همشهری آنلاین: روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: آمارهای اقتصادی سال ۲۰۱۴ آمریکا حکایت از بهبود وضعیت اقتصادی دارد ،اما این آمارها نتوانسته امنیت اجتماعی را برای مردم عادی این کشور که سال گذشته میلادی را با شدید ترین اعتراضات علیه نژادپرستی خاتمه دادند، به همراه داشته باشد.

باراک اوباما

به گزارش ايرنا، گاردین افزوده است: آمریکای 2014 زیر پوسته آمارهای رشد اقتصادی، اشتغالزایی و بهبود ارزش سهام های وال استریت، نه تنها از نظر مالی، بلکه به لحاظ اجتماعی، سیاسی و راهبردی با آسیب های زیادی روبرو بوده است.

یکی از عناصر نشانگر این آسیب آن است که درآمد خانوارهای متوسط آمریکایی در ماه های گذشته نه تنها ثابت مانده بلکه ارزش آن کاهش هم یافته است. فاصله طبقاتی از لحاظ میزان ثروت هنوز وجود دارد و این فاصله به بیشترین میزان خود از سال 1989 بین سیاهپوستان و سفیدپوست ها رسیده است.

اعتراضات ضدنژاد پرستی در آمریکا در خیابان های چند شهر این کشور، تصویر روشن تری از ملتی نگران را به دنیا نشان داد. تیراندازی به 'مایکل براون' نوجوان هیجده ساله سیاهپوست آمریکایی توسط 'دان ویلسون' افسر سفیدپوست در ماه اوت (مرداد/شهریور) به بروز ناآرامی و خشونت میان پلیس و مردم منجر شد.

تصمیم هیات عالی منصفه برای مقصر نشناختن ویلسون و پلیس دیگری که به سوی 'اریک گارنر' سیاهپوستی در نیویورک تیراندازی کرده بود، به بسیاری از مردم آمریکا قبولاند که انتخاب رییس جمهوری رنگین پوست در آمریکا به معنای پایان بی عدالتی علیه نژادهای دیگر نیست.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نیز سال دشواری را پشت سر گذاشت؛ میزان محبوبیت وی کاهش یافت و این امر اعتبار وی را در عرصه سیاست کمتر کرد. اما در نهایت او نیز به مبارزه با جمهوری خواهان رو آورد و برای نمونه اجازه داد گزارش مجلس سنا در مورد روش های شکنجه سازمان مرکزی جاسوسی آمریکا (سیا) در زمان ریاست جمهوری 'جرج بوش' منتشر شود؛ اما حتی در این مورد نیز وی شکنجه و نه شکنجه گران را محکوم کرد.

از این گذشته عملکرد ناقص دولت آمریکا در مورد حقوق و مستمری کهنه سربازان، استعفای مقام های رده بالا در دولت وی از جمله 'چاک هیگل' وزیر دفاع از دیگر مشکلات دولت وی بود.

در عرصه سیاست خارجی نیز اوباما با شکست هایی روبرو بوده است، با آنکه وی پیش از این وعده داده بود آمریکا از نظر نظامی وارد جنگ دیگری در خاورمیانه نمی شود، اکنون سربازان آمریکایی در عراق هستند و ماموریت این کشور در افغانستان نیز با سربازان بیشتری در سال 2015 ادامه می یابد و در سوریه نیز به اصطلاح برای بمباران مواضع داعش ،تلاش می کنند.

افزون بر این، موقعیت بین المللی آمریکا با افشای جاسوسی واشنگتن از مقام های بسیاری از کشورهای دوست و متحد به شدت تضعیف شد. از دیگر سو بحران اوکراین روابط تا حدی احیاشده آمریکا با روسیه را به پایین ترین سطح و در حد زمان جنگ سرد تنزل داد.

در حالی که سیاستمداران واشنگتن خود را برای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری 2016 آماده می کنند، اختلافات شدید بین راست و چپ مسیر را برای این درک مشترک هموار می کند که هر دوی این احزاب باید نه تنها به منافع سیاسی خود بلکه به جامعه آمریکا نیز بیاندیشند.

کد خبر 283079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha