همشهری‌آنلاین: نیروهای ناتو در افغانستان شبه‌نظامیان رده پایین و قاچاقچیان مواد مخدر را در فهرست "اهداف مشروع" خود قرار داده بودند و به‌همین ترتیب جان غیرنظامیان به خطر انداخته شده‌است.

nato in afghanistan


نشریه آلمانی اشپیگل با انتشار گزارشی اين موضوع را فاش کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری شبکه راشاتودی، آرشیو اطلاعات ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار پيشين آژانس امنیت ملی آمریکا که توسط اشپیگل بررسی شده نشان می‌دهد ائتلاف بین‌المللی غرب در افغانستان فهرست "کشتارهای هدفمند" در این کشور داشته‌ است.

اسناد اسنودن متعلق به آژانس امنیت ملی آمریکا، ستاد اطلاعاتی انگلیس و نیروهای ایساف بوده است.

این اطلاعات مربوط به کشتارهای هدفمند برای 2009 تا 2011 بود که در آن زمان ژنرال استانلی مک کریستال و ژنرال دیوید پترائوس عملیات آمریکا را در اوایل دوران ریاست‌جمهوری اوباما هدایت می‌کردند.

باوجود انتشار گزارش‌هایی مبنی بر پیروزی بر شبه‌نظامیان، "لیست کشتار" برای اولین بار نشان می‌دهد که نیروهای ناتو و آمریکا نه ‌تنها رهبران طالبان را هدف می‌گرفتند، بلکه اعضای سطح پایین این گروه را در سطح گسترده هدف قرار می‌دادند.

افشاگری‌های دیگر نشان می‌دهد در جریان عملیات، تلفات غیرنظامی بالا بوده است و افراد محافظ، راننده و هر نوع فرد مذکر دیگری شبه‌نظامی محسوب می‌شد و نیروهای ایساف تنها زنان و کودکان و افراد سالخورده را غیرنظامی حساب می‌کردند.

یکی از افسران ایساف در گفت‌وگو با اشپیگل تصریح کرد: زمانی که ما می‌دانستیم تلفات غیرنظامی بالای 10 تن است، فرماندهی ایساف در کابل درباره این‌که عملیات توجیه دارد یا خیر، تصمیم می‌گرفت.

ژنرال پترائوس در اوت 2010 در جمع دیپلمات‌ها در کابل گفته بود دست‌کم 365 فرمانده شبه‌نظامی تنها ظرف سه ماه کشته شده‌اند.

یکی از اسناد نشان می‌دهد «جنگ با ترور» شامل «جنگ با مواد مخدر» نیز بود و طبق برآورد آژانس امنیت ملی آمریکا طالبان سالیانه 300 میلیون دلار از تجارت مواد مخدر درآمد داشت. آنها، قاچاقیان را نیز به عنوان فرماندهان فعال شبه‌نظامی حساب کرده‌اند. 

کد خبر 282541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha