همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهرتهران از عدم اجرای درست قوانین در حفظ باغات گلایه کرد.

فضای شهری

محمد حقانی در گفت و گو با ایسنا، با انتقاد از تاثیرات مصوبه "برج - باغ" گفت: قوانین و مصوبات در سطح شورا و مجلس خوب هستند اما نادیده گرفته می‌شوند و عزم لازم و واقعی برای اجرای آیین نامه‌ها نیز دیده نمی‌شود.

حقانی با بیان اینکه در شورای سوم مصوبه "برج - باغ" مطرح شد، گفت: این واقعیت است که شهرداری توان خرید همه باغات شهر را که ندارد، برهمین اساس در شورای سوم، تصمیم گرفته شد با درنظر گرفتن حقوق مالکانه افراد، اجازه ساخت و ساز در 10 تا 15 درصد باغ داده شود و مابقی به عنوان فضای باز و سبز در اختیار مردم و اهالی محل قرار گیرد، اما متاسفانه نهایتا مصوب شد که سطح اشغال به 30 درصد برسد اما در عمل خود شهرداری اولین کلنگ غیرقانونی کار کردن را به زمین زد و 35 تا 40 درصد سطح اشغال را داده است.

وی با انتقاد از گودبرداری و پارکینگ‌های برج باغ‌ها گفت: گودبرداری سبب آسیب دیدن ریشه درخت شده و در عمل پس از گذشت مدتی درختی باقی نمی‌ماند چراکه گودبرداری ریشه درختان را از بین برده است.

حقانی با بیان اینکه گاها کارگران از فضای سبز پیرامونی برای ایجاد کارگاه ساختمانی استفاده کرده که سبب لطمه دیدن درختان و فضای سبز می‌شود گفت: در عمل پس از ساخت و ساز این کارگاه‌ها یا به پارگینگ اضافی بدل شده و یا برای نصب آلاچیق و نمای تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهرتهران با بیان اینکه در پی مصوبه برج باغ نه تنها درختان خانه بلکه درختهای بیرونی که در معبر هستند؛ نیز از بین می‌رود گفت: سایه برج‌ها بر سر درختان سنگینی کرده و مانع رسیدن نور خورشید به عنوان اصلی ترین نیاز درختان می‌شود.

حقانی با بیان اینکه برای حل این مشکل به دنبال یک راه کار اجرایی هستیم و مسئله حفاظت از 70 درصد باغ‌ها در مصوبه "برج -باغ" در کمیسیون باغات بررسی می‌شود گفت: در نظر داریم تا با اتخاذ راهکارهای اجرایی 70 درصد باغات باقی مانده حفظ شود نه اینکه با ایجاد پارکینگ و رمپ و لوپ عملا از بین رود.

حقانی افزود: تا آنجایی که مقدور است باید شورای شهر برای شهرداری اعتباراتی را تعیین کند تا با خرید و تهاتر از باغات حفاظت کند.

وی با بیان یانکه باید باغات متمرکز و بهم بیوسته شهر تهران، به عنوان میراث طبیعی حفظ شده و با طرح ضوابطی به هیچ وجه اجازه ساخت به آنها داده نشود گفت: من معتقدم که شهرداری به هر میزان که می‌تواند باید در تملک باغ سرمایه گذاری کند. چرا که فضای سبز تهران مریض است و مطلوب نیست و برنامه‌های سلبی در حفظ محیط زیست در سطح اجرا با مشکل مواجه است.

کد خبر 283794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha