مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

حامد فوقانی: پیرمردی که عصا به‌دست دارد پله‌های زیرگذر محل را به‌سختی طی می‌کند که مار آهنی فرا می‌رسد و لرزه به اندامش می‌اندازد.

خطوط راه آهن

او از كنار دستفروشان زيرگذر عبور مي‌كند و هنگامي كه به پله‌هاي آن طرف بلوار خليج‌فارس مي‌رسد نگاهي به قطار و نگاهي به بلدوزري مي‌اندازد كه جاده را براي ريل‌گذاري‌هاي بعدي صاف مي‌كند. چند كودك هم در كوچه پاييني ريل قطار، توپ بازي مي‌كنند؛ همان كوچه‌اي كه اين روزها اهالي‌اش از اينكه قرار نيست ريل راه‌آهن به زير ‌زمين برود حسابي شاكي هستند. كودكان محل به بالاي زيرگذر خودرويي مي‌آيند و يكي از آنها بازيگوشي‌ كرده و پا روي نرده‌هاي بالاي زيرگذر مي‌گذارد. خطر بيخ گوش آنهاست؛ سقوط به داخل زيرگذر خودرويي يك‌طرف و خطر عبور دست‌كم 15 قطار در طول روز ‌طرف ديگر. تازه بايد خطر احتمالي سقوط هواپيماها را هم در نظر گرفت.

خانه‌ها حريم ريل را حفظ نكرده‌اند

از كنار فنس‌هاي باز، به‌راحتي به كنار خط آهن مي‌رويم. اين بدان معناست كه كودكان هم به‌راحتي مي‌توانند پا روي ريل قطار بگذارند. طبق آنچه كه دولت قبلي وعده داده بود خطوط راه‌آهن در مناطق 17 و 18 تهران بايد به زير زمين مي‌رفت تا هم مشكلات اهالي رفع‌شود و هم فضايي براي ايجاد محيط‌هاي فرهنگي و تفريحي در سطح به وجود آيد. اما در اواخر كار دولت پيشين، فقط قسمتي از ريل در منطقه 17 آن هم به‌صورت ضرب‌الاجلي به زير زمين انتقال يافت و مابقي كار به دست دولت يازدهم سپرده شد. حالا كلاف ادامه كار دقيقا مثل جايي كه ريل‌هاي قطار روي هم مي‌روند، در منطقه 18 در‌هم پيچيده شده است چرا‌كه گويا نه‌تنها ريل‌هاي قبلي به زير ‌زمين نمي‌روند بلكه قرار است چند ريل جديد نيز به تعداد آنها اضافه شود.

به كارگاه پيمانكار پروژه ريل‌گذاري‌هاي جديد مي‌رويم. رحمتي، رئيس كارگاه مي‌گويد، از 4خطي كه روي زمين قرار است احداث شود، 2خط باند شمالي تا 22بهمن و يك‌خط جنوبي هم تا پايان سال به بهره‌برداري مي‌رسد. اينطور كه وي عنوان مي‌‌كند اين خط‌ها براي تردد متروهاي اقماري تا كرج احداث مي‌شوند و همزمان خط قديمي تهران- تبريز نيز نوسازي مي‌شود. وي بر اين عقيده است كه ريل حريم خود را حفظ كرده و چون قطار مسافري از روي آن عبور مي‌كند صداي چنداني ندارد! با او كمي اطراف ريل و ايستگاه نيك‌پسندي قطار قدم مي‌زنيم. آمبولانس‌هاي داخل حياط بيمارستان فياض‌بخش 2 جلب نظر مي‌كند؛ وجود بيمارستان در كنار ريل‌آهن تعجب‌برانگيز است و اينكه چرا حريم ريل رعايت نشده است؟! رحمتي مي‌گويد قدمت خط آهن خيلي بيشتر از منطقه مسكوني اطرافش است و از اول نبايد خانه‌اي اينجا بنا مي‌شد. وقتي از او مي‌پرسيم چرا وعده دولت قبل براي احداث تونل عملي نمي‌شود؟ پاسخ مي‌دهد: «ساخت تونل در زير و اطراف رودخانه كن، كار اقتصادي و حساب‌شده‌اي نيست و ممكن است با پرآب شدن رودخانه، فاجعه به‌بار آورد. »

زيرزميني شدن خط آهن كار كارشناسي‌شده است

اين در حالي است كه دبير شوراياري محله خليج‌فارس و شهرك سينا به خبرنگار همشهري مي‌گويد: «گزارش كارشناسي‌شده مشاور انتقال ريل به زير‌زمين براي حدفاصل رودخانه كن تا ايستگاه نيك‌پسندي به‌طول يك‌كيلومتر وجود دارد و مشاور پروژه در زمان دولت قبل تاكيد كرده كه احداث اين تونل هيچ خطري نخواهد داشت. با وجود اين الان كار گره‌خورده و دارند پروژه ريل‌گذاري از روي زمين را هم انجام مي‌دهند.» گوهري اضافه مي‌كند كه مطرح كردن خطرات احداث تونل در حوالي رودخانه كن نيز توان مهندسي كشور را زير سوال مي‌برد چراكه با همين توان مهندسي، تونل توحيد و نيايش و پل صدر احداث شده است.

موارد توافق شده دولت قبلي اجرا شود

گوهري، دبير شوراياري محل همچنان تاكيدش روي دستور دولت دهم و وزير راه و شهرسازي دولت پيشين است. اهالي محل هم به شدت از بي‌توجهي به اين مسئله ناراضي هستند. اين نارضايتي باعث شد تا مجتبي رحماندوست، نماينده مردم تهران در مجلس چندي پيش با تعدادي از آنها و 3تن از امامان جماعت در جهت بررسي دقيق‌تر ماجرا جلسه‌اي را برگزار كند. وي ماحصل اين جلسه را پيگيري موارد توافق‌شده براي زيرزميني شدن خط‌آهن عنوان مي‌كند. رحماندوست به همشهري مي‌گويد: «پيمانكاري در زمان دولت قبل كار انتقال ريل به زيرزمين را در منطقه 18 شروع كرد و دولت فعلي هم شمع‌كوبي‌هايي را براي اين منظور انجام داد اما اين كار به دلايلي متوقف شد و مردم از اين موضوع دلخور هستند.» وي با اشاره به بررسي موضوع در جلسه‌اي همراه با پورسيدآقايي، مديرعامل شركت راه‌آهن اضافه مي‌كند:‌ «ميان مردم و مسئولان محل و راه‌آهن توافق شده كه كار به همان صورت كارشناسي‌شده قبل صورت بگيرد؛ با اين حال مشخص نيست كه چرا اين اقدام صورت نمي‌گيرد و بايد ابعاد ديگر قضيه نيز بيشتر بررسي شود.» به هر ترتيب همچنان معضل خط‌نشینان منطقه 18 پابرجاست و آنها با مشكل گذر مار آهني از كنار خانه‌هايشان دست‌و‌پنجه نرم مي‌كنند.

کد خبر 283619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha