سمیرا نعمتیان: یکی از خورش‌‌های اصیل ما ایرانی‌ها، خورش آلواسفناج است که در هر منطقه‌ای با دستور خاص و با آلوهای متفاوتی طبخ می‌شود.

خورشت اسفناج

مواد لازم:
گوشت خورشي يا ماهيچه: 300گرم
اسفناج: 500گرم
پياز: يك عدد درشت
آلو خورشي: 10عدد
آرد: يك قاشق غذاخوري سر خالي
شكر و آبليمو
زردچوبه و نمك و فلفل

اول پياز را به‌صورت ريز خرد مي‌كنيم و در مقدار كمي روغن تفت مي‌دهيم. بعد گوشت‌ها را اضافه مي‌كنيم. صبر مي‌كنيم تا گوشت كمي طلايي شود و به همراه پياز طعم بگيرد.
حالا آرد را اضافه مي‌كنيم تا بوي خامي آن برود. زردچوبه را هم اضافه مي‌كنيم. در آخر آب را روي مواد مي‌ريزيم.
گوشت كه نيم‌پز شد آلو و اسفناج را اضافه مي‌كنيم و با حرارت كم مي‌گذاريم تا خورش بپزد و جا بيفتد.
در آخر نمك و فلفل را به ميزان طعم مورد نظر در غذا مي‌ريزيم.
شما مي‌توانيد اسفناج را كمي تفت بدهيد و بعد به خورش اضافه كنيد.
طعم اين خورش بايد ملس باشد كه با اندازه‌گيري ميزان شكر و آبليمو به ميل خودتان آن را تنظيم كنيد.

نكته:
1- آلوها را از چند ساعت قبل بشوييد و نيم‌ساعت خيس كنيد.
2- آرد را براي اين اضافه مي‌كنيم كه خورش آبكي نباشد و غليظ بشود.
3- براي جا افتادن اين خورش بايد كمي بيشتر از خورش‌هاي ديگر صبر
داشته باشيد.

خواص اسفناج:
سرشار از ويتامين‌هاي B2،B1، A‌ وC است. حاوي املاح كلسيم، سديم، پتاسيم، يد، مس، ارسنيك و منيزيم است و به‌علت داشتن منيزيم جلوي پيشرفت سرطان را مي‌گيرد.
براي خانم‌هاي باردار و افراد كم‌خون مفيد است.
محرك كليه‌ها بوده، كار و فعاليت آنها را زياد مي‌كند.
اشتهاي اطفال را زياد مي‌كند.
ملين و زودهضم است و مثل ساير سبزي‌ها توليد نفخ نمي‌كند.
اسفناج 2 برابر ديگر سبزيجات فيبر دارد. يك پيمانه اسفناج حدود 20درصد فيبر دارد كه مانع يبوست است و به هضم غذا كمك مي‌كند.
فيبر موجود در اين سبزي، قند خون را پايين نگه مي‌دارد و با ايجاد حس سيري مي‌تواند مانع از پرخوري شود.
براي فشار خون مفيد است.
سيستم ايمني بدن را بهبود مي‌بخشد.
طراوت پوست را حفظ مي‌كندو ساز و كار كلسيم در بدن را تنظيم مي‌كند.
از سيستم عصبي حفاظت مي‌كند و منبع خوبي از اسيدهاي چرب امگا 3 است.

کد خبر 281867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار