دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

در نخستین حمله افراد مسلح به مرزهای شمالی عربستان، شماری از نظامیان سعودی از جمله فرمانده منطقه مرزی کشته شدند و بدین‌ترتیب نخستین حمله گروه‌های تروریستی در سال ۲۰۱۵، عربستان را هدف گرفت و مرزهای شمالی این کشور ناآرام و تنش‌زده شد.

مرز بان

به گزارش روزنامه عربستاني سبق، وزارت كشور عربستان دوشنبه اعلام كرد كه در حمله شماري از تروريست‌ها به منطقه مرزي عرعر در شمال كشور و در مرز با عراق، دست‌كم 3نظامي كشته شدند. وزارت كشور عربستان در بيانيه‌اي كوتاه اعلام كرد كه يكي از گشت‌هاي مرزي در ساعات اوليه بامداد دوشنبه، در مركز سويف از توابع جديده عرعر در منطقه مرزي شمال، هدف تيراندازي از سوي افرادي تروريست قرار گرفت. در پي آن، ضمن محاصره افراد مسلح، يكي از اين افراد كشته شد و نفر ديگر نيز با كمربندي انتحاري خود را منفجر كرد كه به كشته شدن خود وي و 2نفر از نيروهاي امنيتي و زخمي شدن نفر سوم منجر شد.

منصور التركي، سخنگوي وزارت كشور عربستان اعلام كرد كه يكي از كشته‌شدگان عربستاني افسري بلندپايه بوده است اما به مسئوليت وي اشاره‌اي نكرد. با اين حال، روزنامه سبق گزارش داد كه افسر يادشده به نام عوده البلوي فرمانده مرزباني منطقه شمال عربستان بوده است.

به‌نظر مي‌رسد اين حمله از سوي گروه تروريستي داعش صورت گرفته باشد. در اين صورت، اين حمله، نخستين يورش داعش به مرزهاي شمالي عربستان به شمار مي‌رود. پيش از اين، در مرزهاي جنوبي و در درگيري مرزبانان سعودي با افرادي مسلح در منطقه‌اي مرزي با يمن، درگيري‌هاي شديدي داخل ساختماني درگرفت كه به كشته شدن يكي از نظاميان عربستاني منجر شد و افراد مسلح نيز كشته شدند اما افراد مسلح وابسته به داعش نبودند. اين حمله درحالي صورت مي‌گيرد كه هيأتي عربستاني پس از 24سال، به‌منظور شناسايي مكان سفارت جديد عربستان در بغداد و انجام مبادله اطلاعات امنيتي در اين كشور به سر مي‌برد. همچنين، اين حمله در حالي رخ مي‌دهد كه ملك عبدالله پادشاه عربستان براي درمان به بيمارستان منتقل شده است.

از سوي ديگر، مقام‌هاي نظامي و محلي عراق اعلام كردند كه حمله انتحاري يادشده در منطقه مرزي 2كشور به‌منظور پوشش‌دهي براي نفوذ افرادي مسلح به داخل عربستان صورت گرفته است. به گزارش شبكه خبري السومريه، ده‌ها فرد مسلح هنگام تلاش براي ورود به خاك عربستان، تانكري بمبگذاري شده را در نزديكي 3پاسگاه مرزي العناز، ‌الحجاج و البيار در داخل عراق منفجر كردند اما هيچ تلفاتي درپي نداشت. اين حمله انتحاري 12ساعت پس از حمله افراد مسلح به همان منطقه صورت گرفت كه در آن 4نظامي عراقي كشته و 11نفر ديگر زخمي شدند.

عربستان عضو ائتلاف هوايي آمريكا عليه داعش است و در پي ورود ناگهاني داعش به خاك عراق و به‌دست‌گرفتن استان‌هايي در اين كشور‌، ضمن مستقر كردن هزاران نيرو در آن مرزها، خاكريزها و ديوارهاي بتني در مرز شمالي ايجاد كرد و اين مرزها را با دوربين‌هاي مداربسته و رادار تحت نظارت قرار داد. 2‌ماه پيش، ابوبكر بغدادي سركرده گروه تروريستي داعش از همفكران خود در عربستان خواست تا نيروهاي امنيتي و شيعيان عربستان را هدف بگيرند.

کد خبر 283245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha