همشهری آنلاین: عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم در سرمقاله این روزنامه نوشت: داعش هواپیمای پیشرفته اف-۱۶ اردن را به وسیله موشک‌هایی سرنگون کرد که خود کشورهای غربی آن را برای مقابله با هواپیماهای سوریه به مخالفان به اصطلاح میانه رو دمشق داده بودند.

داعش - خلبان اردنی

به گزارش رأی الیوم، عطوان نوشت: کسی پیش بینی نمی‌کرد داعش بتواند جنگنده‌های بسیار پیشرفته اف-16 ائتلاف ضد خود را سرنگون کند زیرا این نوع هواپیماها بسیار مدرن و پیشرفته اند و همه در منطقه این تصور را دارند که کشورهای عربی نیز نمی توانند چنین هواپیماهایی را سرنگون کنند.

عطوان افزود: به هر حال این اف-16 اردنی سرنگون شده و داعش خلبان آن را نیز به اسارت در آورده است و این نشان می دهد که داعش از طریق معارضان ( به اصطلاح میانه رو ) سوریه به موشک های جدید و پیشرفته آمریکایی دست یافته است ؛ موشک هایی که آمریکا به مخالفان سوری داده بود تا هواپیماهای سوریه را سرنگون کنند اما این موشک ها اکنون به دست داعش افتاده و با آن هواپیماهای ائتلاف ضد داعش ر ا هدف قرار می دهند.

عطوان در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا این هواپیماهای پیشرفته که به عرب ها فروخته می شود ٬ امکانات کمتری نسبت به هواپیماهایی که به دیگر کشورها فروخته می شود، دارد و به اصطلاح بسیاری از امکانات و توانایی های آن را حذف کرده اند یا اینکه خلبانان عرب شایستگی و توانایی هدایت چنین هواپیماهایی را ندارند و به هر حال باید گفت چه کسی مسئول این شکست است ؟

این نویسنده فلسطینی تبار در ادامه ، پیوستن اردن به ائتلاف ضد داعش را بسیار نابجا دانست و نوشت: از یک سو اردن کشور کوچکی است که با کسری بودجه مواجه است و از سوی دیگر دیون زیادی دارد و همچنین مردم این کشور نیز مخالف پیوستن اردن به این ائتلاف اند زیرا در حال حاضر خطر زیادی اردن را تهدید نمی کند.

سردبیر رأی الیوم خاطر نشان کرد که بیشتر این فداکاری ها و خدمات نظامی اردن به آمریکا و هم پیمانان عربش رایگان است و این در حالی است که خود با مشکلات مادی بسیار زیادی مواجه است و از سوی دیگر مردم این کشور پیوسته مقام ها را به دلیل عدم حمایت قدرتمند از مسجد الاقصی و مقدسات اسلامی در فلسطین سرزنش می کنند.

عطوان اضافه کرد : جدا از همه این ها داعش توان ضربه زدن به اردن در داخل این کشور را نیز دارد زیرا در این کشور نیز طرفدارانی دارد و نباید فراموش کرد که ابومصعب الزرقاوی اردنی بود و در حال حاضر بسیاری از جوانان اردنی وی را یک قهرمان و الگو برای خود می دانند.

عبدالباری عطوان تصریح کرد: نیروهای آمریکایی پس از اینکه متوجه شدند نمی توانند در عراق بمانند از این کشور فرار کردند اما اردن کجا می تواند فرار کند و به همین دلیل بهتر بود خود را وارد چنین ماجراجویی هایی از سوی آمریکا نمی کرد زیرا دخالت های آمریکا در عراق٬ سوریه، یمن و لیبی نتایج فاجعه باری داشته است.

عطوان در پایان نوشت: اردن خوه ناخواه ناچار می شود برای آزاد کردن خلبان اسیرش با داعش وارد مذاکره شود و در این میان ناچار است امتیازهای زیادی و از جمله آزادکردن ده ها یا شاید صدها تندرو بدهد ٬ لذا به اسارت در آمدن این خلبان اردنی ضربه سختی برای اردن بوده است.

کد خبر 281985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha