دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور افغانستان سرانجام پس از بیش از سه ماه، روز دوشنبه لیست ۲۵ وزیر کابینه خود را اعلام کرد.

کابینه افغانستان معرفی شد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری الجزیره، رئیس دفتر اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز دوشنبه طی مراسمی با حضور وی لیست کابینه را معرفی کرد.

علت تاخیر اعلام کابینه اختلاف اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی کشور بر سر پست‌های کلیدی در کابینه اعلام شده بود.

این دو مقام ماه‌ها بود که برای تشکیل کابینه اختلاف نظر داشتند و همین امر نگرانی‌هایی را مبنی بر سقوط دولت وحدت ملی ایجاد کرده بود. این امر همچنین کارآمدی دولت اشرف غنی را زیر سوال برده بود.

در این لیست 25 نفره نام سه زن دیده می‌شود.

به گزارش بی.بی.سی، بر اساس فرمان اشرف غنی این افراد به عنوان نامزد وزیران کابینه جدید به مجلس معرفی شدند:

شیر محمد کریمی برای وزارت دفاع ملی

نورالحق علومی برای وزارت امور داخله

صلاح‌الدین ربانی برای وزارت امور خارجه

غلام جیلانی پوپل برای وزارت مالیه

احمد سیر مهجور برای وزارت عدلیه

گل زلمی یونسی برای وزارت معارف

نجیبه ایوبی برای وزارت امور زنان

عباس بصیر برای وزارت فواید عامه

فیروزالدین فیروز برای وزارت صحت عامه

یعقوب حیدری برای وزارت زراعت و آبیاری

داوود شاه صبا برای وزارت معادن

برنا کریمی برای وزارت مخابرات و فناوری معلوماتی

نصیر احمد درانی برای وزارت احیا و انکشاف دهات

خاطره افغان برای وزارت تحصیلات عالی

محمود صیقل برای وزارت انرژی و آب

سادات نادری برای وزارت کار، امور اجتماعی و شهدا و معلولین

سید حسین عالمی بلخی برای وزارت مهاجران

فیض محمد عثمانی برای وزارت حج و اوقاف

فیض‌الله کاکر برای وزارت مبارزه با مواد مخدر

آی سلطان خیری برای وزارت اطلاعات و فرهنگ

قمرالدین شینواری برای وزارت سرحدات و قبائل

سردار محمد رحمان اوغلی برای وزارت اقتصاد

سردار محمد رحیمی برای وزارت تجارت و صنایع

فیض‌الله ذکی برای وزارت ترانسپورت

شاه زمان میوندی برای وزارت امور شهری (شهرسازی و مسکن)

رحمت الله نبیل برای ریاست اداره عمومی امنیت ملی

خلیل صدیق برای ریاست بانک مرکزی

در این لیست ژنرال شیر محمد کریمی که به عنوان نامزد وزارت دفاع ملی معرفی شده، ۶۹ ساله و از قوم پشتون و متولد ولایت خوست در جنوب شرق افغانستان است.

شیرمحمد کریمی

او در حال حاضر رئیس ستاد ارتش ملی افغانستان است. در دانشگاه نظامی کابل درس خوانده و از سال ۱۳۴۲ تاکنون در پست‌های مختلفی در وزارت دفاع افغانستان کار کرده است.

او تحصیلات خود را در مدرسه نظامی سلطنتی سنت هرست انگلیس به پایان رسانده و در آمریکا نیز دوره آموزش نظامی را سپری کرده است. به دلیل اینکه قانون دخالت نظامیان در روند انتخابات را ممنوع قرار داده است، او در انتخابات ریاست جمهوری اخیر افغانستان، به صورت علنی از کسی حمایت نکرد. کریمی به زبان‌های پشتو، فارسی و انگلیسی صحبت می‌کند.

صلاح الدین ربانی که برای وزارت امور خارجه معرفی شده است، ۴۳ ساله و متولد شهر کابل است.

او از قوم تاجیک است، در پاکستان درس خوانده و مدرک کارشناسی (لیسانس) خود را در رشته مدیریت و بازاریابی از دانشگاه ملک فهد عربستان سعودی گرفته است.

صلاح‌الدین ربانی

ربانی تا سال ۱۳۷۸ در عربستان سعودی و امارات متحده عربی در شرکت‌های خصوصی کار کرده، اما پس از آن تحصیلاتش را در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه کینگستون انگلستان تا درجه کارشناسی ارشد ادامه داده است.

او همچنین یک گواهینامه کارشناسی ارشد دیگر از دانشگاه کلمبیای نیویورک در رشته روابط بین‌الملل به دست آورده است.

صلاح الدین ربانی در پی ترور پدرش برهان الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح شد. او قبل از این کارهای دیپلماتیک را به عنوان مستشار سیاسی نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل آغاز کرد و مهم‌ترین سمت دولتی او سفارت افغانستان در ترکیه بوده است.

ربانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری افغانستان در کنار عبدالله عبدالله ایستاد. او به زبان‌های فارسی، پشتو، عربی و انگلیسی صحبت می‌کند.

نورالحق علومی، نامزد وزارت امور داخله (کشور)، ۶۸ ساله و اهل ولایت قندهار در جنوب افغانستان است. علومی از اعضا برجسته حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود و در آن زمان به عنوان والی ولایت قندهار کار کرده است.

علومی حزب متحد ملی افغانستان را در سال ۲۰۰۳ تاسیس و در سال ۲۰۰۵ نیز به نمایندگی از مردم ولایت قندهار به مجلس نمایندگان افغانستان راه یافت.

او دوره دانشگاه را در کابل به پایان رسانده و خود در دوران حکومت کمونیسیتی یکی از فرماندهان ارشد ارتش حکومت کمونیستی افغانستان بود.

سردار محمد رحیمی

سردار محمد رحیمی که برای وزارت تجارت و صنایع معرفی شده، متولد شهر ترینکوت، مرکز ولایت اروزگان در جنوب افغانستان است. ۳۷ سال سن دارد و دکترای خود را در رشته ژئوپولیتیک از دانشگاه تهران گرفته است.

او اکنون استاد دانشگاه در کابل است و قبل از این به عنوان مشاور وزیر شهرسازی افغانستان کار کرده است.

رحیمی به عنوان عضو مذاکره کننده گروه صلح با طالبان در شهر دبی بوده است و عضویت حزب وحدت مردم افغانستان به رهبری محمد محقق را دارد.

او به زبان‌های فارسی، پشتو و انگلیسی صحبت می‌کند. در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله حمایت کرد.

سعادت منصور نادری، نامزد وزارت کار و امور اجتماعی در سال ۱۹۹۹ لیسانس خود را در رشته اقتصاد از یکی از دانشگاه‌های لندن گرفته است. بعد از آن در شرکت‌های مختلف کار کرده و خود نیز بازرگان است.

سعادت منصور نادری

نادری فرزند سید منصور نادری از بزرگان فرقه اسماعیلی در افغانستان است و از رهبران حزب پیوند ملی افغانستان به حساب می‌آید.

قبل از این به عنوان مشاور بانک ملی افغانستان کار کرده و علاوه بر آن صاحب یکی از شرکت‌های بزرگ بیمه در افغانستان است. او در انتخابات ریاست جمهوری همراه با پدرش از اشرف غنی حمایت کرد.

غلام جیلانی پوپل، نامزد وزارت دارایی، ۵۹ سال دارد و متولد کابل است. او مدرسه را در کابل به پایان رسانده و لیسانس حقوق از دانشگاه کابل دارد.

غلام جیلانی پوپل

علاوه بر آن پوپل دوره‌های آموزشی در زمینه مدیرت و توسعه را در اروپا و آمریکا گذرانده است. پوپل قبل از این به عنوان معاون وزارت مالیه/ دارایی و رئیس اداره ارگان‌های محل کار کرده و به عنوان مشاور حکومت‌داری رئیس جمهور کرزی نیز بوده است.

او فعالیت سیاسی داشته و معاون حزب افغان ملت است. پوپل به زبانهای پشتو، فارسی، اردو و انگلیسی صحبت می‌کند.

محمود صیقل، نامزد وزارت انرژی و آب، ۵۳ سال و متولد ولایت کابل است. او در کابل درس خوانده است. صیقل مدرک دانشگاهی خود را از دانشگاه سیدنی و کانبرا گرفته و ارشد خود را نیز در رشته توسعه بین‌الملل از دانشگاه دیکین (Deakin) گرفته است.

صیقل در سال ۲۰۰۵ به عنوان معاون وزیر امورخارجه افغانستان کار کرده است. علاوه بر آن به عنوان سفیر افغانستان در کشورهای استرالیا و نیوزلند هم کار کرده است.

فیض الله ذکی، نامزد پست وزارت حمل و نقل ۵۶ ساله، از قوم ازبک و متولد کابل است. ذکی لیسانس خود را در رشته زمین شناسی از دانشگاه کابل گرفته است و بعد وارد سیاست شده و از اعضا رهبری حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری ژنرال دوستم است.

او در سال ۲۰۰۵ به عنوان نماینده مردم جوزجان به مجلس نمایندگان افغانستان راه یافت.

ذکی مدتی به عنوان سخنگوی جبهه متحد ملی که مرکب از حدود ۲۰ حزب سیاسی مخالف دولت حامدکرزی بود، کار کرد و اکنون نیز رئیس دفتر عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهور افغانستان است.

او به زبان‌های ازبکی، فارسی، پشتو، روسی و انگلیسی صحبت می‌کند. در انتخابات ریاست جمهوری از اعضا فعال تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی بود.

برنا کریمی برای وزارت مخابرات، ۴۱ ساله و متولد کابل است. مدرسه را کابل به پایان رسانده و یک سال هم در رشته پزشکی در دانشگاه کابل درس خوانده است.

با شدت گرفتن جنگ‌های داخلی در افغانستان به روسیه رفت و در آنجا تحصیلاتش را در رشته مدیریت تا مقطع لیسانس ادامه داد. کریمی از دانشگاه فینیکس در آمریکا لیسانس بازاریابی تجاری و فوق لیسانس مدیریت گرفته است.

پیش از این به عنوان معاون ریاست دفتر ریاست جمهوری و معاون سیاست‌گذاری اداره ارگان‌های محلی کار کرده است.

در سال ۲۰۱۱ به عنوان سفیر افغانستان در کانادا معرفی شد اما بعد از دو سال کار از این پست استعفا کرد.

کریمی به زبان‌های فارسی، پشتو، انگلیسی و روسی صحبت می‌کند.

خانم "نجیبه ایوبی"، نامزد وزارت زنان، متولد ۱۹۶۸ میلادی در ولایت پروان است، او تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از انستیتوی پیداگوژی (تعلیم و تربیت) پروان تا درجه لیسانس تمام کرده است.

نجیبه ایوبی

ایوبی فعلا رئیس گروه رسانه‌ای موسوم به کلید گروپ است که برنامه‌های رادیویی دارد و یک مجله به نام کلید را منتشر می‌کند.

کد خبر 283942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha