دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

گروه ادب وهنر: پس از انتشار اخبار مربوط به سرقت از نخستین سالن تئاتر کشور و اوضاع نابسامان آن، رایزنی‌ها و تلاش‌ها برای حفظ این مجموعه از تخریب کامل آغاز شد.

عزت‌الله انتظامی از دولت و شهرداری درخواست کرد بودجه لازم را برای راه‌اندازی موزه تئاتر در محل «تئاتر نصر» فراهم کنند.

انتظامی دراین باره به ایسنا می گوید: طرح راه‌اندازی موزه تئاتر در این مکان، حدود 2 سال است که در فرهنگستان هنر مطرح شده و موافقت‌های اولیه انجام شده است.

به اعتقاد انتظامی، تئاتر نصر به عنوان نخستین تئاتر ایران بهترین مکان برای راه‌اندازی موزه تئاتر است: این تئاتر شاهد فعالیت هنرمندان بسیاری بوده است و جای تاسف دارد که تبدیل به یک مکان ویرانه‌ای شود، چرا که می‌تواند به عنوان موزه تئاتر، یادگارهای گذشته هنرمندان این رشته را در خود جای دهد.

انتظامی امیدوار است با راه‌اندازی موزه تئاتر، خیابان لاله‌زار بخشی از گذشته فرهنگی خود را به دست آورد چرا که این تالار از نظر جغرافیایی در مرکز شهر است.

این همان نکته‌ای است که پیش از این رئیس مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد نیز مطرح کرده است.

حسین پارسایی اظهار امیدواری کرده بود که ساختمان تئاتر «نصر» به موزه‌ تئاتر تبدیل شود.  اما بعدها کمبود بودجه را به‌عنوان یکی از موانع تحقق این امر دانست و گفت: مساله ما تنها خریداری یا اجاره تئاتر نصر نیست، بلکه باید این ساختمان را تجهیز کنیم و وسایل موزه را نیز با شیوه‌های خاصی نگهداری کنیم که تمام این امور نیازمند بودجه بالاتری است.

ساختمان قدیمی تئاتر نصر در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است با این حال در چند ماه گذشته بخشی از صندلی‌ها و سقف کاذب این تالار به سرقت رفته است.

در حال حاضر 13 ردیف - حدود 180 صندلی از صندلی‌های این تئاتر ـ به همراه بخشی از سقف کاذب آن به مساحت حدود 100 متر به سرقت رفته است.  به نوشته ایسنا، گزارش این سرقت‌ها در همان زمان به اطلاع مسئولان این ساختمان فرهنگی رسیده است و دایره‌ حقوقی آن هم اکنون موضوع را پیگیری می‌کند.

تئاتر نصر از حدود 5 سال قبل تعطیل شده و شاهد هیچ‌گونه فعالیتی نبوده است.

کد خبر 28355

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز