با وجود برد تیم ملی فوتبال ایران، اعتراض‌ها به بخشیده‌شدن تخلفات سربازی فوتبالیست‌ها ادامه دارد.

  پس از انتشار مطالب انتقادي بسياري در اين زمينه، اين بار بسيج دانشگاه امام‌صادق(ع) در نامه‌اي در اعتراض به اين موضوع، روند فعلي را دور از‌ شأن عدالت گفتمان انقلاب اسلامي توصيف كرده است.

دانش‌آموختگان كارداني، كارشناسي و كارشناسي و دكتري براي ادامه تحصيل در مقطع بالاتر تنها چند‌ماه و نهايتا يك سال فرصت دارند تا خود را براي شركت در آزمون ورودي مقطع آماده كنند و اگر پذيرفته نشوند بلافاصله بايد خود را براي گذراندن خدمت سربازي به نظام وظيفه معرفي كنند. دانشجويان حين تحصيل اگر بخواهند به خارج از كشور براي امور زيارتي، تفريحي يا حتي علمي و پژوهشي بروند بايد وثيقه بسپارند. شركت در آزمون ورودي دوره بالاتر تنها درصورت داشتن دفترچه آماده به خدمت سربازي يا مشخص بودن وضعيت نظام وظيفه امكان پذير است و دانش‌آموختگان مجالي براي شركت در آزمون ورودي با استفاده از معافيت تحصيلي ندارند. تاكنون كارت معافيت خدمت سربازي 40فوتباليست از سوي سازمان نظام وظيفه باطل شده است. از بين اين فوتباليست‌ها 4نفر به تيم ملي كشورمان براي حضور در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا دعوت شده بودند كه به‌دليل نداشتن كارت پايان خدمت و گذرنامه نمي‌توانستند تيم ملي را همراهي كنند. در نهايت با نامه وزير ورزش و جوانان به رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح با حضور ‌فوتباليست‌هاي داراي مشكل كارت پايان خدمت در اين مسابقات موافقت شد.

  • يك نامه اعتراضي

حالا بسيج دانشجويي دانشگاه امام‌صادق(ع) در نامه‌اي خطاب به رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران نسبت به‌ تبعيض بين دانشجويان و فوتباليست‌ها ‌اعتراض كرده و خواستار رفع تبعيض بين دانشجويان و فوتباليست‌ها شده‌ است. در بخشي از نامه دانشجويان خطاب به رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح آمده‌است:

«‌ مشكل اين نيست كه چرا يك جوان نخبه كشور مثلاً با مدرك كارشناسي ارشد نتواند چند سال براي حضور در مقطع دكتري درس بخواند و مُرّ قانون خدمت زير پرچم را به او تكليف كند و صد البته كه قانون براي همه يكسان است... مشكل اين نيست كه اين عده وقيحانه سال‌ها با استفاده از همين اسناد جعلي اقدام به نقل و انتقالات حقوقي، دريافت پاسپورت، خروج از كشور و... كرده‌اند و حتي آب هم از آب تكان نخورده است.» در ادامه نامه چنين آمده‌است: « مشكل از آنجا آغاز مي‌شود كه مسئولان برقراري عدالت، حق چندين ميليون نفر را كه سال‌ها و با افتخار به كشور خدمت كرده‌اند با يك نامه مي‌بخشند! و مگر حق آنهاست كه ببخشند؟ و اگر روال به همين شكل پيش برود بايد انتظار عدالت را از چه‌كسي داشت؟ از قانون‌شكن توقعي جز گرفتن عكس سلفي در خارج كشور با پاسپورتي كه با كارت جعلي صادر شده نمي‌رود اما توقع از مسئولان امر، بي‌شك چيز ديگري است. بنا بر اعلام سردار موسي كمالي جانشين منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح در تاريخ 2آذر 93 و همچنين ليست‌هاي منتشر شده از سوي سازمان نظام وظيفه در تاريخ‌هاي 17و 25شهريور 93، جعلي بودن كارت پايان خدمت برخي بازيكنان تأييد شده و اسامي برخي بازيكنان هم كه در اين ليست نبوده بعداً به آن اضافه شده است.

از طرفي طبق ماده ۲۸ قانون تعزيرات و مجازات‌هاي بازدارنده، جعل يا استفاده­ با علم به جعلي‌بودن سندي با مهر يكي از نهادهاي دولتي مجازاتي معادل يك تا 10سال حبس «علاوه بر جبران خسارت» خواهد داشت. سؤال اينجاست كه آيا واقعاً بازيكنان نمي‌دانستند كارت‌هايشان جعلي است و در ذهنشان گمان مي‌كردند احتمالا 2سال خدمت رفته‌اند و تصادفاً به‌خاطر نمي‌آورند؟! يا با وقاحت تمام درحالي‌كه نخبگان اين كشور با مدرك دكتري و با فروتني مقابل قانون، زير پرچم جمهوري اسلامي خدمت مي‌كنند، در دل به ذكاوت خود در فرار از قانون آفرين مي‌گويند و به جمعيت چندميليوني خدمت رفته مي‌خندند؟ما به حكم عقل و عدالت و انصاف، هيچ قرابتي بين رفتار فرمانده ستاد مشترك نيروهاي مسلح-حضرت عالي- در پاسخ به درخواست عجيب وزير ورزش و جوانان در صدور مجوز خروج برخي از اين افراد و عدالتي كه در‌شأن گفتمان انقلاب اسلامي است، نمي‌بينيم.»

آيا صرف فوتباليست بودن به‌معناي مصونيت در برابر قانون است؟ و اگر قرار باشد قانون را با اينگونه نامه‌ها بي‌اثر كنيم اصلا چه احتياجي به قانون بود و اينجاست كه هر انساني كه مفهوم عدالت را درك مي‌كند خواهد گفت فأين تذهبون...؟

  • فرجه چند ماهه

به هر روي پس از كش و قوس‌هاي فراوان جعلي بودن كارت معافيت خدمت سربازي تعدادي از بازيكنان به اثبات رسيد و نكته مهم نحوه برخورد با آنها بود كه در نوع خود جالب است: فرستادن اين بازيكنان به تيم‌هاي فوتبال نظامي! اين در حالي است كه براساس قوانين موجود مجازات‌هايي براي اين كار درنظر گرفته شده،اما‌ نه تنها از برخورد‌ فوري و قاطع با اين تخلف آشكار خبري نيست، بلكه تخلف آنها به طور موقت ناديده هم گرفته شده است.بسياري از منتقدان به اين تصميم، مي پرسند فوتباليست‌‌هاي متخلف‌ چه تفاوتي با جواناني كه 2 سال از عمرشان را صرف خدمت سربازي كرده‌اند، دارند؟

نايب‌رئيس كميسيون اصل 90مجلس در واپسين روزهاي آذر در برنامه ورزش از نگاه 2 با موضوع كارت‌هاي جعلي و ماليات فوتبالي‌ها اظهار كرد: هيچ‌كس سربازي رفتن را دوست ندارد. اگر امروز با متخلفان برخورد نشود از اين به بعد همه به‌دنبال كارت معافيت جعلي مي‌روند و مي‌گويند در نهايت با فهميدن موضوع توسط مسئولان جريمه مان حضور در تيم‌هاي نظامي است.

کد خبر 284118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha