یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

امیر موسوی: حملات روزهای گذشته در پاریس به دفتر یک مجله فکاهی و یک فروشگاه که مسئولیت یکی را القاعده به‌عهده گرفت و دیگری را داعش، آیا به‌معنای ائتلاف این دو گروه است؟

در حال حاضر رقابتي جدي ميان القاعده و داعش وجود دارد. القاعده احساس مي‌كند كه در مقابل پيشروي‌هاي داعش كاملا به حاشيه رانده شده و داعش توانسته جايگاهي در خاورميانه بيابد و با حضوري بهتر و قوي‌تر از القاعده در يمن و جاهاي ديگر، خود را تحميل كند. از اين رو، القاعده كوشيده با حركتي پرسروصدا و جديد، قدرت‌نمايي كند. القاعده در قلب اروپا و آن‌هم در پاريس و با اين جنايت بزرگ توانست دنيا را بلرزاند. به‌نظر مي‌رسد كه اين مسئله در اصل رقابت ميان القاعده و داعش بوده است. داعش هم كوشيد خود را شريك اين ماجرا سازد اما درهرحال، بحث بيشتر به سمت القاعده رفت. زيرا از ميان 2عامل ارتكاب اين جنايت، يكي در يمن آموزش ديده بود. پس در مرحله اول رقابت بوده و القاعده با اين كار تسلط و پيشگامي‌‌اش نسبت به داعش را به اثبات رسانده‌است.

داعش اكنون در قبال جبهه نصرت در لبنان نيز همين رويه را دارد. در حمله شنبه‌شب طرابلس، در ابتدا داعش مسئوليت عمليات را برعهده گرفت اما بعدا مشخص شد كه جبهه نصرت اين عمليات را انجام داده‌است. به‌نظر مي‌رسد داعش مي‌كوشد حركت‌هاي بزرگ تروريستي را به نام خود ثبت كند تا هيچ گروه رقيب ديگري نداشته باشد و به‌عنوان تنها خلافت اسلامي معرفي شود. ماجراي پاريس نيز چنين بوده و گروگانگيري در سوپرماركت پاريس سعي شد تا به نام داعش ثبت شود.

اما ماجراي پاريس پيچيدگي ديگري هم دارد. نخست اينكه نوعي ترديد در اصل ماجرا وجود دارد. قتل 3نفر از اين تروريست‌ها، ترديدبرانگيز است. زيرا امكان زنده نگه داشتن يكي از آنان وجود داشت. قتل اين افراد به‌معناي زير خاك كردن افكار و اسرار آنهاست. فرانسه 2نياز دارد: حل ماجراي ليبي و ديگري سوريه كه با فشار عربستان و اسرائيل مواجه است. عربستان هم براي فرانسه 3سناريو دارد؛ يكي موضوع لبنان از طريق پرداخت رشوه 3ميليارد دلاري براي تجهيز ارتش، ديگري پرونده سوريه كه آمريكا آن را در اولويت‌هاي خود قرار نمي‌دهد و پرونده يمن كه انصار‌الله استان‌ها را يكي پس از ديگري به كنترل مي‌گيرد و آمريكا حركتي نمي‌كند.

بنابراين، پيوند‌زدن ماجراي پاريس به يمن و كشاندن پاي فرانسه به يمن نيز دور از ذهن نيست تا به اين ترتيب به نام القاعده، انصارالله سركوب شوند. قتل يهوديان در پاريس هم براي مظلوم‌نمايي اسرائيل مي‌تواند باشد. زيرا در حال حاضر نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اندكي نفس راحت كشيده و فشارهاي بين‌المللي عليه وي كمتر شده و اكنون مي‌تواند تحت عنوان مظلوم‌نمايي، تبليغات خود را در دنيا گسترده سازد، خاصه اينكه خود شخصا در تظاهرات ديروز فرانسه شركت كرده تا از اين مسئله بهره‌برداري كند.

  • كارشناس مسائل خاورميانه
کد خبر 283843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha