یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: اجرای مصوبه ۲۳ آذر‌ماه کارگروه تنظیم بازار برای کاهش ۱۰ درصدی قیمت نان با مقاومت اتحادیه نانوایان و تشدید برخوردهای نظارتی مواجه شده است.

علی فاضلی

 با علي فاضلي، رئيس اتاق اصناف كشور گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • علت مقاومت در برابر كاهش نرخ نان در تهران چيست؟

با مصوبه هيأت وزيران مبني بر افزايش حداكثر 30درصدي نرخ نان نسبت به سال91 برخي از استان‌ها نرخ نان را به‌طور ميانگين 30درصد افزايش دادند يعني اينكه در برخي انواع نان اين افزايش نرخ 23درصد و در برخي ديگر 37درصد بود. اين موضوع مجددا در كارگروه بررسي و اعلام شد كه كسي حق ندارد نرخ نان را به‌طور ميانگين افزايش دهد بلكه نرخ هرنوع نان بايد حداكثر 30درصد افزايش يابد. بر اين اساس نرخ نان بربري با اصلاحيه كارگروه 50تومان كاهش يافت و قيمت برخي انواع نان سنتي با افزايش وزن چانه خمير اصلاح شد. اتحاديه نان سنگك اين مصوبه را از همان ابتدا اجرا كرد اما متأسفانه عدم‌هماهنگي اتحاديه نانوايان تهران در بخش نان سنتي موجب شد تا اجراي اين نرخنامه در نان بربري با مشكل مواجه شود.

  • اتحاديه نانوايان از امضانكردن اين تفاهمنامه و عدم‌اجراي آن خبر مي‌دهد، علت چيست؟

اعتراض اتحاديه نانوايان آن است كه 18درصد افزايش قيمت نان ناشي از گراني آرد و ساير هزينه‌هاي توليد بوده و نان تنها 12درصد گران شده است اما اتاق اصناف اين موضوع را نپذيرفته است. اتحاديه نانوايان بايد با پذيرش اجراي نرخ‌هاي جديد، اعتراض خود را از طريق مجاري قانوني پيگيري كند.

  • رويكرد اتاق اصناف به اجرا نشدن اصلاحيه نرخ نان چه بوده است؟

اتاق اصناف با فراخوان اعضاي اتحاديه نانوايان تهران از ديروز، ضرب‌الاجل 48ساعته‌اي را براي رعايت نرخ‌هاي اصلاحي تعيين كرده و درصورتي كه اين كار را انجام ندهند از آنجا كه با معيشت مردم شوخي نداريم براساس قانون، عزل اعضاي هيأت مديره اتحاديه نانوايان را در پايان اين مهلت به‌عنوان مسئول اصناف كشور اعلام خواهم كرد. بايد اصلاحيه نرخ نان ابلاغ و اجرا شود و اتحاديه نانوايان حق ندارد به واسطه برخورد سليقه‌اي چند نفر، معيشت مردم را تحت‌تأثير قرار دهد.

  • چرا سهميه آرد مورد نياز نانوايان عرضه نشده است؟

نانوايان حدود 100هزار كيسه 40كيلويي معادل 4هزار تن آرد طلبكار است كه با جلسه‌اي كه دوشنبه شب با معاون استاندار و سازمان صنعت خواهيم داشت اين سهميه آرد پرداخت خواهد شد و سازمان غله مكلف است بر مبناي پولي كه تا قبل از 9آذر‌ماه براي تحويل آرد توسط تعاوني‌ها پرداخت شده آرد را به نرخ همان زمان تحويل دهد.

 

کد خبر 282346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha