همشهری‌آنلاین: نخستین پیمان بین‌المللی تجارت سلاح‌های متعارف از چهارشنبه ۳ دی‌ برابر با ۲۴ دسامبر ۲۰۱۴ اجرایی شد و براساس آن به کشورهایی که مرتکب نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت" شده‌اند، فروش سلاح ممنوع می‌شود

Arm trade-arm treaty

۱۳۰ کشور تابه‌حال پیمان بین‌المللی تجارت سلاح را امضا و پارلمان‌های ۶۰ کشور امضاکننده نیز آن را تصویب کرده‌اند.

امضای نخستین پیمان بین‌المللی تجارت سلاح‌های متعارف پس از امضای قرارداد منع آزمایش‌هاي اتمی در سال ۱۹۹۶ ،مهم‌ترین پیمان در حوزه تسلیحات محسوب می‌شود.

به گزارش بخش خلع سلاح سازمان ملل (UNODA)اين پیمان جدید سلاح‌های سبک کمری تا هواپیماهای جنگی و موشک‌ها را شامل می‌شود.

در میان کشورهایی که عملي شدن این پیمان را تصویب کردند نام کشورهای صادر‌کننده سلاح مانند آلمان، فرانسه، انگليس و ایتالیا نیز ديده مي‌شود.

طرح و محتواي اين پيمان در يك كنفرانس جهاني در سال 2012 در نيويورك مورد مذاكره و بررسي قرار گرفت  و چون در آن زمان امكان رسيدن به توافق جمعي نبود تاريخ ديگري براي مارس 2013 در نظر گرفته شد تا متن دوباره بررسي شود. مجمع عمومي سازمان ملل متحد  در آوريل 2013 اين پيمان را تصويب و چهارشنبه 24 دسامبر را براي اجرايي‌شدن آن انتخاب كرد.

 فعالان حقوق بشری از اجرایی شدن این پیمان استقبال کرده و آن را آغاز یک دوران جدید توصیف کردند. سازمان عفو بین‌الملل نيز  این پیمان را به عنوان یک موفقیت بزرگ توصيف كرد.

آمریکا و رژيم صهيونيستي هفته پیش به این پیمان پیوستند. پارلمان ۷۰ کشور هنوز این پیمان را تصویب نکرده‌اند. روسیه، چین و کانادا به‌عنوان مهم‌ترین صادرکنندگان اسلحه در جهان این پیمان را امضا نکرده‌اند.

 قرار است نخستین نشست کشورهای امضاکننده این پیمان در سپتامبر ۲۰۱۵ در مکزیک برگزار شود.

کد خبر 281889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha