چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ریه‌هایش آب آورده، به‌سختی حرف می‌زند و پس از گفتن چند جمله به سرفه می‌افتد. او یکی از هنرمندان خودآموخته‌ی این سرزمین است که یک روز وقتی کنار خیابان کارهایش را می‌فروخت، توسط کامبیز درمبخش کشف شد و کارهایش در گالری‌ها و نمایشگاه‌های معرفی شدند.

حسن حاضرمشار

به گزارش ايسنا؛ «حسن حاضرمشار» یکی از هنرمندانی است که با عنوان «خودآموخته» شناخته می‌شود. آذرماه امسال بود که آخرین آثار هنری این هنرمند همراه با آثار دیگر هنرمندان خودآموخته، در گالری «لاله» به‌نمایش گذاشته شد. اکنون او با گذشت نزدیک به 90 سال از عمرش، در بستر بیماری است.

حاضرمشار به‌خاطر جمع شدن آب در ریه‌هایش قادر به صحبت کردن نیست و در پاسخ به تماس خبرنگار ایسنا فقط توانست چند جمله بگوید.

او اظهار کرد: ریه‌هایم مشکل پیدا کرده و حالا هم در بیمارستان دنبال انجام آزمایش‌ها و مراحل درمانی‌ام هستم.

حاضرمشار هنرمندی گیلانی است. او از نوجوانی نجاری را از یک نجار ارمنی آموخت و سال‌ها در این حرفه فعالیت کرد. او پس از یک سانحه‌ی تصادف، به کما رفت و بعد از این اتفاق، دیگر توانایی کار کردن نداشت. او برای گذراندن وقتش، نقاشی و مجسمه‌سازی کرد تا این‌که یک روز که کنار خیابان نشسته بود و کارهایش را می‌فروخت، کامبیز درمبخش - کاریکاتوریست پیشکسوت - او را کشف کرد.

مضامین و موضوعات اصلی کارهای هنری حاضرمشار، حیوانات و طبیعت است. او به‌خاطر شغل نجاری که سال‌ها در آن تجربه دارد، با متریال چوب به‌خوبی آشناست و از آن برای ساخت مجسمه استفاده می‌کند.

کامبیز درمبخش - کاریکاتوریست - درباره‌ی وضعیت جسمانی این هنرمند به خبرنگار ایسنا گفت: او به‌خاطر سن بالایی که دارد، مدت‌ها بیمار بود. من هم چندبار به دیدن ایشان رفته بودم. مشکلات او به‌خاطر سن بالا و مسائلی که پشت سر گذاشته، عادی است، اما آن دوره‌ای که کار می‌کرد، انرژی‌اش بیشتر از صد جوان بود. او از نسل قدیم هنرمندان خودآموخته است.

او ادامه داد:‌ زمانی که هیچ کسی او را نمی‌شناخت، آثارش را دیدم و ترتیبی دادم تا چند نمایشگاه از آثارش در گالری‌های مختلف تهران برگزار شود. از آن موقع، مردم او را شناختند و به دیدن کارهایش آمدند.

درمبخش همچنین بیان کرد: علاقه‌ی شخصی من به حاضرمشار و کارهایش زیاد است و از همان روزی که شناختمش، بارها کارهای او را خریده‌ام. همین کار باعث شد هنرمندان معروف دیگر از رشته‌های مختلف هنری نیز آثارش را بخرند.

او با اظهار تأسف از بیمار شدن حاضرمشار، افزود: واقعا جای تأسف دارد که چنین هنرمندی در بستر بیماری است، اما این اتفاقات در این سن، اجتناب‌ناپذیر است. امیدوارم او هرچه زودتر سلامتی خود را بازیابد.

درمبخش پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ی نحوه‌ی آشنایی‌اش با این هنرمند گفته بود: «نقاشان معمولا در خیابان کار نمی‌کنند، ولی حاضرمشار فردی بود که نقاشی‌های خود را از گل و گیاه در خیابان می‌کشید و با قیمت ارزان می‌فروخت. او در گذشته، نجار بود و روزی که دیدم از قطعه چوبی، هیکل آدمی را می‌تراشد، به او پیشنهاد دادم که مجسمه بسازد.»

او همچنین اظهار کرده بود: «امروزه نظایر کارهای او در گالری‌های اروپایی وجود دارد و با قیمت‌های بالا فروخته می‌شوند. کارهای حاضرمشار منحصربه‌فرد است و به کارهایی از سرخپوست‌ها و مکزیکی‌ها شباهت دارد که از این جهت که او تا‌به‌حال آنجا را ندیده، جالب توجه است. آدمک‌ها و مجسمه‌های حاضرمشار هم از این سبک برخوردارند و در سبک‌های مایاها و مکزیکی‌ها هستند. در میان کارهای او علاوه بر این‌ها، کارهایی وجود دارد که مانند اشیای زیرخاکی کهنه و ارزشمند هستند.»

کد خبر 282727

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha