همشهری آنلاین : یادداشت‌های دست‌نویس شهید سید حسن مدرس در مراسمی که 14 مرداد همزمان با صد و یکمین سالگرد مشروطیت در کتابخانه ملی برگزار شد، به سازمان اسناد و کتابخانه ملی اهداء شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین از سایت کتابخانه ملی در مراسم اهدای این گنجینة نفیس علی اکبر اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانة ملی جمهوری اسلامی ایران، سید محسن مدرسی، نوة مرحوم مدرس، دکتر نصرالله صالحی ، استاد دانشگاه و مصحح کتاب  گنجینة خواف و آقای دکتر حسین آبادیان، استاد دانشگاه امام خمینی قزوین و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران  که چندین کتاب معتبر در زمینه تاریخ مشروطه نوشته‌اند، درباره جایگاه نهضت مشروطه به سخنرانی پرداختند.

 گزارش همشهری آنلاین حاکیست که اصل دستنوشته‌های مرحوم مدرس که حاصل 9 سال تبعید وی در منطقه خواف بود، با تصحیح دکتر نصرالله صالحی از سوی انتشارات اوایل امسال از سوی انتشارات طهوری به بازار کتاب عرضه شد.

همین گزارش حاکیست گنجینه خواف همان مجموعه ای است که پژوهشگران سال‌ها از وجود آن سخن می‌گفتند و بیش از هفتاد سال در خفا مانده بود تا این که بالاخره از خفا در آمد و به کوشش دکتر نصرالله صالحی تصحیح و با مقدمه‌ای انتقادی منتشر شد. اگر چه برخی از مورخان معتقدند این اثر تمامی دست نوشته‌های مرحوم مدرس نیست و بلکه گوشه‌ای کوچک از آن دست نوشته‌هاست که بقیه آن هنوز به دست نیامده است.

پاره‌ای از یادداشت های مدرس، قبلا به کوشش دکتر علی مدرسی، خواهرزاده مدرس با عنوان «مرد روزگاران» منتشر شده بود.

در مقدمه کتاب آمده بود که مدرس آن قدر به اهمیت اثر خود وقوف داشته است که در همان ایام، از یکی از مأموران حبس خود به نام محمد علی مباشریان خواسته است متن گنجینه خواف را پاک نویس [مبیضه] کند و سپس مهر خود را در پایان پاک نویس زده و صحت و اصالت آن را  گواهی کرده است.

در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاهی از نسخة اصلی نشریات منتشر شده در دوران مشروطه از قبیل استبداد، تربیت، ترقی، جام جم، حبل‌المتین، حدید، حکمت، خیرالکلام، شرافت، ندای وطن، نسیم شمال و ... به تماشا گذاشته شد.

برگزاری نمایشگاهی از تصاویر تاکنون انتشار نیافته از شهید مدرس نیز از دیگر برنامه‌های جنبی نشست امروز بود.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که سازمان اسناد و کتابخانه ملی از معدود نهادهایی بود که در صد و یکمین سالروز نهضت مشروطیت برنامه‌ای ویژه را به این مناسبت تدارک دید.

کد خبر 28247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز