گروه اقتصادی: شرکت نفتی پتروپارس از جمله شرکت‌های نفتی است که در راستای اجرای سیاست‌های اجرای اصل 44 قانون اساسی قرار است خصوصی شود.

با تصویب دولت، سهام این شرکت به صورت 100 درصد سهام در سال جاری خصوصی خواهد شد. از سوی دیگر اعلام شد که این شرکت بایک شرکت اتریشی و ترکیه‌ای کنسرسیومی‌برای اجرای طرح‌های نفتی تشکیل داده است.

با غلامرضا منوچهری مدیرعامل شرکت پتروپارس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا به عنوان یک شرکت نفتی مایل به خصوصی شدن هستید؟

خصوصی شدن پتروپارس روندی است که باید عملی شود، امیدواریم که این به معنای بهرمند نشدن این شرکت از حمایت‌های دولتی نباشد.

ما بدون این حمایت‌ها بویژه برای حضور در طرح‌های بین المللی موفقیت نخواهیم داشت. در مجموع پتروپارس تابع قانون است و به عنوان بخشی از دولت تابع سیاست‌ها و اهداف کلان تعیین شده می‌باشد. امیدواریم که این امر با حد‌اکثر سود آوری برای کشور محقق شود.

  • یکی از مسایلی که به خصوصی شدن شرکت‌های دولتی کمک و این روند را تسهیل می‌نماید سود آور بودن شرکت‌ها‌ست، پتروپارس در این زمینه چه وضعی دارد؟

به دلیل اینکه در طرح‌های بای‌بک مشارکت داریم تا زمان پایان طرح‌ها نمی‌توان سود قطعی تعیین کرد.

باید سود قطعی پس از پایان طرح‌ها بویژه فاز‌های8،7،6 و در آینده در فاز12 مشخص ‌شود، البته در جریان اجرای طرح‌های در دست اجرای پتروپارس هزینه اجرای طرح‌ها افزایش یافته و در انتظار بررسی و اعلام نظر نهایی کارفرما برای  جبران افزایش هزینه هستیم.

در هر حال پترو‌پارس با توجه به آنچه که در دفاتر و حساب‌های مالی تصویب شده است سود داشته است، ولی این سود نسبت به ارزش طرح‌های در دست اجرای شرکت بسیار کم می‌باشد.

  • شرایط حسابرسی  حساب‌های مالی پتروپارس در چه وضعی است؟

شرکت پتروپارس خوشبختانه همواره از نظارت حسابداران رسمی‌برخوردار بوده و سازمان حسابرسی بر حسابهای ما نظارت داشته است. علاوه براین چون پتروپارس در انگلیس به ثبت رسیده یک شرکت حسابرس خارجی معتبر نیز بر امور مالی شرکت نظارت دارد.

بنا براین از نظر حسابرسی مراجع مسئول هیچ مانع و مشکل خاصی نباید وجود داشته باشد. حساب‌های مالی ما در دوره مالی سال‌های 2003 و 2004 به تایید مجمع عمومی‌شرکت رسیده است و در حال بررسی 2005 برای تایید نهایی هستیم. بنابراین مشکلی نیست و شفافیت مالی در پتروپارس حاکم است.

  • همکاری شما با شرکت اتریشی او ام وی در چه مرحله‌ای است؟

او ام وی کارشناسان خود‌را برای حضور در مدیریت پروژه معرفی کرده و به نظر می‌رسد که تا آخر شهریور‌ماه همکاری و نحوه آن مشخص شود. این شرکت در حال حاضر کارشناسانی را در شرکت پتروپارس مستقر کرده که در مدیریت فاز 12 پارس جنوبی مشارکت دارند ولی هنوز درمورد قطعیت حضور آنان در این طرح باید تا زمان پیش گفته منتظر بود.

در مورد مشارکت با این شرکت برای همکاری اکتشاف و تولید نفت در ایران و ارائه پیشنهاد برای حضور در دو بلوک از 17 بلوک به مناقصه گذاشته شده نیز کارهای مشترکی انجام داده ایم و پتروپارس با مشارکت او ام وی و یک شرکت ترکیه‌ای در قالب یک کنسرسیوم در مناقصه دو بلوک شرکت کرده‌ایم.

کد خبر 28272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز