همشهری آنلاین: دو هفته پس از اینکه باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا از احیای روابط دیپلماتیک با کوبا خبر داد، اعضای کنگره این کشور تهدید به مانع تراشی در این روند کردند.

 سنگ اندازی کنگره آمریکا درمسیر بهبود رابطه با کوبا

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از واشنگتن، اعضای کنگره آمریکا به بهانه موارد نقض حقوق بشر و زندانیان سیاسی در کوبا گفتند که پس از آغاز به کار کنگره در 6 ژانویه (16 دی) نشست هایی را در این مورد برگزار می کنند.

سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو از ایالت فلوریدا اخیرا گفت: رژیم رائول کاسترو رییس جمهوری کوبا همچنان به سرکوب مخالفان ادامه می دهد و سیاست اوباما را برای نزدیکی آمریکا-کوبا تمسخر می کند.

با وجود این، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا همزمان با اعلام خطر احیای روابط با کوبا توسط کاخ سفید گفته بود که هاوانا در مورد آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی توافق کرده است.

اما اکنون اعضای کنگره می گویند ممکن است کوبا تنها تعدادی از مجرمان معمولی را آزاد کند و از آنجایی که اسامی این افراد را هم اعلام نکرده است، احتمال می رود زندانیان عقیدتی و سیاسی را آزاد نکند.

در همین حال مقامی آگاه گفت، هنوز نامهای زندانیان سیاسی که قرار است آزاد شوند اعلام نشده است زیرا هنوز معلوم نیست این زندانیان کجا باید بروند.

دستیاران اعضای کنگره انتظار دارند نمایندگان از لایحه یک تریلیون و یکصد میلیارد دلاری وزارت امنیت ملی که باید تا 27 فوریه (8 اسفند) تصویب شود، استفاده و تصویب این لایحه را به افزایش شروط بیشتری در بهبود روابط واشنگتن - هاوانا منوط کنند.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در 17 دسامبر 2014(26 آذر) اعلام کرد فصل جدیدی در روابط کوبا و آمریکا آغاز شده است.

او گفت، آنها روابط دیپلماتیک خود را که از پنج دهه قبل متوقف شده بود، از سر می گیرند. اوباما همچنین در این اظهارات از تجدیدنظر در تحریم های آمریکا علیه کوبا سخن گفت.

بر اساس توافق آمریکا با کوبا برای ازسر گیری روابط دیپلماتیک، هاوانا پذیرفت دهها زندانی سیاسی محبوس را از زندان های این کشور آزاد کند.

قرار شد دولت کوبا 53 زندانی سیاسی را آزاد کند. واشنگتن از کوبا خواسته است گروه مشخصی از زندانیان را آزاد کند که به دلیل فعالیت های سیاسی بازداشت شده اند؛ نه مجرمانی که به دلیل ارتکاب جرایم دیگری غیر از مسائل سیاسی در بازداشت به سر می برند.

کد خبر 283078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha