مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دوچرخه برقی پروژه ملی است که از سوی پژوهشگاه نیرو با توانیر و مجموعه سازمان‌های محیط زیست و شهرداری برای رفع آلودگی هوای کلان‌شهرها طراحی و ساخته شده است.

به گزارش ايرنا، حمید رضا فخاریان، مدیر روابط عمومی پژوهشگاه نیرو در خصوص این پروژه ملي گفت: در بخش نخست این پروژه ملی، طراحی و ساخت دوچرخه برقی برای استفاده از انرژی پاک مد نظر بوده است.

این دوچرخه مصارف زیادی می‌تواند داشته باشد، یکی از فواید این فناوری از بین بردن آلودگی هوا در کلان‌شهرها است.

این دوچرخه با باتری لیتیوم و موتوری که بر روی چرخ آن نصب است، می‌تواند تا مسافت 80 کیلومتر، مسافر خود را حمل کند.

وی افزود: در مرحله نخست، طراحی دوچرخه در دستور کار قرار گرفت برای این که، یک جنبه ورزشی هم داشته باشد.

فخاریان با اشاره به این که با طراحی این فناوری، در واقع ایجاد یک سیستم حمل و نقل انرژی پاک در دستور بوده است یادآور شد: ایجاد محیط پاک در شهرهای کلان، هدف اصلی این پروژه بوده است، این دوچرخه اولین محصول است و در کنار آن طراحی موتوربرقی و وسایل برقی دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

این مسئول در خصوص عملکرد این دوچرخه و نحوه شارژ باتری آن بیان کرد: این محصول از طریق اتصال به برق شهری قابل شارژ است، با دو ساعت اتصال به برق شهری، باتری این محصول برای 80 کیلومتر شارژ می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین علاوه بر این باتری این دوچرخه در زمان رکاب زدن و یا در سرازیری قرار گرفتن دوباره شارژ می‌شود و با ذخیره کردن شارژ درون خود، می‌توان برای مسافت طولانی از آن استفاده کرد.

فخاریان با اشاره به این که نمونه خارجی این محصول وجود دارد ادامه داد: نمونه خارجی آن وجود دارد، اما متخصصان داخلی از مرحله نخست تا آخر این محصول را طراحی کرده و ساخته‌اند، تا دانش فنی این محصول بومی باشد.

وی گفت: این محصول تمام مراحل طراحی و شیوه طراحی را طی کرده است، اما از آنجایی که پژوهشگاه تولیدکننده نیست، دانش فنی این پروژه به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

فخاریان با اشاره به این که نمونه نیمه صنعتی این محصول ساخته شده است، افزود: اگر این محصول فناورانه به تولید انبوه صنعتی دست یابد، با قیمت مناسب دراختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: بر روی این پروژه ملی به طورجدی هشت ماه توسط کارشناسان مختلف در بخش‌های کنترل، سیستم موتور، ذخیره انرژی و حمل و نقل کار شده است، تمام تست‌های مربوط به دستگاه‌های کنترلی اعم از ایمنی و فنی بر روی این محصول فناورانه تست شده است.

وی گفت: تولید و عرضه این محصول در کلان‌شهر تهران می‌تواند به کاهش آلودگی‌های صوتی و آلاینده‌های هوا کمک بسیاری کند.

این محصول فناورانه در پانزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری در نمایشگاه دائمی تهران در معرض دید عموم قرار داده شد.

کد خبر 283880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha