار تصويب بودجه تا پايان بهمن‌ماه به اتمام برسد. قاليباف اظهار داشت: اگر اين اتفاق بيفتد بعد از تصويب نهايي از سوي فرمانداري دست به‌كار توافقنامه‌ها مي‌شويم كه حداكثر براي آن تا نيمه فروردين‌ماه سال آينده فرصت داريم و پس از آن از اول ارديبهشت بايد وارد كارهاي اجرايي شويم.

مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران نيز پس از گزارش قاليباف، ضمن قدرداني از شهردار تهران كه بودجه پيشنهادي را به‌موقع به شوراي شهر ارائه داد، گفت:‌ اين بودجه به‌منظور بررسي به همه كميسيون‌ها ارسال شده است. وي با درنظر گرفتن اينكه سال گذشته بودجه با تأخير مواجه شد و دست آخر با پا در مياني و سفارش به تصويب رسيد اظهار اميدواري كرد كه امسال كار تصويب بودجه در شوراي شهر و فرمانداري به موقع به انجام برسد به همين دليل از كميسيون برنامه وبودجه خواست تا با تنظيم يك برنامه زمانبندي به‌گونه‌اي تدبير شود كه كارها به موقع جلو بروند.

  • نگاه مثبت اعضاي شوراي شهر به بودجه پيشنهادي

اعضاي شوراي شهر تهران نيز ديروز پس از تقديم لايحه بودجه نظرات خود را ارائه كردند. عليرضا دبير از تغيير كامل شكل و ادبيات بودجه سخن گفت و اينكه از اين به بعد بودجه به سمت عملياتي شدن حركت مي‌كند.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر بابت اينكه بودجه ارائه شده توسط شهرداري طبق برنامه 5ساله دوم شامل بودجه سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه هم هست تشكر كرد و از همه اعضاي شوراي شهر خواست تا در يك مهلت 30روزه كار بررسي بودجه را به پايان برسانند.

رحمت‌الله حافظي نيز معتقد بود كه ابتدا بايد يك گزارش عملكرد 9ماهه از سوي شهرداري ارائه مي‌شد بعد شورا وارد بررسي بودجه مي‌شد. وي با اشاره به اقتصاد مقاومتي پيشنهاد كرد لايحه پيشنهادي نسبت به بودجه سال‌جاري حداقل 10درصد كاهش داشته باشد.

مجتبي شاكري نيز خواستار تعيين شاخص‌هاي لازم براي داوري وارزيابي كردن ميزان تحقق بودجه شد. وي همچنين از اهميت ارائه پيوست‌ها قبل از اجراي هر طرحي سخن گفت.محمد سالاري اما شاخص‌هاي اعلام شده از سوي قاليباف در بودجه سال آينده و حركت به سمت درآمدهاي پايدار را خوب ارزيابي كرد. وي بابت اينكه شهرداري در بودجه سال آينده بر پرداخت ديون پيمانكاران تأكيد كرده ابراز خوشحالي كرد.

بنابراين گزارش محسن پيرهادي نيز گفت: رويكرد بودجه حتي به قيمت حفظ وضع موجود خوب است اما توقع فراتر از ايشان مربوط به درآمد پايدار و تحول در اقتصاد شهري مي‌شود. محمد مهدي تندگويان هم معتقد بود اقتصاد مقاومتي به معني صرفه‌جويي در بودجه و تحقق بودجه مصوب به‌صورت معقول است و اينكه در بودجه انحراف نداشته باشيم. وي درباره رويه دولت‌ها بابت پرداخت ديون شهرداري انتقاد كرد و از دولت جديد خواست تا اين رويه غلط را اصلاح كند. اين عضو شوراي شهر همچنين از شهرداري خواست با توجه به اينكه مي‌تواند 2هزار ميليارد تومان مازاد درآمد داشته باشد از اين محل نسبت به تسويه حساب پيمانكاران شهرداري اقدام كند.

سپس احمد دنيامالي از وجود 2نقطه عطف در بودجه سال آينده شهرداري سخن گفت كه يكي مربوط به رشد 11درصدي درآمدهاي پايدار بود و ديگري اينكه براي نخستين‌بار بودجه سازمان‌ها و شركت‌ها همراه با بودجه شهرداري آورده شد. اسماعيل دوستي هم بابت اينكه شهرداري موفق شده 70درصد بودجه‌اش را در جهت توسعه زيرساخت‌ها هزينه كند، تشكر كرد اما گفت: مقايسه نحوه تخصيص بودجه دولت با شهرداري درست نيست زيرا دولت وظايف حاكميتي دارد.

پرويز سروري هم در سخنان خود با توجه به شرايط اقتصادي و احتمال كاهش درآمد، افزايش بودجه را به هيچ وجه مناسب نديد و خواستار آن شد تا اعضاي شوراي شهر يك بودجه انقباضي را به تصويب برسانند و يكي از اولويت‌هاي بودجه را نيز پرداخت بدهي‌هاي پيمانكاران درنظر بگيرند. اقبال شاكري هم نكته مغفول مانده در بودجه سال آينده را بي‌توجهي به مشاركت بخش خصوصي دانست.

شاكري همچنين خواستار تشكيل كميته تلفيق شد تا ابتدا مسائل و رويكردهاي كلان تنظيم و بعد كارهاي باقيمانده به كميسيون‌ها ارجاع شود. محسن سرخو هم از لزوم تغيير در منابع درآمدي شهرداري سخن گفت و اينكه اولويت‌هاي بودجه بايد به سمت توسعه ناوگان حمل ونقل عمومي باشد.رضا تقي پور هم آخرين عضو شوراي شهر بود كه در واكنش به لايحه بودجه خواستار تعريف سازوكاري براي اصلاح نسبت‌هاي درآمدهاي پايدار و ناپايدار و نيز عدم‌افزايش بودجه شد.

  • بررسي نظارت بر انتخابات شوراياران

يكي ديگر از دستورات جلسه ديروز شوراي شهر، بررسي يك فوريت طرح نظارت بر انتخابات شوراياري‌ها توسط شورا و اجراي انتخابات توسط شهرداري‌هاي مناطق 22گانه بود كه تصويب شد. نظر مهدي چمران به‌عنوان رئيس شوراي شهر تهران اين بود كه نمي‌شود شورا هم ناظر باشد هم مجري. وي افزود: «براي برگزاري انتخابات شوراياري‌ها با هر سيستمي كه وزارت كشور پيشنهاد كند موافقت مي‌كنيم.»

اسماعيل دوستي اما معتقد بود كه چون درگذشته در انتخابات شوراياري‌ها، شوراي شهر ناظر و معاونت‌هاي اجتماعي مناطق شهرداري مجري بودند، اين بار نيز طبق روال گذشته عمل شود. غلامرضا انصاري هم گفت كه خط قرمزها در ارتباط با حقوق شوراها بايد حفظ شود ضمن اينكه مهم‌ترين وظيفه ما نظارت است.احمد دنيامالي نيز گفت: «ما تاريخ انتخابات را اعلام كرديم ولي درمورد نظارت به توافق نرسيده‌ايم و بايد تلاش كنيم انتخابات سرموقع انجام شود.»

محسن پيرهادي گفت: «امر نظارت اصالت ندارد، بلكه اصالت خدمت به مردم است. بنابراين‌ شأن شورا اينگونه حفظ نمي‌شود. من موافقم كه هم شوراي شهر هم مجلس با هماهنگي فرمانداري بر انتخابات نظارت داشته باشند.» نظر عليرضا دبير نيز اين بود كه شوراي شهر در حوزه اداره شهر از مجلس و فرمانداري بهتر مي‌داند اما درحوزه انتخابات فرمانداري و وزارت كشور بهتر از شورا مي‌داند. وي درعين حالي‌كه نظارت را متعلق به شورا دانست، خواستار تشكيل يك هيأت متشكل از شورا و مجلس براي نظارت شد.

نظر مسجدجامعي نيز اين بود كه نظارت حق شوراي شهر است و در 3دوره گذشته با تدوين يك الگوي كاملا مردمي اين مدل تثبيت شد. وي گفت: «‌ذات كار مجلس شوراي اسلامي سياسي است و ذات كار شوراي شهر در حوزه عمل اجتماعي است، بنابراين نظارت شورا بر انتخابات محلي جزو حقوق آنهاست و اگر غيراز اين اتفاق بيفتد، شائبه كار سياسي پيش خواهد آمد.»مرتضي طلايي هم به‌عنوان رئيس ستاد شوراياري‌ها هم از اعضاي شورا تقاضا كرد كه دست به‌دست هم دهند تا بدون حاشيه‌سازي موانع داخلي بر سر برگزاري انتخابات شوراياري‌ها برطرف شود.

  • تذكرات اعضاي شورا

پيش از شروع دستور جلسه، تعدادي از اعضا به طرح تذكراتي پرداختند. يكي از مهم‌ترين تذكرات مطروحه از سوي محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي بود. وي درباره ممنوعيت برگزاري انتخابات انجمن شوراياري‌ها به وزير كشور تذكر داد. سالاري با ارائه توضيحاتي درباره سابقه برگزاري انتخابات شوراياري‌ها گفت: در دوره فعلي نيز شوراي حل اختلاف بر برگزاري اين انتخابات تأكيد كرده است.

همچنين ديروز علي صابري ضمن تقدير از تلاش‌هاي شهردار منطقه13 بابت مناسب‌سازي‌ معابر منطقه براي معلولان، خواستار روشن شدن ابهامات موجود درباره عزل يا استعفاي شهردار منطقه11 در يك جلسه خصوصي شد.رحمت‌الله حافظي نيز به مناسبت روز هواي پاك به آماري از سوي سازمان بهداشت جهاني اشاره كرد كه نشان مي‌داد سالانه 7ميليون نفردر دنيا به‌دليل آلودگي هوا تلف مي‌شوند. رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر همچنين اين آمار درباره تهران را حدود 4هزارو800 نفر دانست. وي همچنين به بند 3مصوبه كميته تخصيص اعتبار درتاريخ 10آذر امسال اشاره كرد كه مربوط به احداث ساختمان پژوهشگاه رويان بود.

به گفته حافظي سؤال اين است كه اساسا با كدام مجوز اين اقدام‌ها صورت گرفته است؟ اسماعيل دوستي نيز بر لزوم جمع‌آوري معتادان در حاشيه بزرگراه چمران تأكيد كرد. وي همچنين كندن تابلوي نوفل‌‌لوشاتو در نزديكي سفارت فرانسه را كاري نادرست دانست و گفت: اين نامگذاري به‌خاطر كشور فرانسه نيست بلكه به اين دليل است كه تبعيدگاه امام(ره) بود.

تذكر بعدي از سوي احمد دنيامالي مطرح شد. وي ضمن تشكر از حمايت‌هاي قاليباف در مقابله با تخلفات پاساژ علاءالدين گفت: براي روشن شدن ذهن مردم به واسطه برخي مصاحبه‌ها كه مي‌گويند امكان دارد طبقه هفتم درصورت پرداخت جريمه و وساطت نظام مهندسي و... مجوز بگيرد، اعلام مي‌كنم اين حرف‌ها تشويش افكارعمومي است.

  • تصويب لوايح يك فوريتي

در جريان يكصد و بيست و پنجمين جلسه شوراي شهر تهران يك فوريت 5 لايحه درباره موضوعات شهري به تصويب رسيد. همچنين اعضاي شوراي شهر تهران ديروز در پايان جلسه بيانيه‌اي در محكوميت اقدام موهن نشريه فرانسوي صادر كردند و شعار «لبيك يا رسول‌الله» سردادند.

کد خبر 284885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha