شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

رئیس قطب ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خواستار ممنوعیت وازکتومی از سوی مجلس شد، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از کاهش ۹ درصدی آمار ازدواج خبر داد و معاون برنامه‌ریزی دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز باروری در ایران را در وضعیت سقوط آزاد توصیف کرد.

جمعیت

برگزاري همايش خانواده و جمعيت فرصتي شد تا يك‌بار ديگر موضوع كاهش جمعيت مورد توجه مسئولان، رسانه‌ها و البته مردم قرار بگيرد.

دكتر ناصر سيم‌فروش در اين همايش با تأكيد بر اينكه عقيم كردن و وازكتومي در كشور ما آنطور كه بايد به مردم توضيح داده نمي‌شود، گفت:اين در حالي است كه در بيشتر موارد وازكتومي با عقيم شدن دائمي همراه است. همچنين سرطان پروستات در مرداني كه وازكتومي كرده‌اند بيشتر است.

رئيس قطب ارولوژي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اينكه ازدياد جمعيت را در زمان جنگ تحميلي در كشور شاهد بوديم و آن كودكان هستند كه امروز جامعه ما را اداره مي‌كنند و اگر اكنون نبودند وضعيتمان نامناسب مي‌شد، افزود: در روسيه به مادراني كه بيشتر فرزند مي‌آورند مدال داده مي‌شود چون مي‌دانند افزايش جمعيت يك برنامه استراتژي است. شعار فرزند كمتر زندگي بهتر يك شعار انحرافي بود كه از قبل از انقلاب به بعد از انقلاب آمد. اميدواريم مجلس وازكتومي را به‌عنوان نقص عضو تلقي و آن را ممنوع كند چرا كه مثل سقط جنين است مگر پزشكي قانوني كه به‌دليل بيماري زوجين اجازه آن را بدهد در غيراين صورت از نظر پزشكي عملي مذموم و از نظر علما جايز نيست.

هشدار دكتر سيم فروش درباره پيرشدن جمعيت ايران در حالي است كه در همين همايش معاون برنامه‌ريزي دبيرخانه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي هم اعلام كرد كه از نظر الگوي گذارباروري در بين كشورهاي آسيايي، سقوط آزاد داريم و در بين كشورهاي اسلامي در كاهش نرخ باروري اول هستيم.

دكتر محمد اسحاقي با بيان اينكه در آينده نزديك حجم كلي جمعيت كاهش مي‌يابد و در مقابل افزايش مهاجرت‌ها و سالمندي را خواهيم داشت، افزود:شاخص‌هاي اميد به زندگي افزايش يافته و جمعيت كشور پير شده است و پير شدن جمعيت برخلاف ساير كشورها كه طولاني‌مدت است در ايران سرعت بالايي دارد. همچنين خانوارهاي زن سرپرست كشور رو به افزايش است، هم‌اكنون 12درصد خانواده‌ها توسط زنان سرپرست اداره مي‌شود. وي با اشاره به اينكه 11ميليون نفر در سن مناسب ازدواج قرار دارند، گفت: بايد براي ازدواج و كاهش فاصله بين تولد فرزندان برنامه‌ريزي كرد. اغلب خانواده‌هاي ايراني نخستين فرزند خود را 3تا 5سال پس از ازدواج به دنيا مي‌آورند و بيشترين طلاق در زناني است كه در سن باروري هستند، ما هم‌اكنون در بهترين فرصت جمعيتي هستيم كه بايد سياست‌هاي جمعيتي را به اجرا درآوريم.همزمان رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ‌ تأييد كرد كه آمار ازدواج نيز در 9ماهه امسال‌ نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 9درصد كاهش داشته است.

کد خبر 283611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha