با افزایش قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی، قیمت سکه هم در بازار داخلی رشدکرد، این دو رویداد اثرش را در قرارداد‌های آتی بورس کالا نشان داد؛ به‌طوری‌که از روز شنبه قیمت سکه در مبادلات آتی بورس کالا با رشد مواجه شد و قیمت سکه در سررسید شهریور ۹۴ از مرز یک میلیون‌و ۲۴۳ هزار تومان هم عبور کرد.

بورس

به گزارش همشهري، با وجود اينكه پيش‌بيني مي‌شد، دائمي شدن فرمول قيمت‌گذاري محصولات پتروشيمي اثر پرقدرتي بر بازارسهام داشته باشد، اما بورس تهران ديروز واكنش معنا داري به اين رويداد مهم نشان نداد و بازار سهام در مبادلات روز گذشته با يك رشد كم رمق به مبادلات خود ادامه داد. ارزش معاملات بورس ديروز در پايين‌ترين سطوح به ثبت رسيد. روز يكشنبه فقط 88ميليارد تومان سهام در بورس تهران خريداري شد. دست‌كم يك‌ماه است كه ارزش معاملات بورس به اين سطح نا اميد‌كننده رسيده است. پرسش اين است كه با وجود ركود در بازار‌هاي سرمايه‌گذاري، دارايي سرمايه‌گذاران به كجا رفته است و معادله جريان نقدينگي در آينده در كدام بازار رقم خواهد خورد؟

علائم رفتاري بازار‌هاي سرمايه‌گذاري نشان مي‌دهد با توجه به افزايش چشم‌انداز سودآوري در بازار طلا، به‌دليل افزايش قيمت هر اونس طلا در بازار‌هاي جهاني، جريان نقدينگي از خيابان حافظ (محل استقرار بورس اوراق بهادار تهران) به سمت خيابان طالقاني (محل استقرار بورس كالاي ايران) و به‌ويژه بازار مبادلات آتي سكه در حال حركت و مهاجرت است. آمار نشان مي‌دهد، ظرف روز‌هاي شنبه و يكشنبه قيمت قرارداد‌هاي آتي سكه طلا در بورس كالا با رشد مواجه شده است.

  • رشد قيمت جهاني و داخلي طلا

قيمت جهاني طلا در پايان مبادلات روز جمعه با افزايش روبه‌رو شد و به 1280دلار در هر اونس رسيد. قيمت جهاني طلا در معاملات هفته گذشته بيش از 60دلار افزايش يافت. اين بالاترين قيمت طلا از 29 آگوست2014 است. قيمت طلا در هفته گذشته بيش از 4.5 درصد رشد كرد. در بازار داخلي نيز همگام با افزايش قيمت جهاني طلا، بهاي خريد هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد به يك ميليون و 25هزار تومان رسيد.بازار آتي سكه بورس كالا نيز تحت‌تأثير افزايش قيمت طلا در بازار‌هاي جهاني و رشد قيمت سكه در بازار خريد نقدي، در تمام سررسيدها با افزايش چشمگيري روبه‌رو بود.

در مبادلات روز گذشته قيمت هر سكه طلا براي تحويل در شهريور94 تا زمان تنظيم اين گزارش به يك‌ميليون‌و243هزار تومان رسيد كه نسبت به بالاترين قيمت روز شنبه 1.17 درصد رشد داشت.سكه‌هاي سررسيد تير94 هم در بالاترين قيمت تا ساعت13:30 ديروز با قيمت يك‌ميليون 165هزار تومان دادوستد شد.

آمار نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاران از ابتداي آذر ماه، يعني از زمان آغاز دوره نزول سريع شاخص‌ها در بورس اوراق بهادار، تاكنون 4هزار ميليارد تومان، معدل 1.2 ميليارد دلار سكه طلا، در بورس كالا خريده‌اند. پيش‌بيني مي‌شود ميزان معاملات آتي سكه در بورس كالا در دي‌ماه جاري از مرز 2300ميليارد تومان هم عبور كند و ركورد مبادلات آذرماه را هم بشكند. اين بالاترين ميزان معاملات انجام شده در يك‌ماه از ابتداي سال تاكنون است. از ابتداي تابستان معاملات آتي سكه با نزول مواجه شده بود اما آذر‌ماه امسال روند رو به رشد معاملات سكه در بورس كالا دوباره آغاز شد. و به سطح 220ميليارد تومان رسيد. در مجموع از ابتداي سال تاكنون 13هزارو629 ميليارد تومان سكه معادل 4ميليارد دلار در قرارداد‌هاي بورس كالا خريداري شده است.

کد خبر 284597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha