سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: در جریان جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران محمد حقانی، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نطق پیش از دستور خود با عنوان «قرائت دقیق قانون، راهبرد صیانت از باغات» را مطرح کرد.

به گزارش فارس، در جلسه امروز شورای شهر پس از نطق پیش از دستور حقانی پیرامون موضوع باغات شهر تهران مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران طی سخنانی در این زمینه، گفت: پیش از این دیوان عدالت اداری درباره تمام رایی‌هایی که برای باغ داده می شد به ما می گفت شما اجازه صدور رای ندارید بلکه ماده 14 در وزارت مسکن وجود دارد و باید تصمیم بگیرد.

وی گفت: حتی شورای عمومی این موضوع را تصویب کردند و وقعی به مصوبه شورای شهر نمی گذاشتند؛ در چنین شرایطی طرحی تهیه کردیم و به مجلس بردیم که «تنها مرجع تشخیص برای قطع درختان شورای اسلامی شهر است». این مصوبه مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و به مجمع تشخیص رفت. در مجمع تشخیص نیز چند ماه درباره آن بحث کردیم و در نهایت گفتند که مصوبه اشتباهی آمده است.

چمران ادامه داد: این مصوبه برای سومین بار در مجلس تصویب شد و مجلس شورای اسلامی برای مجمع فرستاد؛ در ادامه در کمیسیون ها و صحن مجمع پیرامون آن بحث کردیم و خوشبختانه این متن در سال 86 به تصویب رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان ساخت: تا پیش از این به ما اجازه رای دادن درباره باغ را نمی دادند اما در نهایت به این وسیله، عنوان کردیم در جاهایی که نه باغ بزرگ وسیع، بلکه خانه ای از 500 تا 2 هزار متر است و درخت دارد، در 30 درصدی که دارای درخت نیست و یا درخت کمتری است اجازه ساخت داشته باشند و 70 درصد باقیمانده آن حتما باید درختکاری باشد و حتی آلاچیق، استخر و ... هم نداشته باشد.

وی گفت: به این وسیله به طور قطع و یقین بسیاری از این باغ - مسکونی (تمامی محدوده شمیران، بخشی اعظمی از منطقه 2 و منطقه 3 ) در حال اضمحلال بود اما با این روش توانستیم تعداد زیادی از این باغات را حفظ کنیم

به گفته چمران از بین رفتن باغات شهر تهران که سرعت گرفته بود با این روند کند تر شده و این موضوع را می توان با آمار نشان داد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خطاب به اعضای شورا گفت: شما راه حل بهتر ارایه دهید که این باغ مسکونی ها را چه کار می شود کرد؟ البته خودم با ساخت بیشتر از 9 طبقه در این باغات موافق نیستم و در شورای عالی شهرسازی نیز پیشنهاد دادم که تشویق ها از یک طبقه بیشتر نشود. در نهایت این موضوع در شورای عالی شهرسازی اصلاح شد و قرار شد تنها یک طبقه تشویقی صادر شود.

چمران تاکید کرد: با تمام احترامی که برای این بحث قائل هستم اما می گویم که هنوز هم وقتی در دیوان عدالت شکایت می کنند، دیوان عدالت می گوید که زمین دارای درختان کمتری از حد نصاب است؛ این در حالی است که از ابتدا دیوان عدالت عنوان می کرد شما حق ورود ندارید و هیچ جای دیگری برای تصمیم گیری وجود نداشت.

وی به جرایم در نظر گرفته شده برای قطع درختان در شهر تهران اشاره کرد و گفت: کمیسیون معماری و شهرسازی تغییری در جرایم قطع درختان ایجاد کرده اند تا بازدارنگی آن بیشتر شود.

چمران در پایان گفت: درخت فضا و هوا را تلطیف کره و آلودگی را از بین نمی برد، این در حالی است که باید اجازه تولید آلودگی را ندهیم اما این موضوع آنگونه که باید صورت نمی پذیرد.

کد خبر 282553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha