چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

پاریس شهر آرام و توریستی اروپا شاهد حمله چند فرد مسلح به دفتر یک هفته‌نامه طنز بود تا پس از بیشتر از ۳سال انفجار و حملات تروریستی در شهرهای خاورمیانه حالا وحشت حملات مرگبار به شهرهای اروپا برسد.

حمله داعش

شاهدان عيني گزارش داده‌اند كه حداقل 3مرد مسلح كه مجهز به كلاشنيكف و آر‌پي‌جي بودند بعد از رسيدن به دفتر مجله شارلي ابدو كاركنان آن را به رگبار بسته‌ و سپس فرار كرده‌اند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه ۵ نفر از كشته‌شدگان كاريكاتوريست‌هاي مجله طنز شارلي ابدو در پاريس بوده‌اند. گفته مي‌شود عاملان حمله نام كاركنان مجله را از روي فهرستي صدا كرده و پس از شناسايي آنها را مي‌كشتند.

بسياري از رسانه‌ها اكنون عاملان اين حمله را از گروه داعش مي‌دانند. حمله به دفتر مجله شارلي ابدو ساعاتي پس از آن رخ داد كه در توييتر اين نشريه كاريكاتوري از ابوبكر بغدادي، سركرده داعش منتشر شد. اين مجله 2سال قبل هم كاريكاتورهاي توهين‌آميز به ساحت پيامبر اسلام(ص) را منتشر كرده بود كه تظاهرات عليه اين مجله و دولت فرانسه را در كشورهاي مختلف به‌دنبال داشت.
داعش هنوز مسئوليت اين حمله را نپذيرفته اما شاهدان عيني نوع لباس پوشيدن يكدست سياه‌رنگ عاملان حمله را مشابه تصاوير منتشر شده از اعضاي داعش توصيف كرده‌اند.

مقام‌هاي دولت فرانسه پس از تيراندازي در دفتر اين مجله به‌صورت رسمي كشته شدن ۱۲نفر را تأييد كردند. حداقل ۱۰نفر هم در اين تيراندازي كه از سوي برخي خبرنگاران حاضر در محل «قتل عام» توصيف شده زخمي شده‌اند كه حال ۵ نفر از آنها وخيم است. به‌دنبال اين حمله آماده‌باش امنيتي در پاريس به بالاترين سطح افزايش پيدا كرد.فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه كه پس از تيراندازي به محل حادثه رفت اعلام كرده كه تعدادي از مجروحان با مرگ دست و پنجه نرم مي‌كنند. اين احتمال وجود دارد كه با وخامت حال مجروحان آمار قربانيان اين حمله بالا برود.

پس از اين حمله اولاند دستور برگزاري نشست اضطراري كابينه را داد. خبرگزاري فرانسه گزارش داده كه 2نفر از كشته‌شدگان از مأموران پليس هستند. يك شاهد عيني گفته است كه عاملان حمله 2مرد مسلح با نقاب‌هاي سياه و كلاشنيكف بودند كه حاضران در دفتر را به رگبار بستند و بعد با خودرويي سياه رنگ فرار كردند. بعضي از كاركنان اين نشريه براي نجات جانشان به پشت‌بام‌ها پناه بردند.
پليس فرانسه به‌دنبال اين حمله به رسانه‌هاي اين كشور هشدار داده كه هشيار باشند و موارد امنيتي لازم را رعايت كنند. دفتر هفته‌نامه شارلي ابدو در مركز پاريس قرار دارد و حمله روز گذشته در فاصله‌اي نزديك به چندين منطقه مهم گردشگري در اين شهر صورت گرفت. فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه روز گذشته اين حمله را اقدامي تروريستي و وحشيانه خواند. او اين حمله را توحش دانسته و مهاجمان را «تروريست‌هاي بزدل» توصيف كرده است.

  • نشريه مورد انتقاد

شارلي ابدو هفته‌نامه‌اي است كه چهارشنبه‌ها در فرانسه منتشر مي‌شود و در سپتامبر سال۲۰۱۲ انتشار تصاوير موهن به پيامبر اسلام(ص) از سوي آن باعث انتقادهاي گسترده شد. انتشار اين تصاوير اعتراض‌هاي گسترده‌اي را در كشورهاي مختلف به‌دنبال داشت. توهين به مقدسات و اقليت‌ها اما از سوي اين مجله تنها مختص به مسلمانان نبوده است. شارلي ابدو پرونده‌اي قطور در توهين به ارزش‌ها، اقليت‌ها و مقدسات حتي مسيحي‌ها داشته است. مجله اشپيگل در گزارشي در اين رابطه اين مجله را متهم كرده كه با استفاده از اين توهين‌ها و جنجال‌سازي‌ مسئولان شارلي ابدو در تلاش براي بالابردن تيراژ خود هستند.

  • عمليات وسيع در پاريس

مقام‌هاي پليس فرانسه اعلام كرده‌اند كه عمليات گسترده‌اي را در پاريس براي بازداشت عاملان حمله شروع كرده‌اند. تا لحظه تنظيم خبر پليس فرانسه همچنان در تعقيب مردان مسلح است تا شايد بتواند سرنخي از آنها پيدا كند. برخي شاهدان گفته‌اند كه افراد مسلح در زمان تيراندازي‌ الله‌اكبر مي‌گفته‌اند.

به تازگي در ويدئويي 4عضو فرانسوي گروه تروريستي داعش خواستار پيوستن اروپايي‌هاي ديگر به آنها و عمليات تروريستي در خاك فرانسه و ديگر كشورهاي اروپايي شده بودند. در اين ويدئو اعضاي اين گروه كه به زبان فرانسه حرف مي‌زنند با آتش زدن پاسپورت‌هاي فرانسوي خود از ديگران مي‌خواهند كه به آنچه نبرد در خيابان‌هاي فرانسه خوانده‌اند بپيوندند.

دولت فرانسه به‌صورت رسمي اعلام كرده كه حداقل هزار نفر از اتباع اين كشور در عمليات‌هاي گروه تروريستي داعش در عراق و سوريه حضور دارند. در ويدئو قتل پيتر كاسيگ به همراه ۱۸نظامي سوري و 2تبعه فرانسه عضو داعش به‌نام‌هاي ميكائيل دوس‌سانتوس و ماكسيم اوشارد ۲۲ساله شناسايي شدند.

يك نظرسنجي كه به‌تازگي در فرانسه انجام شده نشان مي‌دهد كه ۱۵درصد از جمعيت اين كشور به‌ويژه نسل جوان با اقدام‌هاي داعش عليه اروپا موافق هستند! مقام‌هاي اتحاديه اروپا، دولت‌هاي انگليس و آمريكا روز گذشته در پيام‌هايي حمله به دفتر نشريه شارلي ابدو را محكوم كردند. مقام‌هاي كشورهاي منطقه بارها درباره خطر داعش و حمايت از اين گروه به كشورهاي اروپايي هشدار داده بودند.
تا پيش از اين شايد مقام‌هاي فرانسه تصور نمي‌كردند كه روزي شاهد چنين حمله‌اي از سوي داعش باشند اما حالا احتمالاً تن آنها و مقام‌هاي كشورهاي ديگر اروپا بيشتر از گذشته خواهد لرزيد.

کد خبر 283472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha