شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

عاملان جنایت هولناک در گلپایگان ۳برادر سابقه‌دار بودند که در جریان درگیری مسلحانه با پلیس ۲نفر از آنها کشته شدند و دیگری دستگیر شد.

شکار جنایتکاران گلپایگان

بررسي سوابق اين سه نفر نشان مي‌دهد كه آنها در سال‌هاي گذشته با بي‌رحمي تمام دست به سرقت از طلافروشي‌ها در شهرهاي مختلف مي‌زدند؛ تا جايي كه در جريان سرقت‌هايشان 5طلافروش كشته و 11نفر نيز مجروح شدند. متهمان فراري پنجشنبه شب گذشته وقتي در طبقه سوم آپارتماني در فولادشهر اصفهان مخفي شده بودند، خبر نداشتند كه پليس اين محل را محاصره كرده است.

شروع يك تراژدي

همه‌‌چيز از بامداد شنبه، ششم دي‌ماه شروع شد. حدود ساعت3:30 صبح، مأموران گشت پليس در شهرستان خمين به يك پرشياي سفيد كه 3سرنشين داشت و با سرعت زيادي در خيابان در حركت بود مشكوك شدند و دستور ايست دادند اما در جريان تعقيب و گريز، سرنشينان پرشيا شروع به تيراندازي به سوي ماشين پليس كردند كه در جريان تيراندازي آنها 2مأمور مجروح شدند. مردان مسلح پس از اين ماجرا به سمت شهر گلپايگان فرار كردند؛ با اين حال ماجرا از طريق بي‌سيم به پليس گلپايگان گزارش شد و نيروهاي پليس به حالت آماده‌باش درآمدند. مردان مسلح كه مي‌دانستند خودروي آنها شناسايي شده، آن را رها كردند و با ايستادن در كنار جاده، به‌عنوان مسافر سوار خودروي يكي از اساتيد دانشگاه گلپايگان شدند. وقتي خودروي استاد دانشگاه به نزديكي ايست و بازرسي پليس رسيد، يكي از مردان مسلح از راننده خواست توقف نكند و همين مسئله شك استاد دانشگاه را برانگيخت. او به محض رسيدن به ايست و بازرسي شهر گلپايگان، مأموران را از موضوع با خبر كرد و هنگامي كه مأمور پليس، از 3مردي كه سوار خودروي او بودند تقاضاي كارت شناسايي كرد، يكي از آنها مأمور پليس و استاد دانشگاه را با شليك گلوله زخمي كرد كه مأمور پليس چندي بعد در بيمارستان به شهادت رسيد. آنها هنگام فرار با ديگر ماموران پليس روبه‌رو شدند كه با تيراندازي به سوي آنها، باعث شهادت سرهنگ هاشمي، جانشين فرمانده انتظامي گلپايگان و سرباز او و مجروح شدن چند مامور شدند. يكي از متهمان به نام سيروس نيز كشته شد. 2متهم ديگر پس از اين ماجرا جسد برادرشان را به‌خودروي پليس منتقل كردند و با سرقت سلاح مأموران به فرار ادامه دادند. آنها مسير خوانسار را در پيش گرفتند و با عوض كردن تعدادي خودرو به فرارشان ادامه دادند. در جريان يكي از اين تغيير خودروها بود كه آنها يك وانت نيسان را متوقف كردند و راننده آن به همراه فرزند 17ساله‌اش را به شهادت رساندند. با فرار مردان مسلح، چندين تيم پليس براي رديابي آنها وارد عمل شدند. از آنجا كه مردان مسلح جسد همدست خود را در ميانه راه رها كرده بودند، مأموران با شناسايي جسد توانستند هويت هر سه جنايتكار را شناسايي كنند. آنها 3برادر به نام‌هاي محمد، سيروس و منصور بودند كه پيش از اين نيز به جرم كيف‌قاپي، سرقت لوازم خودرو و... دستگير شده و به زندان افتاده بودند. با اين اطلاعات تحقيقات براي رديابي مردان مسلح وارد مرحله‌اي تازه شد تا اينكه مخفيگاه آنها در فولادشهر اصفهان شناسايي شد.

صبح پنجشنبه، فولادشهر

از حدود ساعت 7صبح، تيم‌هاي تخصصي پليس محل اختفاي اين دو برادر را در فولاد‌شهر اصفهان زير نظر گرفتند. اين محل يك آپارتمان 4طبقه بود كه در هر طبقه آن 2واحد مسكوني قرار داشت و طبق اطلاعاتي كه در اختيار پليس قرار گرفته بود، مردان مسلح در طبقه سوم مخفي شده بودند. مأموران كه خبر داشتند در مخفيگاه متهمان مقدار زيادي سلاح و مهمات جنگي است، مي‌دانستند كه با عملياتي دشوار روبه‌رو هستند. آپارتمان از سوي تيم‌هاي نامحسوس زيرنظر گرفته شد اما آنچه كار را براي پليس سخت كرده بود، هوشياري مردان مسلح بود. از پنجره‌اي كه مشرف به خيابان بود، يك نفر مدام نگهباني مي‌داد و هنگام استراحت اين فرد، نفر ديگر در مقابل پنجره قرار مي‌گرفت تا اوضاع را كنترل كند. در چنين شرايطي، تيم‌هاي نامحسوس بي‌آنكه توجه مردان مسلح را جلب كنند ساختمان را محاصره كردند و به انتظار فرصتي مناسب براي عمليات دستگيري نشستند.

ورود به آپارتمان

حدود 16ساعت از زماني كه ساختمان مورد نظر به محاصره پليس درآمده بود مي‌گذشت. هوا تاريك و عقربه‌هاي ساعت به 11شب نزديك مي‌شد. حالا كارآگاهان اطلاعاتي به‌دست آورده بودند كه نشان مي‌داد مردان مسلح قصد دارند مخفيگاهشان را تغيير دهند. زمان عمليات رسيده بود و مأموران مي‌دانستند كه مردان مسلح درصورتي كه خود را در خطر ببينند ممكن است به ساكنان ساختمان و همسايه‌ها تيراندازي كنند يا آنها را گروگان بگيرند. تخليه ساختمان در اين شرايط امكان پذير نبود؛ چرا كه هر لحظه ممكن بود متهمان متوجه حضور پليس شوند و شروع به تيراندازي كنند. بنابراين طبق نقشه‌اي حساب‌ شده و دقيق، عده‌اي از مأموران راهي طبقه دوم شدند و عده‌اي ديگر نيز به طبقه چهارم رفتند تا راه ورود مردان مسلح به بالا و پايين ساختمان را مسدود كنند. حالا همه‌‌چيز براي شروع عمليات آماده بود و ساعت 11شب، مأموران نوپو كه خود را به پشت در آپارتمان مردان مسلح در طبقه سوم رسانده بودند، با شكستن در وارد آنجا شدند.

درگيري مسلحانه

به‌غير از 2مرد مسلح كسي داخل‌ آپارتمان نبود. در چشم‌بر‌هم‌زدني 4نفر از مأموران نوپو وارد آپارتمان شدند و يكي از برادران به نام منصور را كه داخل پذيرايي نشسته بود غافلگير كردند. محمد كه پشت‌پنجره ايستاده بود به‌رغم داشتن وزني بيشتر از 100كيلو با حركت سريع خودش را به داخل اتاق رساند و شروع به تيراندازي كرد. با انتقال برادر دستگير شده به خارج از ساختمان، درگيري مسلحانه شروع شد. مرد مسلح كه محمد نام داشت حاضر نبود تسليم شود و مدام شليك مي‌كرد. نخستين نارنجك دودزا را مأموران به داخل اتاق پرتاب كردند اما مرد مسلح با پرتاب نارنجك ساچمه‌ پران به داخل پذيرايي شرايطي به‌وجود آورد تا بتواند از داخل آپارتمان فرار كند. او در ميان دود و گرد و خاك با سرعت زيادي به خارج از آپارتمان فرار كرد و قصد رفتن به طبقه بالا را داشت كه با تيراندازي مأموران مستقر در آنجا روبه‌رو شد. راه فرار به طبقه پايين هم بسته بود و مرد مسلح در پاگرد طبقه سوم گير افتاده بود. با اين حال او حاضر نبود تسليم شود و با شليك گلوله به سوي مأموران قصد فرار از دست آنها را داشت.

پايان عمليات

با گذشت حدود 40دقيقه از شروع درگيري مسلحانه ميان پليس و مرد مسلح، در نهايت اين مرد كه 320گلوله به سوي مأموران شليك كرده بود، هدف اصابت گلوله پليس قرار گرفت و كشته شد. با مرگ او، شرايط اضطراري داخل ساختمان به حالت عادي درآمد و اين در حالي بود كه ساكنان وحشتزده ساختمان، بي‌آنكه كوچك‌ترين آسيبي به آنها وارد شود از اين ماجرا نجات يافتند. با اين حال 4نفر از مأموران پليس كه در جريان اين عمليات دچار جراحت شده بودند به بيمارستان انتقال يافتند و تحت درمان قرار گرفتند.

سردار اشتري، جانشين فرمانده انتظامي كشور روز گذشته در تشريح جزئيات اين عمليات گفت: سارق كشته شده در جريان درگيري مسلحانه 3نارنجك به سوي مأموران پرتاب كرد و پس از پايان عمليات در بازرسي آپارتمان تعداد 3نارنجك، ۴ قبضه اسلحه كلاش و حدود يكهزار تير كلاش كشف شد. او با اشاره به اينكه فرد دستگير شده در استان مركزي ربطي به اين باند ندارد، ادامه داد: اين باند 3برادر بودند كه براساس اعترافات برادر دستگير شده تا اين لحظه، آنها كه 37 تا 43ساله بودند اقدامات مجرمانه خود را از سال ۸۴ آغاز كردند و اقدامات آنها نه سياسي است و نه ربطي به داعش دارد. متهم دستگير شده كه منصور نام دارد، فارغ‌التحصيل مقطع ليسانس با معدل بالاست كه در حال حاضر در بازداشت به سر مي‌برد و تحقيقات از او ادامه دارد.

قتل 5طلافروش

3 برادر تبهكار پيش از به شهادت رساندن 5مأمور پليس و شهروند عادي دست به جنايات ديگري نيز زده بودند. جناياتي كه باعث قتل 5طلافروش و مجروح و مصدوم شدن 11نفر ديگر شد. سردار اشتري، جانشين فرمانده ناجا مي‌گويد: اعضاي اين باند همه سرقت‌هايشان را 3نفري و با همدستي هم انجام مي‌دادند. آنها پس از شناسايي طلافروشي‌هاي مورد نظرشان، ابتدا با كمين در خيابان‌ها و جاده‌ها دست به سرقت خودروهاي سواري مي‌زدند، سپس با اين خودروها راهي طلافروشي مي‌شدند و براي اينكه باعث رعب و وحشت شوند، در همان ابتدا شروع به تيراندازي مي‌كردند و از قتل افراد بي‌گناه ابايي نداشتند. آنها در جريان سرقت از طلافروشي در لردگان، شهركرد و لنجان، مباركه و برخوار در اصفهان مرتكب قتل 5طلافروش شدند. آنها همچنين 5سرقت مسلحانه ديگر در شهرهاي اصفهان، زرين شهر و ورنامخواست رقم زده بودند و در جريان سرقت‌هايشان در مجموع 50كيلو طلا و 11 خودرو سرقت كرده بودند.

کد خبر 282937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha