دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوشیدن نوشابه گازدار رژیمی ظاهرا گزینه هوشمندانه‌ای نسبت به نوشابه‌های گازدار معمولی قنددار هستند. بعدش هم روی آنها نوشته شده است کالری صفر و قند صفر، درست است؟ پس زیان آنها چیست؟ و چرا باید از نوشیدن آنها دست برداشت؟

شیرین‌کننده‌های مصنوعی در این نوشابه‌ها شیرین هستند- در واقع، صدها بار شیرین‌تر از شکر معمولی سر میز شما، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی در نوشابه گازدار شما در واقع ممکن است مغز را به سوی تمایل به غذاهای شیرین بیشتر بکشانند.

یک بررسی منتشرشده در ژورنال بهداشت عمومی آمریکا نشان داد که مردان و زنان دارای اضافه وزن که نوشابه‌های رژیمی می‌نوشند، نسبت به آنهایی که نوشابه‌های معمولی را انتخاب می‌کنند، با احتمال بیشتری ممکن است در طول روز با مصرف غذا کالری دریافت کنند و نیز شاخص توده بدنی (BMI) بالاتری دارند.

یک بررسی دیگر نشان داد که در حالیکه مصرف نوشابه‌های رژیمی مراکز پاداش مغز را درست مانند نوشابه‌های معمولی فعال می‌کند، فعالیت کمتری در مناطقی از مغز ایجاد می‌کند که هنگام مصرف غذاهای «خوشمزه»- یا به عبارت دیگر غذاهای پرچربی و قند- برانگیخته می‌شوند. اگر فعالیتی در این مناطق ایجاد نشود، بدن‌های ممکن است با مزه‌های شیرین ارضا نشود و بخواهد مواد شیرین بیشتری به آن برسد. این امر به معنای آن است که نوشابه رژیمی ممکن است واکنشن طبیعی مغز ما نسبت به اشتیاق به خوردن را به هم بریزد.

و به غیر از این، پژوهش‌هایی وجود دارد که نشان‌دهنده همراهی میان مصرف نوشابه‌های رژیمی و افزایش وزن هستند، هر چند که این پژوهش‌ها رابطه سببی میان این دو را ثابت نمی‌کند (به عبارت دیگر این بررسی مشخص نمی‌کند افراد دارای اضافه وزن در تلاش برای کاهش وزن با احتمال بیشتری نوشابه رژیمی می‌نوشند، یا مصرف نوشابه‌های رژیمی افزایش وزن را ایجاد می‌کند)‌. بنابراین تا زمانی که آگاهی کاملی درباره اثرات نوشابه‌های رژیمی و شیرین‌کننده‌های مصنوعی به دست نیاورده‌ایم، بهتر است از این نوشابه‌ها دوری کنیم.

اما چطور می‌توان عادت به نوشیدن این نوشابه‌ها را کنار گذاشت؟ ساده است: به تدریج. ممکن است در ابتدا قطع کردن یکباره نوشیدن این نوشابه‌ها مانند ترک یک اعتیاد برای‌تان مشکل باشد.

گرچه برخی از افراد ممکن است بتوانند به یک باره این عادت را ترک کنند، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مغز شما ممکن است برای مدتی به نوعی ماده با عمل مشابه نیاز داشته باشد.

برای مثال اگر اگر نوشیدنی که گازدار و دارای رایحه بنوشید، آنقدر شباهت با نوشابه گازدار وجود دارد که ترک آن را برای شما ساده‌تر کند. بنابراین می‌توانید آب معدنی گازدار یا آب سلتزر را را جایگزین نوشابه گازدار کنید که حاوی قند اضافه‌شده یا شیرین‌کننده مصنوعی نیست.

منبع: Yahoo Health

کد خبر 283861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha