مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست در واکنش به کشته شدن یک پلنگ بر اثر تصادف با اتومبیل در جاده پارک ملی گلستان گفت: سالانه دست‌کم ۸۰ تا ۱۲۰ رأس از حیات‌وحش منطقه به‌دلیل وجود این جاده، تلف می‌شوند.


محمد درويش در مورد راه‌حل جلوگيري از تلف‌شدن حيوانات در مسير جاده‌اي كه از ميان جنگل گلستان عبور مي‌كند، گفت: راهكاري كه محيط‌زيست پيشنهاد داده، اين است كه مسير جاده از ميان اين جنگل تغيير كرده و از محور شمالي عبور كند، در واقع جاده كنوني بايد تنها كاركرد اكوتوريستي داشته باشد و از محور شمالي به‌عنوان محور ترانزيت استفاده شود.

آنطور كه درويش به ايلنا گفته است، ارزيابي‌هاي اين طرح انجام شده و همه‌‌چيز مهياست تا دولت اين تصميم را بگيرد، سازمان حفاظت محيط‌زيست هم به‌جد پيگير تغيير مسير اين جاده خواهد بود.

وي با اشاره به اينكه اراده دولت بر احداث جاده جايگزين پارك ملي گلستان است اما فعلا به‌علت برخي مسائل اقتصادي اين طرح مسكوت مانده است، تصريح كرد: تحقق اين موضوع به تصميم وزير راه و شهرسازي مربوط مي‌شود.

نجات حيات‌وحش در گرو افزايش بهاي نفت

سعيد نمكي، مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست هم كه چندي پيش با هدف بررسي مسير جايگزين از پارك ملي گلستان بازديد كرده است به ايرنا گفت: جاده جايگزين «واريانت» شمالي پارك ملي گلستان كه از مسير«گلي داغ»، «كلاله» و «مينو دشت» به «آشخانه» عبور مي‌كند حدود 30كيلومتر از جاده كنوني طولاني‌تر و 18كيلومتر آن گذرگاهي است كه از مناطق
پر‌پيچ و خم مي‌گذرد در نتيجه نيازمند زيرسازي بسيار پرهزينه‌اي است.

به گفته وي، بودجه مورد نيازبراي احداث جاده جايگزين برآورد شده اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد هزينه ساخت جاده جايگزين به‌علت سخت بودن مسير، 10برابر بيش از بودجه برآورد شده اوليه است. نمكي تصريح كرد:دولت اين ميزان هزينه را رد نكرد اما رئيس‌جمهور فعلا به‌دليل كاهش درآمدهاي دولت به‌علت قيمت پايين نفت، احداث آن را به زماني كه وضعيت درآمدي بهتر شود موكول كرده است. اين به آن معنا نيست كه پروژه جايگزين اجرا نمي‌شود بلكه فقط مسكوت مانده است تا در زمان مناسب اجراي آن آغاز شود.

وي با بيان اينكه برآورده شده است اجراي اين طرح 3تا 5سال زمان ببرد، گفت: بخشي از مسير جايگزين به‌علت جنس خاك، موقعيت جغرافيايي و توپوگرافي منطقه نيازمند كار و زير‌سازي‌ بيشتري است بنابراين به زمان مناسبي نياز دارد تا با عبور و مرور خودروهاي سنگين از اين محور مشكلي پيش نيايد.

آنطور كه نمكي مي‌گويد، يكي از مشكلات اساسي زيستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده در كشور احداث جاده از ميان آنهاست كه زيستگاه را به 2بخش تقسيم مي‌كند، جنگل گلستان نيز به 2بخش شمالي و جنوبي تقسيم شده كه موجب قطع ارتباط حيوانات در 2بخش شده است.

نمكي تأكيد كرد: رئيس‌جمهور درسفر اخيرش به استان به گلستان قول احداث اين جاده جايگزين را به اهالي منطقه داد و قطعا نيز اجرا مي‌شوداما نيازمند كار كارشناسي دقيق و علمي است.

مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست گفت: با احداث جاده جايگزين 80روستا در مسير به شبكه سراسري راه‌هاي كشور مي‌پيوندند.

قديمي‌ترين پارك ملي ايران

پارك ملي گلستان منطقه حفاظت‌شده‌اي در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالي است. اين منطقه قديمي‌ترين پارك ملي ثبت شده در كشور ايران و پناهگاهي كم نظير براي حيات وحش است كه ۱۳۵۰ گونه گياهي و ۳۰۲ گونه جانوري ازجمله نيمي از گونه‌هاي پستانداران ايران را در حدود ۹۰۰كيلومترمربع مساحت خود جاي داده است و به همين دليل از سوي يونسكو به‌عنوان ذخيره گاه زيست كره در ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده است. جنگل گلستان بي‌ترديد ارزشمندترين منطقه ايران چه از لحاظ كميت و چه از نظر تنوع حيات جانوري و گياهي است، تنوع زيستي پارك ملي گلستان حتي فراتر از برخي كشورهاي اروپايي است كه صدها برابر اين پارك وسعت دارند. اين پارك از بهترين زيستگاه‌هاي پستانداران بزرگي چون پلنگ، خرس قهوه‌اي، گرگ، مرال، شوكا، گوسفند وحشي، بز وحشي، آهوي ايراني و گراز است.

 

کد خبر 283267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha