ما کشوری هستیم که موزه‌های بسیار خوبی داریم. کشوری با تمدن و تاریخی چند‌هزار ساله، باید هم موزه‌هایی در شمار غنی‌ترین موزه‌های جهان داشته باشد.

دوچرخه

اما كودكان و نوجوانان با موزه‌ها دوست نيستند. كارشناساني لازم است كه با دانش و قصه‌گويي، كودكان و نوجوانان را به موزه‌ و آن‌چه در موزه‌ها نگه‌داري مي‌شود، علاقه‌مند كنند.‌ فضاي موزه‌ها هم خيلي با نشاط نيست و گاهي وقتي كودكان و نوجوانان به موزه مي‌روند سردرگم مي‌شوند و باز مي‌گردند؛ بدون اين‌كه بدانند كجا رفته‌اند. برنامه‌ي «هفت‌موزه، هفت قصه» در هفته‌ي كتاب مورد استقبال قرار گرفت و قرار است اين برنامه در سه موزه ادامه پيدا كند.

در اين برنامه، قصه‌گوياني از شوراي كتاب كودك در موزه‌ي صلح، موزه‌ي مقدم و باغ نگارستان برنامه‌ي قصه‌گويي براي كودكان و نوجوانان برگزار خواهند كرد.

لیلا کفاش‌زاده، مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «نحوه‌ي كار اين قصه‌گويان اين است كه داستاني را انتخاب مي‌كنند و اطلاعاتي را از موزه لابه‌لاي قصه جا مي‌دهند و براي كودكان و نوجوانان بازگو مي‌كنند. آن‌ها، هم قصه گوش مي‌دهند و‌ هم با فضاي موزه، بيش‌تر آشنا مي‌شوند.»

این کارشناس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه با اشاره به ارائه‌ي قصه برای تمام رده‌های سنی در موزه‌های مورد نظر، مي‌گويد: «دربرنامه‌ي «هفت موزه، هفت قصه» در بین بازدیدکنندگان گروه‌های سنی جوان و بزرگ‌سال نیز حضور داشتند و پابه‌پای کودکان با میل و رغبت قصه‌ها را گوش می‌کردند. این حقیقت حاکی از آن است که میل به قصه‌ و شنیدن روایت در مردم وجود دارد. فقط باید به آن سمت و سو داد و آن را مطابق با سلیقه و ذائقه‌ي امروز در آورد.»

  • موزه‌ي عروسك‌ها در كاشان

يك موزه‌ي عروسك‌هاي نمايشي هم در كاشان شروع به كار كرده است. امير سهرابي تعداد زيادي عروسك‌هاي خيمه‌شب‌بازي براي اين موزه جمع‌آوري و خريداري كرده است كه در موزه مي‌توان آن‌ها را تماشا كرد. كفاش‌زاده مي‌گويد: «موزه‌ي عروسك‌ها، مجموعه‌اي از عروسك‌هاي خيمه‌شب‌بازي و... فراهم آورده كه بعضي از عروسك‌هايش، قدمتي 200ساله دارند.»

  • عروسك‌هاي جنوب خراسان

عروسك‌هاي بومي و آئيني زيبايي در گوشه و كنار كشور به‌دست مادران ساخته مي‌شده كه حالا فراموش شده‌اند، مثل عروسك‌هاي جنوب خراسان. كفاش‌زاده در مورد عروسك‌هاي جنوب خراسان مي‌گويد: «در منطقه‌ي جنوب خراسان عروسك‌هاي زيبايي ساخته مي‌شدند كه مؤسسه‌ي آواي طبيعت پايدار از مردم منطقه دعوت كرده اين عروسك‌ها را توليد كنند و به فروش برسانند. اين عروسك‌ها خودشان ايجاد شغل كرده‌اند و زنان اين منطقه با ساخت عروسك‌هاي بومي خود دارند يك حركت اقتصادي انجام مي‌دهند. اين عروسك‌ها ثبت ملي شدند و شايد به ثبت جهاني هم برسند.»

اين كارشناس معتقد است: «درست است كه كودكان و نوجوانان انواع عروسك‌هاي خارجي را دراختيار دارند، اما عروسك‌هاي بومي هم جذابيت‌هاي خودشان را دارند و بايد ذائقه‌ي بچه‌ها را به سمتي ببريم كه داشته‌هاي‌ كشور خود را بيش‌تر بشناسند.»

کد خبر 281929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha