همشهری آنلاین: بنا به گزارش مجله اشپیگل، دولت آلمان با تغییر نگرش خود به اوضاع یونان، خروج این کشور از منطقه پولی یورو را تحمل‌پذیر دانسته و آن را دیگر به عنوان یک خطر ارزیابی نمی‌کند.

دولت آلمان: خروج یونان از منطقه یورو را می‌توان تحمل کرد

به گزارش دويچه وله به نقل از گزارش مجله اشپیگل،، در حالی که بحران سیاسی در یونان، دولت این کشور را مجبور به برگزاری انتخابات زودرس کرده، دولت آلمان اعلام کرد که خروج یونان از منطقه یورو قابل‌تحمل است.

دولت آلمان برخلاف سیاست پیشین خود اعلام کرده که خروج یونان از منطقه پولی یورو نه تنها تصورپذیر، بلکه حتا قابل‌تحمل است. مجله "اشپیگل" در آخرین شماره خود می‌نویسد که آنگلا مرکل، صدراعظم و ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان خروج یونان از حوزه مشترک پولی یورو را "تحمل‌پذیر" می‌دانند.

اشپیگل به نقل از محافل رسمی دولت آلمان تاکید می‌کند که این تغییر در ارزیابی مقامات آلمانی از اوضاع به دلیل پیشرفت‌هایی است که منطقه یورو از سال ۲۰۱۲ تا کنون داشته است. اوج بحران پول یورو در این سال بود.

در حال حاضر ۱۹ کشور اروپایی عضو منطقه یا حوزه یورو هستند. کشور لیتوانی به عنوان آخرین عضو این پیمان، از اول ژانویه ۲۰۱۵ به حوزه پولی مشترک یورو پیوست.

بنا به گزارش اشپیگل ارزیابی مقامات آلمانی مبنی بر این تحلیل است که خروج یونان از منطقه یورو "خطر محدودی" برای دیگر کشورهای عضو خواهد داشت، زیرا پرتغال و ایرلند توانسته‌اند که به وضعیت مالی خود سر وسامان دهند.

در ارزیابی دولت آلمان بر نقش بانک مرکزی اروپا و مکانیزم‌های تحکیم‌کننده‌ای هم‌‌چون "چتر مالی" با اعتباری بیش از چندصد میلیارد یورو برای کمک‌های احتمالی به کشورهای بدهکار تاکید شده است. مقامات آلمانی می‌گویند که بانک مرکزی اروپا قادر به تامین امنیت برای موسسات مالی در منطقه یورو است.

بنا به گزارش اشپیگل مقامات آلمانی بر این باورند که در صورت پیروزی حزب چپ "سیریزا" به رهبری آلکسیس تسیپراس در انتخابات پیش‌رو، خروج یونان از منطقه پولی یورو "اجتناب‌ناپذیر" است.

دو حزب بزرگ آلمان (حزب دمکرات مسیحی و سوسیال دمکرات) که هم اکنون در ائتلاف دولتی در کنار هم هستند به سیاستمداران یونان توصیه کردند که به قرارهای خود پایبند بوده و از برنامه صرفه‌جویانی برای اصلاح شرایط اقتصادی عدول نکنند. هر دو حزب بزرگ آلمان خواهان ادامه روند کنونی و باقی‌ماندن یونان در منطقه یورو هستند.

آخرین نظرسنجی‌های نشان می‌دهند که حزب چپ "سیریزا" پیشتاز انتخابات زودرس یونان خواهد بود. حزب چپ یونان وعده داده که در صورت پیروزی مذاکرات جدیدی را با اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا آغاز خواهد کرد.

بانک مرکزی اروپا باید اوراق قرضه دولتی یونان را بخرد

حزب سیریزا که به شدت مخالف برنامه‌های ریاضتی اتحادیه اروپا برای یونان است، در پی کسب موافقت صندوق بین‌المللی پول و دیگر نهادهای مالی اروپا برای بخشودن بخشی از بدهی‌های این کشور است.

کشور یونان از سال ۲۰۱۰ تا کنون تنها با کمک‌های مالی خارجی توانسته خود را سر پا نگاه دارد. کمک‌های مالی اروپا و صندوق بین‌المللی پول به یونان تا کنون بالغ بر ۲۴۰ میلیارد یورو بوده است.

بنا به ارزیابی تسیپراس، رهبر حزب چپ یونان، بانک مرکزی اروپا موظف است که اوراق قرضه دولتی یونان و دیگر کشورهای بدهکار را خریداری کند.

حزب چپ سیریزا امیدوار است که ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا با خرید اوراق دولتی، میلیاردها یورو را به چرخش در آورد تا اقتصاد بحران‌زده برخی کشور در منطقه یورو جان تازه‌ای بگیرد.

آلمان به شدت مخالف خرید اوراق قرضه دولتی کشورهای بدهکار از سوی بانک مرکزی اروپاست. در مقابل برخی کشورهای اروپایی خواهان تغییراتی در برنامه‌های صرفه‌جویانه و ریاضتی هستند که البته تنها با حمایت مالی بانک مرکزی اروپا قابل تحقق است.

میشائیل روت، مسئول اروپایی وزارت خارجه آلمان در باره خروج احتمالی یونان از منطقه یورو در یک خبر توئیتری در روز یک‌شنبه (۴ ژانویه) نوشت: «یونان عضوی از منطقه پولی یورو است و باید به عضویت خود ادامه دهد.» وی افزود: «ما نباید پیشاپیش از شرایطی سخن بگوییم که به لحاظ سیاسی و اقتصادی نابخردانه هستند.»

صف‌آرایی نیروهای سیاسی در انتخابات یونان

دقیقاً به خاطر وضعیت بحرانی یونان، انتخابات پیش رو از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین منظور گئورگیوس پاپاندرئوس، نخست‌وزیر پیشین یونان دست به تاسیس حزب جدیدی است.

پاپاندرئوس که از رهبران حزب "پاسوک" (با گرایشات سوسیال دمکراتیک) بود، حال حزبی را با نام "جنبش سوسیالیست‌های دمکرات‌" تاسیس کرده است. برخی این اقدام "زیرکانه‌" را برای "تاثیرگذاری موثر" بر انتخابات آتی یونان ارزیابی کرده‌اند.

پاپاندرئو در سال ۲۰۰۹ به عنوان رهبر حزب پاسوک توانست به مقام نخست‌وزیری یونان دست یابد. در آنزمان حزب پاسوک با ۴۴ درصد آرا از رقبای محافظه‌کار خود پیشی گرفت. اما در سال ۲۰۱۱ با اوج‌گیری بحران مالی در یونان از سمت خود کناره‌گیری کرد.

پس از کناره‌گیری از مقام نخست‌وزیری، پاپاندرئو صحنه سیاسی یونان را نیز ترک کرد. بازگشت وی با حزبی جدید که "ظاهرأ در اشتباهات سیاسی گذشته" نقشی نداشته، می‌تواند معادلات قدرت را در یونان برهم زند.

در آخرین نظرسنجی که در روز یکشنبه (۴ ژانویه) در یونان منتشر شده حزب چپ "سیریزا" با ۴/ ۳۰ درصد پیشتاز است. حزب محافظه‌کار حاکم به رهبری آنتونیس ساماراس، نخست‌وزیر کنونی یونان نیز ۳/ ۲۷ درصد آرا را دارد.

حزب "پاسوک" که هم اکنون در ائتلاف دولتی حضور دارد، ۵/ ۳ درصد و حزب راست‌گرای یونان (فجر طلایی) نیز ۸/ ۳ درصد را به خود اختصاص می‌دهند.

بنا به گفته کارشناسان هیچ حزبی به تنهایی قادر نیست که دولت آتی یونان را تشکیل دهد. از آنجایی که ائتلاف احزاب ضروری است، گفته می‌شود که نقش حزب جدید پاپاندرئو می‌تواند نقشی پررنگ در انتخابات و تشکیل دولت آتی یونان داشته باشد.

تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی یونان در روز ۲۵ ژانویه ۲۰۱۵ میلادی (پنجم بهمن ماه) اعلام شده است.

کد خبر 283099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha