سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: آلبوم یقین گمشده که حاصل دونوازی کمانچه اردشیر کامکار و سازهای کوبه ای زکریا یوسفی است از سوی موسسه رهگذر هفت اقلیم به بازار موسیقی عرضه شد.

به گزارش سایت خانه موسیقی اردشیر کامکار درباره این آلبوم و تکنوازی و بداهه نوازی خود گفت:سعی کردم در این آلبوم تنها تکنیک ارائه نشود و در جهت ملودی هایی که حالت نوستالژی در ذهن من دارد تکنیک بکار گرفته شده است. در این راستا از امکاناتی که در کمانچه نوازی وجود دارد هم سعی کردم بهره ببرم. امیدوارم به این بیان در آلبوم رسیده باشم.

هوشنگ کامکار نیز درباره این آلبوم و تکنوازی برادرش گفت: با اینکه اردشیر برادر من است ولی می خواهم بگویم اولین نوازنده کمانچه در موسیقی ایران است که از تمام امکانات موجود در این ساز استفاده کرد. ایشان در کنسرت ها و آلبوم ها آثارشان را اجرا کردند تا اینکه به آلبوم بی غبار عادت رسید که یکی از شاهکارهای موسیقی ملی ایران در زمینه کمانچه نوازی است.

وی افزود: آلبوم"یقین گمشده" دومین آلبوم ایشان است که روح سرشاری از مناطق اورامان و کردستان را داراست. این را هم بگویم که همه ما کامکارها هر وقت اثری را خلق می کنیم یک امضایی از ملودی ها و نغمات کردی در این آثار وجود دارد. آلبوم"یقین گمشده" احاطه کاملی بر موسیقی اورامان دارد. اورامان منطقه ای بسیار دوردست است که از نظر موسیقی بسیار غنی است و فرهنگ و موسیقی مردمانش خودکفا بود.

کامکار گفت: ساز در موسیقی اورامان نقش چندانی ندارد و در آنجا همیشه موسیقی آوازی بوده و مهمترین موسیقی آنها "سیاچمانه" است. از ابتدای این آلبوم تا آخرش موسیقی کردی مربوط به مناطق مختلف بگوش می رسد. از ویژگی های دیگر این آلبوم می توان به ریتم های پیچیده، ریتم های لنگ، ملودی های فولکلوریک، بسط و گسترش تم ها بصورت های گوناگون و مدلاسیون ها اشاره کرد.

هوشنگ کامکار در ادامه افزود: سازهای کوبه ای به خوبی همراه موسیقی وجود دارد که ریتم های جالب و خوبی در اینجا ارائه شده است. ساز های کوبه ای ریتم مشخصی را با ساز های مختلف اجرا می کند که می توان گفت آهنگسازی برای ساز های کوبه ای انجام شده است.

این آهنگساز و سرپرست گروه کامکارها در پایان گفت: وقتی این آلبوم را می شنویم فکر نمی کنیم که این موسیقی قبلا نوشته شده و تصور می شود که بصورت بداهه اجرا گردیده و این نکته بسیار جالبی در این آلبوم است.

کد خبر 282496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha